גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"לחתוך את תעריפי החשמל הסולארי זו לא מדיניות חכמה"

בראיון ל"גלובס" מסביר האנליסט הבכיר דירק מורביצר מדוע החשמל הסולארי זול בהרבה מכפי שאומרים לנו, ולמה חברות החשמל הגדולות באירופה מנהלות נגדו מאבק הישרדות

לואיס פאלמר הוא נהג המונית הסולארית הראשון בעולם. לישראל הגיע לפני שבועיים, לאחר שהשלים את הקפת העולם במונית שלו, שמצבריה נטענים באמצעות משטח של תאים סולאריים פוטו-וולטאיים (PV). ביום ראשון השבוע היה פאלמר אמור להסיע את הלקוח החשוב ביותר בישראל בתחום החשמל: שר התשתיות, ד"ר עוזי לנדאו, הזמין אצלו נסיעה מוקדם בבוקר מביתו שברעננה לישיבת הממשלה בירושלים. אבל ברגע האחרון חזר בו השר וביטל את ההזמנה.

סירובו של לנדאו לעלות על המונית הסולארית הוא סמלי במידה רבה. גורמי הממשל בישראל אינם ממהרים להצטרף לטרנד הסולארי ששוטף את העולם. ישראל אולי שטופת שמש, אבל גורמי המקצוע במשק החשמל ממשיכים לתכנן את משק החשמל תוך התבססות על מקורות האנרגיה המסורתיים: גז טבעי ופחם, עם שאיפה כמוסה לדלק גרעיני.

באוצר מסבירים שהחשמל הסולארי יקר מדי ושאין סיבה שצרכני החשמל יסבסדו אותו. במשרדי הפנים והגנת הסביבה טוענים שמתקנים סולאריים הם זוללי קרקע ומנוגדים לעקרון השמירה על שטחים פתוחים. במשרד החקלאות מזהירים ש"החקלאות הסולארית" תתפוס את מקום החקלאות האמיתית. הספקנים הגדולים ביותר נמצאים במשרד התשתיות, שם טוענים שהחשמל הסולארי אינו מקור יציב. "אי אפשר לבסס את רשת החשמל על השמש, שלפעמים זורחת ולפעמים לא", מזהירים שם.

הסקפטיות אינה מובנת

הסקפטיות הישראלית אינה מובנת לעוסקים בתחום הסולארי במדינות המערב. "קרינת השמש כאן פנטסטית", אומר דירק מורביצר, מנכ"ל חברת המחקר RA מקליפורניה. "כדי לייצר את אותה כמות חשמל בגרמניה צריך להקים מערכת כמעט כפולה בגודלה".

בגרמניה, המדינה המובילה בעולם בתחום החשמל הסולארי, יש היום מערכות מותקנות בהספק כולל של כ-21 אלף מגוואט. בישראל יש בקושי 100 מגוואט מותקן. "קבעתם יעד של ייצור 10% מהחשמל מאנרגיה מתחדשת ב-2020", אומר מורביצר, "אבל לדעתי המדינה כאן מאוד ביישנית. יש לכם כסף, יש לכם שמש ויש לכם צורך אסטרטגי בעצמאות אנרגטית. אתם יכולים להגיע בקלות ליעד של 20%. אני לא רואה שום סיבה שישראל לא תתקין 1,000 מגוואט של מערכות סולאריות בכל שנה".

* זה נשמע קצת הזוי לאור הקצב הנוכחי של ההתקנות.

"מהניסיון שלי זה משתנה מהר מאוד. בגרמניה ב-2003 דיברו על התקנת 300 מגוואט וזה נשמע המון. באיטליה ב-2009 אף אחד לא חלם שבתוך שנתיים יותקנו יותר מ-5,000 מגוואט".

* אתה יודע כמה שטח זה יזלול?

בגרמניה כמעט 90% מהחשמל הסולארי מיוצר על גגות הבתים, אבל אפילו אם תתקינו את כל המערכות בישראל על הקרקע, תצטרכו בערך 126 אלף דונם. זה נשמע כמו שטח עצום, אבל זה בסך הכול שטח ששווה לריבוע שאורך הצלע שלו 11.2 ק"מ. אני משוכנע שיש לכם שטחים פנויים בהיקף כזה בנגב".

* התעריף של החשמל הסולארי עדיין גבוה בהרבה מעלות הייצור של חברת החשמל. הסבסוד יעלה לצרכנים מיליארדים.

"התחשיבים שלפיהם נקבע התעריף ליצרנים הסולאריים נעשים על בסיס ההנחה, שאורך החיים של מערכת PV הוא 20 שנה. אבל היום יש יצרנים שנותנים לך התחייבות בכתב, שהמודולים שלהם ימשיכו לייצר בתפוקה של 80% אחרי 25 שנים. אני ראיתי בעצמי בהודו מודולים בני 35 שנה שמייצרים עדיין ב-50% תפוקה.

"בטווח הארוך, מערכות סולאריות הרבה יותר זולות ויציבות מכל מערכת אחרת לייצור חשמל. אם ניקח, למשל, תחנת כוח שעובדת על גז, אין דרך לדעת מה יהיה מחיר הגז בעוד 10 שנים ואם הטורבינה תמשיך לעבוד. הפנלים הסולאריים ממשיכים לייצר כמעט בכל מצב. הוצאות התחזוקה והתפעול שלהם נמוכות מאד. כשמשקללים את אורך החיים האמיתי של מערכות ה-PV, עלות החשמל הסולארי יורדת באופן דרמטי ומגיעה כבר היום לגריד פריטי (סף הכדאיות הכלכלית - ע.ב)".

* אז מהו אורך החיים האמיתי של מערכות סולאריות?

"אני הייתי מחשב אורך חיים של 30 שנה מינימום, למרות שאני מאמין שהמודולים של היום מסוגלים לייצר חשמל גם אחרי 40 שנה ב-50% תפוקה. זה אומר שמדינות שמשלמות ליצרנים לפי תעריפים ל-20 שנה, יתחילו לקבל מהם חשמל כמעט בחינם אחרי 20 שנה. גרמניה, למשל, תקבל בעוד 20 שנה כ-70% מהחשמל הסולארי שיש לה היום כמעט בחינם".

* אם היצרנים הסולאריים ימכרו חשמל בחינם, מי יקנה חשמל מחברות החשמל?

"באופן אישי אני מאמין שהמודל העסקי של ה-utilities (חברות החשמל הגדולות - ע.ב) אינו כלכלי בשוק של ייצור חשמל מבוזר (distributed power generation market). בעולם שבו הצרכנים יכולים לצרוך חשמל שיצרו בעצמם, ליצרני החשמל המרכזיים אין יותר נישה. לכן חברות ה-utilities הגדולות באירופה נלחמות בכל הכוח נגד יצרני החשמל הסולאריים".

* איך אפשר לבנות רשת חשמל על מקור שאינו מספק חשמל בלילה או בשמיים מעוננים?

"ככל שהשימוש באנרגיות מתחדשות גובר, כך מתחזק הצורך למצוא פתרונות אחסון ואגירה. המודל הכי סביר הוא לספק את פתרונות האחסון בנקודת הייצור, בין היתר, כי זה חוסך את עלויות ההולכה. בגרמניה הולכים על פתרונות ברמת הבית, שיאפשרו לצרכן לאגור את החשמל שנוצר במשך היום עבור שעות הלילה. בקליפורניה יש פתרונות ברמת חברת החשמל כמו אגירה שאובה. לשוק נכנסים היום פתרונות טכנולוגיים חדשים, כמו הליכי מכניזציה של חשמל שבהם ניתן לאגור חשמל על ידי יצירת גז טבעי. יש כבר חברה בגרמניה בשם Solar fuel שמפתחת את זה".

תרעומת בקרב היזמים

מורביצר הגיע לישראל כאורח של חברת אנרפוינט ישראל, זרוע של חברת Enerpoint העולמית, העוסקת בייזום והקמה של שדות סולאריים ובאספקת שירותים ומוצרים למערכות סולאריות. ביקורו בא על רקע החלטת רשות החשמל להפחית את התעריפים ליצרני חשמל סולארי ממתקנים בינוניים ב-26%.

המהלך הזה עורר תרעומת קשה בקרב היזמים. "התחושה היא שמישהו למעלה איבד את המושכות", אומר מנכ"ל אנרפוינט ישראל, דני דנן. "בגדול, הורדת התעריפים היא צעד נכון מבחינת הממשלה, והרווחיות של היזמים צריכה להיות סבירה ולא מטורפת. אבל יש תחושה שהמדינה מתנהלת בשלוף. בגרמניה ובאיטליה, למשל, קבעו שהמדינה תשמור לעצמה זכות לעדכן מחירים פעמיים בשנה, ובכל פעם אפשר להוריד את התעריף בין 1%-7%. כך המדינה יכולה לווסת את השוק בלי לשגע אותו".

מורביצר נוהג לחלק את המדינות בעולם ל"טובות, רעות ומכוערות", על פי מדיניותן כלפי היצרנים הסולאריים.

* מי המדינה הכי מכוערת ברשימה שלך?

"צ'כיה הציעה תעריף של יותר מ-40 אירו-סנט לכל היצרנים. החוק קבע שלא ניתן להוריד את התעריף ביותר מ-5%. החוק אומץ ב-2008, וב-2009 כולם הכינו קרקעות. ב-2010 כולם ציפו לשנה של רווחים מטורפים ולממשלה לא היה מושג מה הולך לקרות. בתוך שנה התקינו שם 1,600 מגוואט שאף אחד לא ידע מה לעשות איתם. למזלם של הצ'כים, הם יכלו למכור את העודפים בתוך הרשת האירופית. מה הצ'כים עשו? הם הטילו מס מיוחד בגובה 26% על הכנסות ממערכות סולאריות.

"ספרד הבטיחה ליזמים תעריף גבוה למשך 25 שנים ו-80% מהתעריף לצמיתות. זה היה מטופש. כל החישוב נעשה ב-2006 על סמך תוכנית להתקין 100 מגוואט. אחר כך העלו את היעד ל-400 מגוואט ונתנו ליזמים שנה 'חלון' לפני קביעת מדיניות חדשה. כל היזמים רצו לנצל את החלון ובנו בתוך שנה 2,800 מגוואט. הטעות הזו תעלה לממשלה הספרדית 20 מיליארד אירו. הצ'כים מכוערים בעיני כי הם לא למדו מהטעות הספרדית וחזרו על אותה שגיאה".

* אחרי הורדת התעריפים ליזמים ב-26%, היית שם גם את ישראל בקטגוריית המכוערות?

הייתי שם את ישראל תחת סימן שאלה. לחתוך את התעריפים זו לא מדיניות חכמה. אני מבין שהנימוק להורדה היה שמחירי המערכות בעולם ירדו ב-30%. זה נימוק הגיוני, אבל אי אפשר לבסס על כך מדיניות תעריפית ארוכת טווח. הרבה יותר טוב לבסס את התעריף על הספק מותקן.

"בגרמניה יש יעד של התקנת 2,500 מגוואט בשנה. כל 1,000 מגוואט נוספים שמותקנים, גורמים לירידה של 3% בתעריף - זה כלי שמווסת את כוחות השוק ומאפשר ליזמים לישון בשקט בלילה, מבלי לחשוש שיקומו בבוקר ויגלו שהממשלה החליטה להפיל עליהם גזירות חדשות. האופק גם נותן יציבות בתעסוקה. מי שלא בטוח שתהיה לו מחר בבוקר עבודה, לא הולך לקנות היום מכונית".

* אתה מדבר כל הזמן בשבחי המדיניות הגרמנית, אבל מחיר החשמל אצלכם מאוד גבוה.

"מחיר החשמל בגרמניה הוא 23 אירו-סנט (לעומת כ-10 אירו-סנט בישראל - ע.ב). בששת החודשים הראשונים של השנה קצת יותר מ-20% מהחשמל שלנו יוצר ממקורות אנרגיה מתחדשת כמו רוח, מים ו-PV. למחיר היקר של החשמל יש גם יתרונות. אנשים לומדים לצרוך חשמל ביעילות. בגרמניה אי אפשר היום לשכור בית אם אין לך תעודה שמעידה על היעילות האנרגטית שלו. כשעברתי לקליפורניה השתגעתי לגלות כמה אנרגיה מבזבזים שם. הבידוד גרוע - הבית פשוט דולף אנרגיה".

ובישראל: היזמים הסולאריים הקטנים מרוויחים יותר

היצרנים הסולאריים על הגגות הם המרוויחים הגדולים ממדיניות העידוד הממשלתית של האנרגיות המתחדשות, כך עולה מבדיקת "גלובס" (ראו טבלה). נכון להיום מניבה מערכת של 50 קילו-ואט תשואה שנתית מובטחת ל-20 שנה בגובה של כמעט 10%, כולל תשלום שכירות לבעל הגג, או של 13% ללא שכירות.

לעומת זאת, מערכת קרקעית בינונית בהספק 5 מגה-ואט, שהפחתת התעריפים אינה חלה עליה (משום שכבר הגישו בקשה לאישור תעריפי), תניב שיעור תשואה פנימי נמוך משמעותית של 8.4%. מערכות זהות שהפחתת התעריפים חלה עליהן יניבו רק 6.6% תשואה, כמעט 20% פחות מהשיעור שקבעה הרשות (8%).

הבדיקה מבוססת על נתונים שנלקחו מחברות הפועלות בתחום הגגות והמתקנים הקרקעיים, בהיעדר נתונים רשמיים מטעם רשות החשמל. התחשיבים אינם כוללים הוצאות מימון, ומניחים כי הקמת המערכות ממומנת בהון עצמי. בחישוב הרווח של המערכת הקטנה נלקחו הוצאות ביטוח, תפעול ותחזוקה של 13% מההכנסה השנתית ודמי שכירות של 20 אלף שקל לשנה.

בחישוב הרווח של המערכת הבינונית-קרקעית נלקחו בחשבון הוצאות הקמה הכוללות עלויות רישוי, ייעוץ, חברת התקנה, התחברות לחברת חשמל, יישור הקרקע, דמי שימוש למינהל (שמייקרים בעד 10% את עלות ההקמה) והוצאות שוטפות בגובה 23% מההכנסות.

ב-31 באוקטובר החליטה רשות החשמל לקצץ את התעריפים ב-26% עקב ירידה של עשרות אחוזים בעלות המערכות הסולאריות ליצרנים. בהחלטה הוסבר כי "כשנקבע תעריף החשמל בדצמבר 2009, עמדו מחירי הפאנלים על 2.55 דולר ל-ואט ועלות ההתקנה על 2.4 דולר ל-ואט. העלות המעודכנת של מודול עומדת על 1.89 דולר ל-ואט ועלות ההתקנה על 1.4 דולר".

להערכת הרשות, הקיצוץ בתעריפים צפוי לחסוך לציבור סכום מצטבר של 1.3 מיליארד שקל (בערכים מהוונים), המשולם כיום כסבסוד ליצרני החשמל הסולארי. "הצעת ההחלטה לשימוע מאזנת בין חובת רשות החשמל לפעול למזעור העלויות המוטלות על צרכני החשמל ומקסום החיסכון לצרכנים בגין ירידת המחירים (מחירי המערכות - ע.ב), מול החשיבות הרבה שהרשות רואה בהבטחת הוודאות למשק הפרטי שמצוי בהתהוות בטכנולוגיה זו".

כמה מרוויחים היזמים הסולאריים בישראל

עוד כתבות

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

המנהל הממונה מצא: בסלייס לא החזירו ללקוחות 2 מיליון שקל

מבדיקת המנהל המיוחד שמונה לסלייס, עולה שחברת ניהול הקופות לא השיבה למבוטחים את כספם כפי שחויבה ע"י רשות שוק ההון, בגין ניהול לא תקין ● עוד התגלה שהסכומים שצריכים להיות מוחזרים גבוהים יותר ● אסף גולדברג, שעמד בראשות החברה: "לא נגרמה פגיעה בעמיתים"

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

עליות קלות בנעילת הבורסה; נובה טיפסה ב-4%, נייס ב-3%

ההתפתחות הבטחונית בצפון העיבה על הבורסה ● השקל נסחר בתנודתיות מול הדולר ● אלארום זינקה ב-20% ● מאסיבית, יצרנית מדפסות התלת מימד צנחה ב-13% ● דלק חתמה על העסקה לכניסתה של ענקית האנרגיה ENI לאיתקה ● בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

מייסדי קרן פיקצ'ר קפיטל מימין לשמאל: ראקש לונקאר, דן אמיגה, מיקי בודאי ומייק פיי./ צילומים: עמרי אראל, קייט רני, MKJ photography, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המהלך שהפתיע את ענף הסייבר: מנכ"ל איילנד ינהל במקביל גם קרן השקעות

מייק פיי, מנכ"ל איילנד, הספקית הגדולה ביותר של פתרונות סייבר לתחום הדפדפנים, מצטרף כשותף מנהל בקרן ההון סיכון פיקצ'ר קפיטל ● המהלך עשוי ליצור, לכאורה, ניגוד עניינים בין עסקאות השקעה או שותפות בתוך איילנד לבין עסקאות שתערוך הקרן ● "אני מכבד ומקיים את חובות הנאמנות שלי כמנכ"ל איילנד", אומר פיי

אמיר כהנוביץ' / צילום: יח''צ

הכלכלן הבכיר שעשה את המעבר המפתיע של השנה מדבר

אמיר כהנוביץ' הפתיע את שוק ההון בספטמבר כשעזב את חברת הביטוח הגדולה ביותר בישראל, הפניקס, ועבר לסוכנות הענק פרופיט ● בראיון לגלובס הוא מסביר את שינוי הקריירה הדרמטי שעשה, מציע את הפרשנות הייחודית שלו להתנהלות בשוק ההון, ומערער על התחזית של בנק ישראל לגבי הצמיחה של הכלכלה

אפל. החברה המבטיחה של 2024? / צילום: Shutterstock

"תהיה הפתעת השנה": זו המניה המומלצת ביותר של בנק אוף אמריקה

המכירות נופלות, היא לא נמצאת בשוק הבינה המלאכותית, ומתחילת השנה מנייתה איבדה 10.7% ● למרות הכול, בבנק אוף אמריקה מאמינים שענקית הטכנולוגיה אפל צפויה להתאושש בחצי השני של השנה

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לישראל

טסלה מודל S ''פלייד'' / צילום: יח''צ

טסלה פספסה את התחזיות ורשמה את הירידה החדה ביותר בהכנסות מאז 2012

למרות שפספסה את התחזיות המוקדמות בשורת הרווח וההכנסות, מניית טסלה מזנקת במסחר המאוחר ● האנליסטים בוול סטריט חזו כי החברה תציג ירידה בהכנסות ברבעון הנוכחי לאחר שורה של חדשות רעות

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא מתרסקת ב-10% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, היכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

שי ג'ינפינג, נשיא סין, עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בבייג'ינג / צילום: Reuters, LEAH MILLIS

סין והמערב: בינתיים ממשיכים לדבר ולחרוק שיניים

מזכיר המדינה האמריקאי מגיע לבייג'ינג עם הפתעה לא נעימה: טיוטת סנקציות על בנקים סיניים, התומכים בתעשיית הנשק הרוסית ● איך לדבר עם סין? איך לחזות את מניעיה ומהלכיה? ומה לעשות במרגליה, ביישומוניה ובסטודנטים שלה? הדמוקרטיות המערביות מוסיפות להתלבט

אילוסטרציה: shutterstock

עזבה את הדירה לפני תום מועד השכירות. האם המשכיר יכול לפדות את צ'ק הביטחון?

השוכרת טענה כי הדירה אינה ראויה למגורים עקב חוסר בידוד ורטיבות, ולכן היא יכולה לעזוב את הדירה ללא התראה מוקדמת ● המשכיר ניסה לפדות את צ'ק העירבון הפתוח על מלוא שכר הדירה לתקופת החוזה ● מה קבע בית המשפט?

שכונת אשכול ברובע שדה דב / הדמיה: משרד האדריכלים תכנון נוף

בשווי מעל 100 מיליון שקל: עיריית תל אביב מוכרת מגרש ענק בשדה דב

עיריית תל אביב מוכרת מגרש בן כ-4 דונמים בשכונת אשכול בצפון העיר, ששוויו הוערך בכ־115 מיליון שקל ב־2021 ● רמ"י ומשרד השיכון פרסמו מכרזים להקמת מעל 8,000 יח"ד ברחבי הארץ ● והוועדה הארצית לתכנון ולבנייה אישרה תוכנית ראשונה לפינוי-בינוי בעתלית ● חדשות הנדל"ן

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

נתיב השייט באוקיינוס הארקטי / צילום: Shutterstock

בהובלת רוסיה וסין: נתיב השיט הימי שעשוי לשנות את חוקי המשחק

התקפות החות'ים בים האדום, במקביל לבצורת במרכז אמריקה, מובילות את העולם לחפש נתיבי סחר ימי חלופיים ● בשנים האחרונות, הסחר באזור הארקטי זינק בחדות נוכח הפשרת הקרחונים ומעורר התעניינות רבה מצד מעצמות העולם, ארה"ב, רוסיה וסין ● האם מפת נתיבי השיט בעולם לקראת שינוי, וכיצד תושפע ישראל?

יהודה זיסאפל ז''ל וזהר זיסאפל ז''ל / צילום: כדיה לוי, איל יצהר

"לא היו להם יאכטות ומטוסי פאר": לאן פניה של אימפריית ההייטק שהקימו האחים זיסאפל

האחים יהודה וזהר זיסאפל היו מאבות ההייטק המקומי ● הם הלכו לעולמם בתוך פחות משנה והשאירו מאחור את קבוצת רד בינת, הכוללת עשרות חברות ● גלובס שוחח עם מקורבים, בכירים בתעשייה וקולגות, וצלל להיסטוריה ולעתיד של אחת מאימפריות ההייטק הראשונות בישראל: "הם עבדו עד הימים האחרונים, אך לא מינו דור המשך מקצועי שיכול לקחת את זה הלאה"

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

בית קיץ בשבדיה. המחיר הממוצע במדינה עומד על 840 אלף שקל / צילום: Shutterstock

המטבע התרסק ומחירי הדיור ירדו: בגרמניה מעודדים לקנות בתי קיץ בשבדיה

חופשה בבית נופש נפוצה בצפון אירופה ● תמורת בקתה ללא חימום ומים זורמים, ליד אגם בצפון שבדיה, תשלמו רק 195 אלף קרונות שבדיות, כלומר כ־62 אלף שקל ● הבעלות פתוחה בפני זרים, ולא רק לתושבי האיחוד האירופי

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

סיוע הענק האמריקאי אושר רשמית: איזה נשק תקנה ישראל במיליארדים?

אחרי בית הנבחרים, גם הסנאט האמריקאי אישר את הסיוע לישראל. חבילת הסיוע עומדת על כ-26 מיליארד דולר, מתוכם 14 מיליארד דולר לרכש ביטחוני ● מה יהיה ניתן לרכוש איתו, מה האינטרס האמריקאי הרחב, ועד כמה תהנה ממנו התעשייה הישראלית? ● גלובס עושה סדר

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

רונן דר (מימין) ועמרי גלר, מייסדי Run:AI / צילום: Run:AI

עכשיו זה רשמי: אנבידיה קונה את החברה הישראלית הזו בסכום עתק

אנבידיה הודיעה על רכישת חברת הסטארט-אפ ראן איי.איי (Run:AI), בסכום המוערך בכ-680 מיליון דולר, ואף עשוי להגיע ליותר מכך ● החברה פיתחה מערכת הפעלה למעבדים גרפיים, המשפרת את יעילות פעילותם