שמחון: "ברפא"ל אין 700 עובדי ניקיון, זה לא סוד צבאי"

(עדכון) - שר התמ"ת בדיון בוועדת העבודה על הצעת חוק שתקועה זה כשנתיים להגברת האכיפה בשוק העבודה: "לא יעלה על הדעת שבשם הממשלה והמדינה, חברות כוח-אדם יעברו על חוקי עבודה"

שר התמ"ת שלום שמחון מבטיח היום (ד') להטיל "עונשים דרקוניים" על מפרי חוקי עבודה, במה שמהווה איום נוסף על חברות הקבלן, בהמשך לדבריו של שר האוצר יובל שטייניץ מאתמול.

"נטיל עונשים דרקוניים על מפרי חוקי עבודה", אמר שמחון בדיון בוועדת העבודה והרווחה של הכנסת בסוגיית עובדי הקבלן. "לא יעלה על הדעת שבשם הממשלה והמדינה, חברות כוח-אדם יעברו על חוקי עבודה. אנו מתכוונים לאכוף את חוקי העבודה הן עם החוק והן בלי החוק".

הדיון נסוב על הצעת חוק ממשלתית שתקועה זה שנתיים, המבקשת להגביר משמעותית את דיני האכיפה של חוקי עבודה. מדובר על משרדי ממשלה וגופים סמי-ממשלתיים.

"אני לא רוצה להזכיר שמות, אבל אני מניח שברפא"ל אין 700 עובדי ניקיון. זה לא סוד צבאי", הוסיף שמחון. לדבריו, מדובר על אחד מהחוקים החשובים ביותר שקיימים היום.

ברקע להצעה קיימת מחלוקת קשה בין יו''ר עובדה והרווחה, חיים כץ, לבין משרד האוצר, סביב כמה נקודות עיקריות בחוק, לרבות סוגיית העונשים במגזר הציבורי. באוצר מתנגדים להליכים פליליים או עונשים כבדים עבור קבלנים שמתקשרים עם המדינה ומבקשים להגביר את העונשים רק עבור המגזר הפרטי.

במהלך הדיון ביקשה נציגת הייעוץ המשפטי של משרד האוצר, באופן מפתיע, להגיע לפשרה בנושא. לטענתה, היא הסכימה לאסור התקשרויות עם אותו קבלן שעבר על החוק במהלך שנה.

"אתם החתול ששומר על השמנת. אתם לא תצאו מפה עם חוק שייתן לכם לעבוד על כולם. לא יהיה חוק עם פחות משלוש שנים של איסור התקשרות. אחד שסרח לא יעבוד עם הממשלה", קטע חיים כץ את נציגת האוצר. "אני לא עובד בשבילכם. אני מתפשר איתכם שאני דורש שלוש שנים של עונש".

אחרי התקפה של כץ, אמרה נציגת האוצר כי "אנו מוכנים ללכת על שנתיים". כץ פרץ בצחוק ואמר: "אני לא שוק פרסי. פחות משלוש שנים לא יילך".

דקל כהן, נציג חשכ''ל, אמר כי "הממשלה גזרה על עצמה "לא יעילות, הוועדה הובילה שינוי דרמטי לגבי התקשרויות עם מציעי עובדי קבלן באמצעות חוק עסקאות גופים ציבוריים. כיום בממשלה, ניקיון הסעדה ושמירה, יש בסך הכול 100 חברות. גם אם נשאיר הרחקה של שנה, אחרי שנה, לא יהיו חברות שיצרו התקשרות עם המדינה. המנגנון הקיים הוא מרתיע. העתיד נראה יותר טוב", אמר. "כל מה שקיים שווה כלום. הצרה גדולה מאוד. אתם יושבים במגדל אור אתם לא רואים את האנשים. אתם בדרך לשלב הבא ולצערי האנשים הכי חלשים הם הקורבנות", הוסיף.

עו''ד ערן גולן, נציג קו לעובד הסביר כי "החוק הקיים מלא חורים לכן המדינה כל כך מתנגדת להצעה של הוועדה. נתון אחד מעניין מאוד: כמה חברות נפסלו מ-2002, לפי החוק הקיים? התשובה פשוטה: אפס. זו הוכחה עד כמה החוק הקיים טוב. אני קורא לוועדה להחמיר ולהחמיר".

בטי מצר לוי, סמנכ"ל האגף לאיגוד מקצועי בהסתדרות העובדים הלאומית, הוסיף כי "מדינת ישראל מקיימת מכרזי הפסד וגורמת לחברות להפוך לעברייניות בעל כורחן. הסתדרות העובדים הלאומית פועלת מול המדינה לשנות מכרזי הפסד אלה . אנו קוראים להטיל אחריות אישית על כל נציג מדינה החותם על מכרז הפסד וכך פוגע במישרין בזכויות העובדים".