גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

כולנו בני ערובה של ההסתדרות

לא יפתחו נמל תעופה כדי להטיס גופה מחו"ל, ולא יפעילו תחבורה להסיע ילד חולה לביה"ח

העיסוק בחטיפת בני ערובה אינו נדיר בעולמנו. הפלסטינים עוסקים בכך כדי לשחרר טרוריסטים מבתי כלא בישראל. אנשי הגרילה בקולומביה עוסקים בכך למטרות פוליטיות, וכך גם המורדים המוסלמים בדרום הפיליפינים. שודדי הים בסומליה עושים מה שעשו שודדי ים מימים ימימה: מחזיקים בני ערובה כדי לזכות בכופר. וגם שודדי יבשה כאלה יש, למשל במקסיקו.

אבל אין דוגמאות רבות של החזקת אומה שלמה כבת ערובה. השתיים הידועות ביותר מצויות בצרפת ובישראל.

אם למקרא הדברים האלה מתרוממות גבות הקורא, אין להתפלא על כך. אבל זהו בדיוק מה שעושה ההסתדרות. הכרזת שביתה כללית במשק אינה אלא חטיפת אומה שלמה והחזקתה כבת ערובה, כדי להפעיל לחץ על הממשלה שתיענה לדרישות החוטפים. ואם הגבות עדיין לא ירדו, אז הנה הסבר.

אין שום קשר לשאלת הצדק של ההסתדרות

במקרה הקונקרטי בימים אלה, מדובר באופן העסקתם של עובדי קבלן. הכוונה כאן איננה להיכנס לשאלה אם יש צדק בדרישות ההסתדרות בעניין זה. לדידי, הממשלה הייתה צריכה להתערב מזמן כדי להבטיח תנאים מתקבלים על הדעת לעובדי קבלן. אילו עשתה כן, היה העימות הנוכחי נמנע, קרוב לוודאי.

כדאי גם להזכיר, שתופעת עובדי קבלן נפוצה מאוד במדינות המערב, בעיקר באלו שבהן חוקי העבודה נוקשים במיוחד כמו ספרד. אצלנו זו קשיחות חלקית: מי שקיבל קביעות במגזר הציבורי (משרדי ממשלה, רשויות מקומיות, אוניברסיטאות, בתי חולים ועוד), אי-אפשר לפטרו. בספרד, הכלל הזה תופס גם במגזר העסקי. לכן, המעסיקים בספרד נמנעים מלשכור עובדים, מפני שאינם מוכנים לקחת את הסיכון שלא יוכלו לפטרם כשלא יזדקקו להם. זהו אחד ההסברים לשיעור האבטלה הגבוה בספרד.

כדאי גם לזכור, שבישראל רבים מעובדי הקבלן הם אנשי ביטחון. וכמו שידוע לכל, התעסוקה בתחום זה תלויה מאוד במצב הביטחוני - בימים של אינתיפאדה דרושים יותר עובדים, ובימים סוערים פחות דרושים פחות אנשי ביטחון. אם כולם יקבלו קביעות, מה יעשה המעסיק בעובדים שאין בהם צורך בתקופות הרגיעה?

נשוב לעניין בני הערובה. מרים פלמונית חיה לבדה עם שלושה ילדים. אין לה מכונית. אחד מילדיה חלה והיא מבקשת להביאו לבית חולים. אבל ההסתדרות השביתה את התחבורה הציבורית. מרים פלמונית היא בת ערובה.

מוישה זוכמיך נפטר בחו"ל, והוא מונח בארון ומחכה להטסה ארצה לצורך קבורה. אבל ההסתדרות השביתה את נמל התעופה. קרוביו של מוישה, ואפילו גווייתו, הפכו בני ערובה.

מדובר בעיקר במצוקת האזרח הקטן

הקורא יכול להעלות דוגמאות נוספות, כיד הדמיון הטובה עליו. המשותף לשתי הדוגמאות הללו הוא ששום ועדת חריגים לא תוכל לפתור את המצוקה המתוארת בהן. נמל התעופה לא ייפתח כדי להביא את גופתו של מוישה, ואגד לא יופעל כדי להביא את מרים לבית החולים. היא תיאלץ לקחת מונית, מה שמהווה הוצאה כבדה בהתחשב בתקציבה הדל.

יש דרכים חלופיות לטפל בבעיית עובדי הקבלן, כאלה שאינן מצריכות להחזיק אומה כבת ערובה. למשל, בכל הנוגע לסקטור הציבורי, אפשר לדרוש שבחוזים הנחתמים עם חברות כוח אדם, יהיה סעיף המתיר לממשלה לנכות סכומים ניכרים מן המגיע להן, אם הן לא יקפידו על מתן מלוא הזכויות המגיעות לעובדים באמצעותן.

אפשר אפילו להסכים על כך שחלק מעובדי הקבלן יהפכו לעובדים מן השורה, אך בלא שיקבלו קביעות. זה היה מיטיב את מצבם בתחום השכר, מבלי להרע אותו בתחום הביטחון התעסוקתי.

ואם כלו כל הקיצין, ואי-אפשר להגיע להסכם סביר, אפשר להכריז על שביתות ממוקדות, למשל, ברשות המסים או בבנק ישראל - גופים שעיקר עיסוקם איננו במתן שירותים ישירים לציבור, אבל ששביתה בהם גורמת נזק לממשלה בכך שהיא מקשה על יכולתה למשול.

מה שאסור לעשות הוא לגרום סבל לכלל אזרחי ישראל.

הכותב הוא פרופ' בחוג לכלכלה חקלאית ומנהל באוניברסיטה העברית

עוד כתבות

אילוסטרציה: shutterstock

רוב שוקי המניות בשיא כל הזמנים. זה מה שחושבים האנליסטים

שוקי המניות ב-14 מתוך 20 הכלכלות המובילות בעולם נמצאים כעת בשיא כל הזמנים או קרובים אליו ● רינת אשכנזי, הכלכלנית הראשית של הפניקס בית השקעות: הראלי התרחש לא רק בשוק המניות השנה, אלא כמעט בכל אפיקי ההשקעה

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

ירידות בבורסה המקומית; מדד הבנקים עולה ב-0.5%

מדד ת"א 90 יורד ב-0.5% • סלקום: ירידה של 87% ברווח הנקי ● מותו של נשיא אירן עלול להשפיע על השווקים, ובפרט על שוק הנפט ● אופנהיימר: "החולשה במניית נייס היא הזדמנות השקעה אטרקטיבית" ● מיטב: "בשוק האג"ח המקומי מתעלמים מהסיכונים של חברות הנדל"ן" • יוליוס בר: "ביקוש אסייתי חזק דוחף את מחירי הזהב והכסף כלפי מעלה"

בניין עיריית תל אביב־יפו / צילום: Shutterstock

חשד לשחיתות בהיקף מאות מיליוני שקלים, במעורבות משפחות פשע: עובדים בעיריית ת"א נעצרו

13 חשודים, בהם עובדי אגף התברואה בעיריית ת"א, נעצרו בחשד לעבירות שחיתות ציבורית, הלבנת הון וקיזוז חשבוניות פיקטיביות ● מהחקירה עולה כי עובדים בחברות ניקיון המספקות שירותים לעירייה פעלו להטיית מכרזים, תוך מתן שוחד וטובות הנאה לעובדי אגף התברואה ולמקורביהם

בענף הבנייה נרשמת מצוקת עובדים ניכרת / צילום: Shutterstock

הביקוש לעובדים ממשיך לעלות, אך רק למשרות במיומנות נמוכה

שיעור התעסוקה על פי נתוני הלמ"ס המשיך לעלות בחודש החולף ● על פי הנתונים בניכוי העונתיות לחודש אפריל, ישנם 137 אלף משרות פנויות - לעומת 134 אלף בחודש מרץ ● יחד עם זאת, בענף הבנייה נרשמת מצוקת עובדים ניכרת

מיינה הודית בפארק הירקון בתל אביב / צילום: י.ש

פחות פרפרים, יותר מינים פולשים: המצב המדאיג של הטבע בישראל

מיני הטבע בישראל נמצאים תחת מתקפה רב חזיתית: פולשים, זיהום, צמצום שטח, אקלים ועוד. גם המלחמה כנראה לא עוזרת ● תמר דיין, יו"ר מוזיאון הטבע: "מספר קטן של ממצאים חיוביים מראה שכשמתאמצים אז יש תוצאות"

ד''ר ענאיה בנא, מנכ''לית ומייסדת עמותת אל־ביאדר / צילום: תמר מצפי

"בעלי הקרקע הפרטית בחברה הערבית מחכים שיזמים יבואו"

בכנס פוטנציאל החברה הערבית של גלובס, ד"ר ענאיה בנא, מנכ"לית משותפת ומייסדת עמותת אל־ביאדר, דיברה על הפערים בין החברה הערבית לחברה הכללית בתחום הדיור ● בנא: "85% מהדור הצעיר בתוך היישובים הערביים הוא מחוסר פתרונות דיור"

מוחמד מג'אדלה, אורי יוגב וד''ר סמיר מחאמיד בפאנל על תוכנית ''החומש־תקאדום'' / צילום: תמר מצפי

ראש עיריית אום אל־פחם: "כבר שנה וחצי שאני לא מקבל כסף לפרויקטים"

ראש עיריית אום אל־פחם סמיר מחאמיד, ויו"ר קרן אלומה ומנהל אגף התקציבים לשעבר אורי יוגב, שוחחו בכנס גלובס על תוכנית החומש לחברה הערבית ● "הממשלה לא מנהלת נכון סדרי עדיפויות"

רס''ן גל שבת ז''ל / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: רב-סרן גל שבת מת מפצעיו בביה"ח לאחר שנפצע בעזה

רס"ן גל שבת, בן 24, מקציר, מ"פ בחטיבת הצנחנים מת מפצעיו לאחר שנפצע באורח קשה ● ניסיון פיגוע סמוך לאבו דיס: לוחמי מג"ב נטרלו את המחבל ●  חשד לחדירת כלי טיס עוין לגליל העליון ● לראשונה אחרי 4 חודשים: רה"מ נתניהו ייפגש עם ראשי רשויות בצפון ● עדכונים שוטפים

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר בצלאל סמוטריץ׳ / צילום: חיים צח-לע''מ

מחירי הטיסות עולים בחדות ומתדלקים את האינפלציה

מחירי הטיסות עלו באפריל בשיעור דו־ספרתי והכבידו על מדד המחירים לצרכן ● החדשות הרעות: הצפי הוא שהמצב רק יחמיר ● וגם: למה הריבאונד בנתוני הצמיחה מעלה סיבה לדאגה

חברות המזון הפרטיות. האם תהיה שקיפות? / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

בג"ץ: נאפשר למדינה לדרוש מחברות מזון וטואלטיקה לחשוף מספרים סודיים

בג"ץ דן היום בעתירות שהגישו התאחדות התעשיינים ושורת חברות מסחריות נגד דרישת המפקח על המחירים לדרוש מהן נתונים כספיים ביחס לפעילותן ● הדיון נסב על השאלה האם למדינה יש סמכות לדרוש מהחברות את הנתונים הללו ביחס למוצרים שעליהם לא הוטל פיקוח ● השופטים הבהירו לחברות כי בכוונתם לדחות את העתירות

מערכות הגנה אוויריות בתרגיל פולני. ורשה חתמה על הסכמי רכש בעשרות מיליארדים / צילום: Reuters, Kacper Pempel

עם הסכמים בעשרות מיליארדים: המדינה שמתכננת להקים את הכוח הצבאי הגדול ביותר באירופה

פולין מתכננת להכפיל את מספר החיילים שלה והיא אף הזמינה את מדינות נאט"ו לאחסן נשק גרעיני בשטחה ● בנוסף לכך חתמה ורשה על הסכמי רכש צבאי בעשרות מיליארדי דולרים בשאיפה לבנות את הצבא הגדול באירופה ● צעדים אלו מסמנים את המתיחות באירופה מאז פלישת רוסיה לאוקראינה: "צריך להבין שהתחיל עידן חדש - העידן שלפני המלחמה"

מרכז נתניה / צילום: איל יצהר

מעל 3.5 מיליון שקל לדירת 4 חדרים: העיר הגדולה שמתברגת בצמרת המחירים, מיד אחרי תל אביב

מחיר ממוצע של דירה שנרכשה ברבעון הראשון היה גבוה בכ–130 אלף שקל מהמחיר ברבעון השלישי אשתקד לפני המלחמה, כשהעליות נרשמו גם בצפון ובדרום ● תל אביב נשארת הכי יקרה, אם כי שם מחיר דירת 4 חדרים דווקא ירד בחצי השנה האחרונה ● הרצליה היא העיר הגדולה הבאה בתור, עם 3.65 מיליון שקל לדירה. ומי העיר היחידה שבה נרשמו ירידות?

בנייה ברמת גן / צילום: פביו טרופה

התוכנית של רמת גן במקום תמ"א 38: עד 10 קומות ברחובות המסחריים

תוכנית מחליפה לתמ"א 38 שגיבשה העירייה בראשות כרמל שאמה הכהן, מספקת פתרון ביניים בין הגישה המרחיבה שנקטו ראשי העיר הקודמים, לבין הגישה הקמצנית שנקט כרמל שאמה הכהן, שזכתה לביקורת מצד בית המשפט

יובל זילבר ז''ל / צילום: באדיבות המשפחה

קרן חדשה להנצחת קצין שנפל במלחמה תסייע לחיילי מילואים בעלי עסקים

"הקרן של יובל", להנצחת יובל זילבר ז"ל, הוקמה ע"י אפרת פלד, יו"ר ומנכ"לית אריסון השקעות, שבנה היה חברו הטוב מילדות ● כעת מבקשים בקרן לגייס עוד חצי מיליון שקל להלוואות לעצמאים ● ישראל מתגייסת

ווסימוזי מדונסלה (מימין), נציג דרום אפריקה בדיון בהאג / צילום: Reuters, Yves Herman

המשטר בדרום אפריקה פותח מערכה לשלילת ההכרה בזכות הקיום של ישראל

עיון באוצר המילים והדימויים של נציגי המשטר הדרום אפריקאי בבית הדין בהאג מראה כי הם מתרחקים במהירות משאלת עזה ועוברים אל שאלת הלגיטימיות של קיום ישראל ● אפשר להגיד שהיחסים עם משטר ה–ANC במדינה הגיעו אל סוף הדרך

נשיא איראן, אברהים ראיסי / צילום: ap, Vahid Salemi

איראן דיווחה רשמית: הנשיא ראיסי נהרג בהתרסקות מסוק

מסוקו של הנשיא התרסק אתמול בשעות הצהריים (שעון ישראל) ונותק הקשר עימו ● אחרי מספר דיווחים סותרים, הטלוויזיה הממלכתית באיראן דיווחה כי שברי המסוק אותרו וכי אין סימני חיים במקום, וכעת היא מדווחת רשמית על מותו ● באותו מסוק טס גם שר החוץ האיראני, חוסיין אמיר עבדוללהיאן, שנהרג אף הוא

רסול סעדה, מנכ''ל משותף אל־ביאדר לפיתוח כלכלי חברתי / צילום: תמר מצפי

רסול סעדה: כך עבר הפשע בישראל מגוש דן אל היישובים הערביים

בכנס הפוטנציאל של החברה הערבית של גלובס, סקר רסול סעדה, מנכ"ל משותף באל־ביאדר, את התפתחות הפשיעה בחברה הערבית, וציין: "מאז 2023 אנחנו באובדן מוחלט"

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

"החשב יפקח": היועמ"שית מבקשת מבג"ץ לדחות את העתירה בעניין מימון מעונות רה"מ

לעמדת גלי בהרב־מיארה, אין מקום להתערב בהחלטת ועדת הכספים לממן את שני מעונות ראש הממשלה, גם לנוכח הפרשנות שיש לתת לה והן בשל האישור הנדרש של החשב, בנוסף לזה של מנכ"ל משרד רה"מ

חנן מור / צילום: אייל טואג

אחרי חצי שנה: ביהמ"ש אישר את הסדר החוב בחנן מור

עיקרי הצעת ההסדר הם השלמת פרויקטים של בנייה, מכירה ואכלוס של מאות יחידות דיור, מה שיאפשר פירעון חובות לחלק מהנושים ● כחלק מההליך ידוללו חנן מור ושותפו מאור לאחוזים בודדים בחברה הציבורית ● ביהמ"ש: "המרת החוב להון תאפשר לקבוצה לצאת לדרך חדשה תחת מינוף מוקטן"

דב קוטלר, המנכ''ל היוצא של בנק הפועלים / צילום: כדיה לוי

ברקע מכתב המפקח: הפועלים עם רווח של 1.9 מיליארד שקל ויחלק 40% כדיבידנד

שבועיים אחרי שמנכ"ל הבנק דב קוטלר הודיע על פרישה, הפועלים מפרסם דוחות ומגלה תשואה להון של 14.6% ברבעון הראשון של השנה ● בתיאום עם בנק ישראל יחלק הפועלים דיבידנד של 775 מיליון שקל, ימים ספורים אחרי שהמפקח על הבנקים קרא לחלוקת רווחים שקולה על רקע המלחמה