בכיר ב-HSBC: יש בישראל הזדמנות ענק; מזומן הוא המלך

לדברי אלן ביטי, משנה למנכ"ל אירופה בבנק ההשקעות HSBC, אין היום כמעט ריביות שיכולות להניב תשואה ■ בביקור לציון עשור לפעילות הבנק בארץ הוא אומר: "חברות ובנקים צריכים לדעת לנהל היטב את המזומן העודף שלהם, ולדעת להשתמש בו בתבונה"

ימים של אי-ודאות עוברים על הכלכלה העולמית. עדכונים בנוגע ליוון משפיעים על המסחר בשוקי ההון הגלובליים ותנודות חריפות במדדי המניות חזרו להיות דבר שבשגרה. "המזומן הוא המלך כרגע, והנזילות חשובה מאוד", אומר אלן ביטי, משנה למנכ"ל יבשת אירופה בבנק ההשקעות HSBC, האחראי על כל פעילות הבנק ביבשת, וגם בישראל. "אין כמעט ריביות שיכולות להניב תשואה, ולכן חברות ובנקים צריכים לדעת לנהל היטב את המזומן העודף שלהם, ולדעת להשתמש בו בתבונה".

מעורבת בעסקאות גדולות

ביטי הגיע לביקור בישראל לכבוד חגיגות עשור לפעילות HSBC בארץ, והתרשם. "רואים שישראל היא מדינה שמשקיעה בתשתיות", הוא קובע. "רואים את זה בכבישים ובחינוך. אני נוסע הרבה בעולם ואפשר ללמוד הרבה על מדינה מהאנשים ברחוב. מה שראיתי בישראל זה הרבה אנשים צעירים ונמרצים בדרך לעבודה. אם מסתכלים על הכלכלה הישראלית, זוהי כלכלה פתוחה ואטרקטיבית עבורנו, שיכולה לייצר ערך. HSBC התחיל בהונג קונג, שהיא מדינה קטנה עם יתרונות תחרותיים והרבה מסחר, כך שכלכלות מסוג זה לא חדשות לנו. אני חושב שכלכלת ישראל מתוחכמת, ויש בה הזדמנויות ענק".

הפעילות בישראל, בניהולו של יהודה לוי, הייתה מעורבת בשנים האחרונות בכמה מהעסקאות הגדולות במשק. בין היתר, היא מעורבת במימון תגלית הגז תמר, בעסקת מכתשים אגן-כמצ'יינה ובמימון רכישת ספלון בידי טבע.

* איך הבנק והלקוחות צריכים לפעול בימים של אי-ודאות?

"במונחים של החלטות השקעה וכניסה לשווקים חדשים, חברות צריכות להבין שאין היום מרווח לטעויות. למשל, חייבים להיות זהירים מאוד בנושאי רמות המלאי".

* איך ההתמודדות בתוך HSBC?

"טובה מאוד, למען האמת. אנחנו קיימים כבר כמעט 150 שנה, וראינו הרבה משברים כלכליים בתקופה הזאת. אנחנו ארגון שמרני וזהיר ונמצאים במצב טוב".

ביטי לא מעוניין לחוות דעה בנוגע לנעשה ביוון בפרט, ובאירופה בכלל, לפתרון משבר החוב, משום שלדבריו אלה סוגיות פוליטיות. עם זאת, הוא אומר: "כולם מצפים לפתרון המצב עם הבהירות הגבוהה ביותר האפשרית. זה יהיה לא רק לטובת אירופה אלא ישפיע כמובן על כל העולם".

* מי תהיה להערכתך המדינה הבאה אחרי יוון שעלולה להיכנס למשבר?

"קשה לקבוע. מדברים על 'סכנת הידבקות' אבל נצטרך לחכות ולראות".

ומה בנוגע לכלכלת ארה"ב? האם היא עדיין סובלת מאותן בעיות כמו של המשבר של 2008-2009? ביטי סבור שלארה"ב "יש בעיות משל עצמה, ובהן חיפוש מקורות הצמיחה. זו לא הארה"ב שהעולם מצפה לה", הוא אומר.

* כלכלות אסיה נפגעות מהמצב באירופה ובארה"ב?

"המצב באסיה חיובי מאוד. יש הרבה מאוד צמיחה ואנשים עושים עסקים ומדברים ביזנס. המסחר בין הכלכלות המתפתחות משמעותי ויש הרבה הזדמנויות גדולות באסיה".

* גל הצמיחה הבא לחברות ישראליות עשוי להגיע משם?

"כן, ישראל מסתכלת היום מזרחה. גם באמריקה הלטינית יש הזדמנויות, ואירופה עדיין נשארת משמעותית למרות האתגרים".

לוי מעריך בהקשר זה שבתוך שנתיים יהיה שינוי מהותי בנתוני היצוא הישראלי, עם עלייה גדולה בחלק היחסי של אסיה. "היום יותר מ-50% מהמסחר הוא עם ארה"ב ואירופה, ולכן נרגיש כל 'גיהוק' באירופה", אומר לוי. "מנהלי הפיתוח העסקי בחברות הישראליות הגדולות מתכננים היום איך להתרחב באסיה".