בדיקת "גלובס": יצרני החשמל הפרטיים יספגו מכה קשה

זאת כתוצאה מכוונת רשות החשמל לצמצם את מכסת הזמינות קבועה ל-1,000 מגוואט

מכה ליזמי החשמל הפרטי: רשות החשמל מתכוונת לצמצם את המסלול המועדף שהיא מציעה לתחנות כוח פרטיות, באופן שיאפשר רק לתחנה גדולה אחת ליהנות מההטבות. שאר המיזמים ובהם תחנות הכוח הגדולות המתוכננות בבאר טוביה (טריפל אם ושותפים), צומת אנרגיה (ויאוליה ורפק) ו-OPC-2 (החברה לישראל וויאוליה) ייאלצו לבחור במודל הפעלה אחר או שיבוטלו.

מליאת רשות החשמל אישרה בתחילת השבוע הצעת החלטה המגבילה ל-1,000 מגוואט את מכסת הרישיונות ליצרני חשמל שיוכלו למכור חשמל לפי מודל הזמינות הקבועה.

פתיחה לתחרות

ב-2008 אישרה מליאת רשות החשמל את מודל הזמינות הקבועה. ההחלטה נועדה לקדם את פתיחת סקטור ייצור החשמל לתחרות ולהגדיל את יכולת ייצור החשמל של המשק. המודל נוסח על ידי חבר המליאה, רו"ח שחר הררי, עבור תחנות כוח פרטיות שיפעלו בגז טבעי. במסגרת המודל מובטח ליזם תעריף מתמרץ ל-20 שנה וכן הגנה על מלוא עלויות ההקמה, התפעול ורכישת הגז בתמורה להתחייבות היזם להעמיד את התחנה לרשות מנהל המערכת של רשת החשמל הארצית. בעת אישור המודל ב-2008, נקבעה מכסה בהספק כולל של 2,500 עד 3,000 מגוואט של תחנות כוח שיוכלו ליהנות מהמודל.

מדובר במכסה היכולה להספיק ל-4 עד 8 תחנות כוח מופעלות גז טבעי. ואולם בהצעת החלטה שאושרה השבוע לשימוע במליאת רשות החשמל מוצע להפחית באופן דרסטי את המכסה ל-1,000 מגוואט. המיזם הנמצא בשלבי ההקמה המתקדמים ביותר כיום לפי המודל, הוא תחנת הכוח של דליה אנרגיות בתל צפית שאמורה להיות בעלת הספק של כ-850 מגוואט. המשמעות היא כי אם תאושר דליה אנרגיות יוותרו במכסה רק כ-150 מגוואט פנויים עבור תחנות כוח עתידיות.

מדובר בשינוי מדיניות מהותי העשוי לפגוע במיזמים שבקידומם הושקעו מיליוני שקלים. שינוי רטרואקטיבי זה מצטרף להחלטת הרשות משבוע שעבר לקצץ בכ-30 אחוז את התעריפים לתחנות סולאריות בינוניות.

הרשות החליטה להחריג משינויי המדיניות את תחנות הכוח המוקמות באגירה שאובה. ההחלטה נומקה "בשל תרומתה הייחודית של טכנולוגיה זו לצרכי מערכת החשמל". בישראל מתוכננים כיום שלושה מיזמים אגירה שאובה בגלבוע, בצוק מנרה ובכוכב הירדן.