מה הפתרון שמציע נשיא פורטוגל למשבר החוב באירופה?

אניבל סילבה קורא לבנק המרכזי האירופי לפתוח במהלך אגרסיבי של רכישת אג"ח איטלקיות ואחרות ללא הגבלה

אניבל סילבה, נשיא פורטוגל, טוען כי על הבנק המרכזי של אירופה (ECB) לרכוש אג"ח ממשלתיות של מדינות עמוסות חובות באירופה "ללא הגבלה", וכי זהו הפתרון האולטימטיבי למשבר החוב ביבשת.

"הבנק המרכזי האירופי צריך לראות מעבר להגדרות התפקיד שלו ולהתערב באופן נרחב וללא הגבלה בשוק המשני, לא כפי שהוא עשה עד כה", אמר סילבה בראיון אמש (ה') לסוכנות בלומברג.

המשמעות היא, למעשה, הדפסת כספים ללא הגבלה של הבנק המרכזי האירופי כדי לקנות אג"ח ממשלתיות של איטליה ושל מדינות אחרות - בהן פורטוגל. מהלך זה עשוי להביא לפיחות של מטבע האירו ולעודד את היצוא ממדינות אירופה, וכמו כן רכישות מסיביות של אגרות חוב ממשלתיות באירופה עשויות להוריד את תשואות האג"ח של המדינות עמוסות החובות. הסיכון הוא בהתפרצות אינפלציונית.

"הבנק המרכזי חייב להיות הלווה האחרון, המוצא האחרון, הוא חייב להתערב ללא הגבלה בשוק", הוסיף סילבה. לטענתו, התערות כה מסיבית של הבנק המרכזי "תשים סוף לספקולציות בשווקים ותביא להורדת תשואות האג"ח של איטליה, ספרד, פורטוגל ואירלנד".

סילבה השתמש גם בביטוי שהושרש לאחרונה בשווקים - "חומת אש" - כאשר הכוונה היא להציב חומת אש סביב יוון כדי שמשבר החוב לא יתפשט למדינות אחרות ושהן לא יקרסו כמו יוון. לדברי סילבה, "חומת האש האמיתית היא הבנק המרכזי האירופי".

בתחילת החודש נכנס לתפקיד נגיד הבנק המרכזי באירופה מריו דרג'י האיטלקי, וכצעד ראשון ומפתיע שהעיד על מדיניות אגרסיבית, החליט דרג'י לחתוך את הריבית בגוש האירו ב-0.25% ל-1.25%. השבוע התערב שוב הבנק המרכזי בשווקים ורכש אגרות חוב ממשלתיות של איטליה, אך לא ידוע באילו היקפים. בחודש שעבר השיק הבנק המרכזי תוכנית נוספת של רכישת אג"ח ב-40 מיליארד אירו בלבד.

אך סילבה טוען כי לא די בכך וכי הבנק המרכזי לא יצליח לרכוש את אמון השווקים אם הוא ימשיך "לנהוג כפי שנהג עד כה, ויגיד 'אני לא אוהב לקנות אג"ח אבל אני חייב ולכן אקנה קצת אגרות חוב איטלקיות'".