גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הצרכן דורש צדק חברתי: השינויים שיחולו ביחסי צרכן-תאגיד

תאגידים שלא ינהלו דיאלוג עם הלקוחות ישלמו מחיר ■ חברות הסלולר ישלמו לצרכן כדי להשתמש במידע עליו ■ ועתיד העיתונות טמון בלינקים שיעלו הקוראים ברשת

תשכחו כל מה שאתם יודעים על פרסום ושיווק, כי זה כבר לא רלוונטי. "מערכת יחסים" ו"מיתוג כ-storytelling" - אלה הם שני המושגים הבסיסיים שעליהם נבנים המודלים החדשים של הפרסום והשיווק בעידן הדיגיטלי. כך טוען גונתר סוננפלד, סגן נשיא בכיר לחדשנות תרבותית ויישומי טכנולוגיה באומניקום גרופ.

"עולם הפרסום שאנחנו מכירים לא מת, הוא פשוט משתנה", אומר סוננפלד. "פעם הפרסום היה תורה של העברת מסרים. היום מדובר בעולם של יצירת מערכת יחסים עם אנשים. זה ההבדל. זה לא אומר שלא נראה בעתיד מודעות בשלטי חוצות, או בעיתונים, אלא שגם המודעות האלה יהיו חייבות לבטא את מערכת היחסים החדשה".

לסוננפלד 18 שנות ניסיון במדיה דיגיטלית. הוא פיתח פלטפורמות טכנולוגיות לניטור נתונים מאתרי אינטרנט, ממנועי חיפוש ומאפליקציות בסלולר. החודש הוא יתארח בכנס "הטלוויזיה עוברת מסך" שעורכת סלקום, אשר יעסוק במעבר של התוכן מהטלוויזיה למדיום הסלולרי. לכאורה, סוננפלד הוא האיש המתאים לייעץ לענקיות סלולר, שגם כך לא סובלות ממיעוט הכנסות, איך למקסם את הרווח מתכנים נלווים. אלא שבכנס הוא ידבר על חדשנות בעולם הטכנולוגיה ועל תפקידה של המדיה ביצירת פורמטים ומיתוג, ובהשפעתם על הצרכנים ועל הרגלי הצריכה.

עמוס בתובנות שמאחוריהן שינוי עמוק בתפיסה המסורתית של פרסום ומיתוג, סוננפלד רואה את הטכנולוגיה ככלי לטרנספורמציה חברתית, שהופכת את היחסים בין התאגידים לקהל הצרכנים למשהו שוויוני יותר. חלק מהתובנות הללו הוא חולק בראיון ל"פירמה".

המדיה והקונספציות משתנות

* הטרנד: צריכת תוכן באמצעות הסמארטפונים

* הצרכנים: דורשים את התוכן שבו הם מעוניינים

* התאגידים: צריכים לספק תוכן לפי דרישה ולא לפי היצע

ככל שהסמארטפונים הופכים לנפוצים יותר, עוברים יותר ויותר משתמשי סלולר לצריכת תוכן דרכם, כולל וידיאו וחדשות. "צריכת המידע של אנשים משתנה", מאבחן סוננפלד. "רמת הדרישות שלהם השתנתה. המניעים שלהם לצרוך תוכן שונים היום מאוד מבעבר. ליותר ויותר צרכנים יש תפיסה מגובשת באשר לתוכן שהם מעוניינים לצרוך".

- איך זה משפיע על המדיה ועל התוכן הנצרך?

"התוצאה היא ששיטת השיווק משתנה, וגם המדיה עצמה משתנה. המשמעות היא שהמפרסמים, המותגים והתאגידים חייבים להבין שהם לא יכולים להמשיך ולאחוז בקונספציות הישנות שלהם, וזה משנה את הדרך שבה אנחנו מפיצים מידע בתקשורת. זה דורש מהתאגידים המפרסמים לתת יותר את דעתם באשר לדרך שבה הם פונים למדיה".

זו בשורה מצוינת לצרכנים, אבל לדעת סוננפלד, גם לתאגידים: "החדשות הטובות הן שיש לנו היום גישה ישירה אל הצרכנים, ואנחנו יכולים לדעת מה דעתם ביתר קלות, לדעת מה הם רוצים באמת ובצורה מדויקת יותר. היתרון הזה מגיע עם ההכרח לוותר על הנחות העבודה הישנות. איננו יכולים להישען על מודלים ישנים של שיווק ופרסום".

לשיטתו, המודלים החדשים מציעים דיאלוג. גם במה שנוגע למיתוג המוצר או החברה, וגם בהפנמת טבען של הרשתות החברתיות.

- מה זה ידרוש מספקי התוכן?

"שוק המידע הזמין גורם לכך שאנחנו מתחילים לספק את התוכן לא לפי ההיצע שלנו, אלא לפי הדרישה שבאה מהצרכנים".

מיתוג הוא כבר לא ויז'ואל

* הטרנד: מיתוג החברה נתפס בהתאם לעשייה שלה

* הצרכנים: יהיו פעילים עוד יותר ברשתות החברתיות, בנושאים שמפריעים להם

* התאגידים: צריכים לתקשר עם הצרכן כחלק מהמיתוג

כשהמוקד הוא מה שאנחנו הצרכנים רוצים במקום מה שסמנכ"לי המכירות רוצים שנקנה, זה משפיע על בניית מותג. בכירים תנובה, שטראוס והבנקים - זה הזמן לקרוא ביתר תשומת-לב. "מיתוג היה פעם אייקון, ויז'ואל שנחרת לנו בראש. הוא היה סימן מסחרי שהצרכן אמור לזכור ולזהות, והוא עסק במה שאתה אומר שהחברה שלך מייצגת. היום זה לא מה שאתה אומר, אלא מה שאתה עושה".

גם בלי להכיר את חרם הקוטג', סוננפלד מודע לטעויות הקריטיות שחברות עושות בקשר עם הציבור. "יש חברות שהביאו על עצמן נזק גדול מבחינת המוניטין, כיוון שהן לא הבינו את השינוי הזה. חברות גדולות מתקשות לא פעם להבין איך הן צריכות לאמץ את הדיאלוג עם הצרכנים כחלק מהמיתוג, ואין בהן את ההבנה הדרושה כדי להקשיב ולהגיב לקהל שלהן".

אני מספר לסוננפלד על הקיץ שעבר על ישראל, על השינוי התודעתי של הצרכנים, שגילו את הכוח שיש בידם כשהם פועלים יחד. הדוגמאות הישראליות, כמו גם השינויים הפוליטיים במזרח התיכון, נולדו, או לפחות קיבלו תאוצה משמעותית, ברשתות החברתיות.

"צריך לעשות הבחנה ברורה בין התקשורת ב-5 העשורים הקודמים לזו היום", אומר סוננפלד. "מדיה חברתית היא התנהגות. התנועות שאתה מדבר עליהן החלו בגלל דברים שהפריעו לאנשים והם החליטו לפעול. חלק מזה הוא תוצאה של חינוך, חלק מזה נובע מהמצב שהחברה הספציפית נמצאת בו. הפעולות האלה זכו לתנופה ברשתות החברתיות. אנחנו צריכים להבין מה זה אומר לנו כמודל מדיה חדש".

- זה אומר שלא רק הזירה הצרכנית תבלוט ברשתות החברתיות, אלא גם הפוליטיקה?

"נמשיך לראות שככל שאנשים מתחילים לפעול ולשאול שאלות לגבי המצב החברתי שבו הם נמצאים, כך נגלה יותר פעילות ברשתות החברתיות. כל מדיה היא בעיקרה חברתית. ההבדל הוא שבתקופה שלנו גם הקהל החל להיות צד פעיל במערכת החברתית הזו. היות שאנשים נוקטים עמדה בקשר לזה, אף אחד לא יכול לנסות להציע להם משהו שמנוגד למה שהם מאמינים בו".

אסור שהצרכן יישאר בחושך

* הטרנד: הרשתות החברתיות מעצימות את כוחם של הצרכנים

* הצרכנים: משתמשים ברשתות החברתיות ככלי תקשורת עם התאגידים

* התאגידים: צריכים לעדכן את הציבור במהלכים שנוגעים אליו

בעידן הפייסבוק, גם לחברות שמועדות לחרם צרכנים יש עמוד רשמי. בדרך-כלל, במקביל להקמת הדף הקורא לחרם, הגולשים גם באים להביע את דעתם על הקיר של החברה בפייסבוק. לדעת סוננפלד, זה המבחן הקריטי ביותר. "אם אינך נענה לזעם הצרכנים אתה מזיק לבסיס הקשר שלך עם הלקוחות. זה מתחיל בכך שחברות לא נוטות להסביר לציבור את הסיבות לפעולותיהן. קהל הצרכנים נותר בחוסר ודאות לגבי הרבה ממהלכי החברה, וכשהצרכנים לא מקבלים את המידע הם נוטים להניח הנחות שנראות להם הגיוניות. וזה יוצר נתק ענק בין המותג לקהל היעד".

- יש טיפול מונע?

"חברה טובה לא צריכה למצוא את עצמה עוסקת בבקרת נזקים ובכעס של הצרכנים, כי היא מפנה כל הזמן תשומת-לב לדעתם של הצרכנים וקשובה לשביעות רצונם, והיא גם מעדכנת אותם במהלכים שלה במה שנוגע אליהם".

סוננפלד מסביר איך זה עובד: "הדיאלוג שאני מדבר עליו הוא זה שיוצר את החיבור בין הצרכנים ובין המותג. הם מרגישים חלק ממנו. אם אתה מספר לקהל שלך על שינויים ארגוניים, על תוכניות ההתרחבות שלך, ואם אתה מתייחס גם לתגובות שלו - הקהל יכול להרגיש שיש לו חלק בחברה. והערך שהחברה יכולה להפיק מכך הוא קבלת מושג מדויק וזמין בזמן אמת לגבי השוק שבו היא פועלת".

בעקבות ההפגנות הקוראות לצדק חברתי גם בוול סטריט, כתב סוננפלד בבלוג שלו על הבנקים האמריקניים. הוא הציע להם לאמץ "מטבע חברתי", כלומר ליזום פעילות למען הקהילה ועידון של מדיניות העיקולים, כצעדים של "מיתוג מתקן" במטרה שבטווח הארוך הפעילות הזו תשנה את היחס הציבורי כלפי המגזר הבנקאי.

"בנקים יכולים לפעול במקום שבו הממשלה לא יכולה. יש להם תשתיות ומשאבים, וגישה למימון. אם במקום לעקל בתים הם יאפשרו לחייבים למצוא פתרונות, או ישתמשו ביכולות שלהם כדי לעזור לאלה שנאלצים לצאת מהבתים שלהם - הם עשויים לזכות בלקוחות נוספים. למרבה הצער, רוב הבנקים עדיין חושבים שהם יכולים להכתיב לשוק את התנאים ולהמשיך למכור לצרכנים מוצרים שלא באמת משרתים אותם".

- ייעצת, בין היתר, לבנק אוף אמריקה. הם קיבלו את הגישה שאתה מציע?

"הם מתחילים להבין את השינוי ולאט-לאט להתאים את עצמם. הם לא מצליחים לעשות את זה במהירות שמצפים מהם. אבל הרבה מאוד חברות מתחילות להבין. יש כאלה שלא מבינות או מתעלמות, ועל חלקן נראה את ההשלכות בתוך 3-4 שנים".

המידע הוא המסר

* הטרנד: חברות הסלולר הופכות לגורם מתווך בין הצרכן לספקים אחרים

* הצרכנים: יתוגמלו עבור המידע שייאגר על פעילותם לטובת צרכים מסחריים

* התאגידים: צריכים לנצל את התיווך ליצירת ערך ללקוח

הראיון מתקיים באמצעות סקייפ, מה שאומר שאיש מאיתנו לא מפרנס בשיחה הזו אף חברת טלקום, לא ספקית טלפונים קוויים, לא חברת סלולר ולא חברות המציעות קישור לשיחות בינלאומיות.

יכולנו לקיים את הראיון בטלפון, והנה אנחנו בסקייפ. אם כולם יעשו כמונו, מאיפה יבואו ההכנסות של חברות הסלולר?

"חברות סלולר מחפשות כעת בסיס אישי לקשר בינן לבין הלקוח. יותר חשוב מזה - הן לא חוסמות את הצרכן מגישה לספקי תוכן אחרים שהוא מעוניין בהם. כלומר, חברות הסלולר שמבינות את השינוי, מעניקות לצרכנים פלטפורמה שמקשרת ביניהם לבין סוג התוכן שהם מעוניינים בו. הן הופכות לגורם מתווך בין הצרכן לבין ספקים אחרים".

- ואיך הן ייצרו הכנסות מהפלטפורמה?

"הזכרת את סקייפ. סקייפ מאפשרת לאנשים עם תחומי עניין דומים לתקשר ביניהם. כשאתה הופך למתווך בין אנשים עם תחומי עניין משותפים, אתה יכול להשתמש בזה כהזדמנות לשווק להם דברים. בדרך הזאת אתה מייצר ערך. חברות הסלולר לא צריכות לחסום תוכנות כאלה, אלא לגלות איך הן יכולות לנצל את הפלטפורמה שהן מעניקות להן כדי לייצר ערך עבור הלקוחות שלהן".

בעצם, סוננפלד מדבר על שימוש במידע שאפשר לאגור על הפעילות שלנו ברשת הסלולר או באינטרנט לצרכים מסחריים. למי שחושש מהפגיעה בפרטיות, הוא מרגיע שהעניין חייב להיות בשקיפות מלאה ותוך תגמול הלקוחות.

"אם אתה הלקוח שלי, ואתה מתחבר דרך התשתית הסלולרית שלי לחברים שלך ברשת החברתית, ואתה מתחבר לאנשים אחרים באמצעות חיפושים שאתה מריץ במכשיר שלך, וכל זה נעשה במודל חינמי - האינטרס שלי כחברה סלולרית הוא להעניק לך יותר הזדמנויות לחלוק מידע עם אחרים, במטרה להשתמש במידע הזה כדי לבדוק הזדמנויות שיווקיות לעתיד. כלומר, ללמוד מהמידע הזה מהם המוצרים שאתה זקוק להם".

- ומה אני מרוויח פה?

"אתה, כצרכן, צריך לקבל ממני בתמורה קרדיט בדולרים, או נקודות זיכוי למשל, כדי שלשני הצדדים יהיה כדאי להשתתף בעסקה. אם אני מציע לך כצרכן אפשרות להחליף מידע ואני לא מסתיר את זה אלא אפילו אומר - אני אשתמש במידע שאתה מספק לי, ואני גם אשלם לך על המידע הזה - זה גם משנה את הדיון סביב נושא הפרטיות".

לינק אל העתיד

* הטרנד: דמוקרטיזציה בצריכת המידע מהעיתונות

* הצרכנים: יסכימו לשלם עבור תכנים איכותיים ברשת

* התאגידים: צריכים לקדם את תוכן הגולשים כדי לייצר עוד אייטמים חשובים

למרות ההבנה שהעיתונים המודפסים בדרכם לעבור מן העולם, סוננפלד לא חושב שצריך להתרגש מהשינוי הזה. הוא רואה יתרונות גם בדמוקרטיזציה של צריכת המידע, כלומר בנוכחות של לא-עיתונאים בתחום, וגם בקיומם של תאגידי התקשורת הוותיקים.

"יש תופעה של 'אזרחים מדווחים' או של 'מדיה אזרחית', ויש יותר ויותר צרכנים שדורשים לקבל את התוכן שלהם בתנאים שלהם. ועדיין, למדיה המסורתית יש ערך רב. ב'ניו-יורק טיימס', למשל, מקפידים לא להפוך את הכותבים שלהם למרצ'נדייז, והם גם משתדלים ככל יכולתם לשלם שכר שיאפשר לאותם עיתונאים להישאר בעיתון, למרות שההכנסות שלהם מפרסום יורדות".

מצד שני, אומר סוננפלד, ב"ניו-יורק טיימס" ידעו גם לאמץ את הדיגיטל. "הם עודדו את הכותבים להשתתף בפעילות ברשתות החברתיות סביב התכנים של העיתון. וזה דבר קריטי, כי זה חיזק את הקשר בין המנויים לעיתון, מה שחיזק את ערכו של העיתון כמותג. זה גם הוביל לכך שהקוראים החלו לראות בבירור את הערך שהם מקבלים מהעיתון, וזה גרם להם להתחיל לשתף בפייסבוק ובטוויטר תכנים שהם קראו בעיתון או באתר שלו".

- אבל הם ה"ניו-יורק טיימס". ההילה המקצועית שלהם תישאר גם כשהפרינט ימות?

"בוודאי. הם גם ההוכחה שהקוראים יסכימו לשלם עבור תכנים איכותיים ברשת, כל עוד הם יודעים שהאיכות של התכנים האלה תמשיך להיות יציבה, ושהתכנים אכן פונים אל תחומי העניין שלהם. תאגידי העיתונות לא צריכים לחשוש מהמעבר לדיגיטל. הם צריכים להמשיך ולשפר את איכות התכנים שהם מייצרים, ולהקדיש עוד ועוד תשומת-לב לקהל שלהם בנוגע למה נחשב בעיני הצרכנים שלהם כחשוב וכ'סיפור טוב'".

מבחינה שיווקית-מיתוגית, העתיד הוא באותם לינקים שהחברים שלנו מעלים בפייסבוק ובטוויטר. זו הדרך לבלוט בנוף החדש. אבל זו גם הדרך לייצר עוד חדשות. "גוף התקשורת צריך גם לדעת איך לקדם את התוכן הזה ואיך להשתמש בו כדי לייצר עוד אייטמים - לעבור עליהם ולחפש שם את הסיפור הבא. זה בדיוק העניין של פיתוח מערכת היחסים עם הקהל וקידום ההבנה של השאלה מה מניע את הקוראים לשתף אחרים במידע שהם קוראים אצלך".

- קריאת עיתונים בטאבלטים ובסמארטפונים זה הטרנד שישלח את הפרינט למוזיאון?

"זה יותר מטרנד. הפרינט הוא דוגמה מובהקת לאבולוציה של התרבות האנושית ולהשפעה של המגמה הפוסט-תעשייתית. הגסיסה המתמשכת של הפרינט היא תוצאה של העובדה שהאינטרנט מציע דרך נוחה יותר לצרוך את התכנים האלה. כך שיותר מאשר הפרינט גוסס, זה האינטרנט שמציע פורמט זול יותר לספק את הצורך".

עוד כתבות

איתמר בן גביר משתתף בטקס יום הזיכרון בבאר שבע, שנה שעברה, לאחר שחלק מהמשפחות ביקשו שלא יגיע / צילום: Maya Alleruzzo (AP), עיבוד: טלי בוגדנובסקי

לשרים לא אכפת שנוכחותם לא רצויה בטקסי הזיכרון

אין לנו כלים להילחם גם על הכיס ● חברי הממשלה מתעקשים להגיע לאירועי הזיכרון ● וצה"ל חייב ללמוד לאמץ ביקורת חיצונית ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

שר המשפטים יריב לוין / צילום: מרים אלסטר/פלאש90

לוין סירב למנות, וחברי הוועדה התקפלו: אלו 32 השופטים החדשים שנבחרו

לוין סירב לאפשר הצבעות שאינן ברוב של כל חברי הוועדה, וכך הצליח למנות מועמדים שחברי הימין ביקשו לקדם ● לבית המשפט המחוזי בירושלים מונה רק שופט אחד, על אף שישנם תקנים פנויים נוספים, בשל מחלוקת על זהות יתר המועמדים

''מנטה ריי'' / צילום: נורת'גרופ

לא רק באוויר: כלי השיט הבלתי מאויש החדש של צבא ארה"ב

הסוכנות האמריקאית לפיתוחים טכנולוגיים צבאיים והענקית הביטחונית נורת'רופ גרומן הודיעו כי סיימו בדיקות בהיקף מלא של "מנטה ריי" - פרויקט דגל ימי של כלי שיט תת־מימי בלתי מאויש (UUV) גדול במיוחד ● כלי השיט החדש נושא חיישנים ומערכות תקשורת מתקדמות המאפשרות לו לבצע משימות כמו מעקב, זיהוי ונטרול מוקשים, מחקר בעומק האוקיאנוסים ומיפוי הקרקעית

מאנגר ובאפט באסיפת משקיעים קודמת של ברקשייר האת'וויי / צילום: ap, Nati Harnik

"מעבר לעידן חדש": האסיפה השנתית של ברקשייר כבר לא תהיה אותו הדבר

משקיעים נערכים לתחושת "כיסא ריק" בכינוס השנתי של ענקית ההשקעות ברקשייר האת'וויי בשבת ● זאת לאחר שבנובמבר שעבר הלך לעולמו צ'רלי מאנגר, יד ימינו הוותיק של המנכ"ל והמשקיע האגדי וורן באפט ● המשתתפים יחפשו רמזים לעתיד הניהולי של ברקשייר

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה חיובית בבורסה; היום עודכנו המדדים, אלה שיצאו ואלה שנכנסו למדד ת"א 35

מדד ת"א 35 עלה ב-0.5% ● השקל נחלש מול המטבעות הזרים ● הנפקות האג"ח הקונצרניות באפריל גדלו בישראל בכ-300% ● במיטב מעריכים כי בנק ישראל יוריד את הריבית בהחלטה הקרובה ● הפד הותיר את הריבית על כנה אך פאוול הדגיש שלא תהיה העלאת ריבית בקרוב ● עונת הדוחות בוול סטריט ממשיכה לתפוס תאוצה והערב אפל תפרסם את תוצאותיה הכספיות בסיום המסחר

נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן נואם בעצרת סולידריות עם הפלסטינים בסוף אוקטובר / צילום: ap, Emrah Gurel

טורקיה מפסיקה את המסחר עם ישראל: מה המשמעויות ואילו ענפים יפגעו?

כפי שנחשף בגלובס, טורקיה החליטה על הפסקת הסחר עם ישראל ● טורקיה היא מקור היבוא החמישי בגודלו בישראל, שפיתחה תלות גדולה במיוחד במוצרי המלט ● איך המהלך ישפיע על המדפים שלנו, ולמה דווקא עכשיו? גלובס עושה סדר

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Jeff Chiu

אפל היכתה את התחזיות ברבעון, והכריזה על "בייבאק" ענק

יצרנית האייפונים הרוויחה 1.53 דולר למניה, לעומת הצפי שעמד על 1.5 דולר ● הכנסותיה היו 90.8 מיליארד דולר לעומת צפי של 90 מיליארד דולר ● תבצע רכישה עצמית של מניות בשווי של 110 מיליארד דולר, הכי הרבה אי פעם ● שווי החברה נוסק במסחר המאוחר בכ-180 מיליארד דולר

מטוס ''יום הדין'' האמריקאי E-4B / צילום: Reuters, Karolis Kavolelis

בסכום של 13 מיליארד דולר: הכירו את מטוסי "יום הדין" החדשים של ארה"ב

חיל האוויר האמריקאי חתם על עסקה בשווי 13 מיליארד דולר תמורת בניית מטוסי פיקוד ושליטה חדשים למלחמה גרעינית, שיחליפו את מטוסי "יום הדין" מדגם E-4B ● משמרות המהפכה הציגו מל"ט מתאבד שנראה כמו העתק מוחלט של חימוש רוסי ● ואלביט מכרה למדינה זרה מערכת הגנה אווירית מפני כטב"מים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות המכוניות הסיניות זינקו, אקספנג ב-17%

נאסד"ק עלה ב-1.5%, הדאו ב-0.8% ● שיא במשיכות כספים מקרנות הביטקוין ● קוואלקום זינקה ב-10%, אנבידיה ב-3% ● גוגל שוב מפטרת עובדים ● ישראליות: רדקום זינקה ב-8%, היפו צללה ב-13% ● מחר דוח התעסוקה בארה"ב ● וגם, בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה "Sell in May and go away"

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: ap, Markus Schreiber

דרמה בנמלים: ארדואן אוסר על יצוא סחורות לאשדוד וחיפה

בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף - כך נודע לראשונה לגלובס מפי גורמים המעורים בפרטים ● מדובר בחוליה האחרונה של שרשרת אירועים שוותיקי הסוחרים עם טורקיה לא זוכרים כמותם, וקשה לדעת מתי וכיצד יסתיימו

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Shakh Aivazov, Jacquelyn Martin)

ביידן צולל לשפל חדש, והמוני גיאורגים יוצאים לרחובות להתנגד ל׳חוק הרוסי׳

ג'ו ביידן מוסיף לשקוע ● הריבית בארה"ב לא תרד, והמשכנתאות יעלו ● גיאורגיה לוחמת נגד מהפכה משפטית ● פדרו סאנצ'ס עושה בית ספר לראשי ממשלות, ופקיסטן אומרת למשתמטי מס: אין כרטיס SIM בלי מסים

גרינפלד אורי / צילום: איל יצהר

הכלכלן והאסטרטג אורי גרינפלד מצטרף לקבוצת אגם לידרים

גרינפלד, כיהן בתפקיד האסטרטג הראשי של פסגות במשך כעשור ● גרינפלד: "זוהי דרך חדשה ומבטיחה עבורי, אגם לידרים בעלת מוניטין רב שנים בתחום הפנסיוני והפיננסי"

תיירים באקרופוליס, יוון. יחס החוב־תוצר במדינה הגיע ב־2023 לרמה הנמוכה ביותר מאז 2010 / צילום: Reuters, Beata Zawrzel

הפתעה כלכלית באירופה: מדינות ה"פריפריה" מובילות את הצמיחה ביבשת

כלכלות דרום אירופה רשמו צמיחה מהירה ב־2023, בעוד שגרמניה וצרפת התכווצו, ובכך הפכו את המגמה ביבשת ● איטליה, ספרד, פורטוגל ויוון מצליחות לצמצם את החובות שצברו במשבר 2008 ובקורונה, אך מומחים טוענים כי כדי לשמר את השגשוג דרושים שינויים מבניים

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

"בעוד שנה נהיה בקטסטרופה": התחזית הקשה של יגאל דמרי

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● חצי שנה לפרוץ המלחמה, היזם יגאל דמרי מסביר מדוע שוק הנדל"ן בנגב דווקא פורח ● הוא מעריך כי היקפי הבנייה בפרויקטים של התחדשות עירונית הגיעו לשיא, וסבור שהחרם הטורקי לא ישפיע במידה מהותית על השוק ● כמה באמת שווה הקרקע של חנן מור בשדה דב לפי ההצעה שהגיש, ולמה הוא מקפיא בינתיים את הפרויקט שלו בבבלי

מטרו / אילוסטרציה: Unsplash, olivier collet

בעלי קרקעות עותרים לבג"ץ נגד הפקעות המטרו וחושפים התנהלות מרושלת סביב חקיקת התוכנית

העותרים טוענים כי ההפקעה לטובת הדיפו בראשל"צ, שמעליו מתוכננת בנייה מאסיבית, אינה חוקית, שכן החוק מאפשר הפקעה רק לשימוש ציבורי ● חוק המטרו אמור היה להסדיר זאת, אך החלק הנוגע לכך טרם הושלם

בית הנבחרים בוושינגטון / צילום: ap, Jacquelyn Martin

בית הנבחרים האמריקאי העביר את חוק האנטישמיות. מה הוא יכלול?

החוק עבר ברוב מוחץ, ואם יעבור גם בסנאט וייחתם ע"י הנשיא, חלק מן האמירות הנשמעות היום בקמפוסים בארה"ב נגד ישראל, יהפכו לעבירה פלילית ● גורמים אמריקאים רואים בקבלת החוק תגובה למהומות המתרחשות בימים אלה בקמפוסים ברחבי ארה"ב

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסכים ירוקים בוול סטריט: נאסד"ק עולה באחוז וחצי

מדד ההנג סנג ננעל בזינוק של 1.5% ● מניית אפל עולה במסחר המוקדם ב-6% לאחר דוחות חיוביים ורכישה עצמית של מניות בסך 110 מיליארד דולר ●  לא התקיים מסחר בבורסות בסין וביפן

מפגינים באוניברסיטת קליפורניה, השבוע / צילום: Reuters, Aude Guerrucci

ניצולי ה־7 באוקטובר תובעים את מובילי המחאות בקמפוסים בארה"ב: "זרוע של חמאס"

אזרחים ששרדו את הטבח ביישובי הדרום, הגישו השבוע לבית המשפט המחוזי בווירג'יניה תביעה נגד ארגוני המחאות בארה"ב, בטענה לקשר ביניהם לחמאס ● בין היתר, צוין כי ראשיהם היו חברים בארגוני טרור ואף הכינו מסמכי תעמולה נגד ישראל, בטרם התרחש הטבח

פול אוסטר. ''סופרים לא יוצאים לפנסיה'' / צילום: Reuters, VINCENT WEST

על פול אוסטר, שהיופי שבמקריות העסיק אותו כל חייו

השבוע הלך לעולמו בגיל 77 הסופר היהודי-אמריקאי פול אוסטר ● אוסטר כתב ספרים שהפכו לרבי מכר ועוסקים באופן תכוף בצירופי מקרים ● כתיבתו נטועה בילדות קשה ואירועים מטלטלים ששינו את חייו

ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin

דריכות בוול סטריט לקראת פרסום נתוני התעסוקה לאפריל

דוח התעסוקה לאפריל צפוי להתפרסם היום לפני פתיחת המסחר בוול סטריט ● הצפי הוא לתוספת של כ-240 אלף משרות ולשיעור אבטלה של 3.8% ● למה בפדרל ריזרב ובשווקים מודאגים?