חברות הניקיון: להצמיד שכר המנקים לשכר במקום העבודה

ההצעה הועברה בין השאר לרה"מ נתניהו ולשר האוצר שטייניץ ■ המדינה וארגוני המעסיקים צפוים להתנגד, כיוון שההצעה היא לגלגל את העלויות על המעסיקים

המו"מ שמתנהל בעניין דרישת ההסתדרות לצמצם ככל הניתן את העסקת עובדי הקבלן במשק נמשך גם היום (ב'), והלחץ מורגש בעיקר מכיוונן של חברות הניקיון. אחרי שהמאבק הזה של ההסתדרות הביא לאיחוד היסטורי בין שני האיגודים של חברות הניקיון, ל"גלובס" נודע כי האיגוד המשולב מציע כעת דבר חסר תקדים: להצמיד את שכרם של עובדי הניקיון לשכר הממוצע במקום העבודה בו הם הוצבו בפועל.

חברות הניקיון לא מתכוונות לספוג את העלות הצפויה של מהלך כזה, אלא לגלם את עלות ההעסקה בכל מכרז וחוזה התקשרות, כך שהדבר יושת על מזמין השירות - כמעט כל עסק בינוני וגדול במשק. המשמעות היא שעובדת ניקיון המועסקת בחברת היי-טק, לצורך העניין, עשויה להרוויח כ-15 אלף שקל ברוטו בחודש, ולעתים יותר. במקרים כאלה, יהיו מקומות עבודה שיעדיפו להעסיק את עובדי הניקיון באופן ישיר, ללא תיווכו של הקבלן. האיגוד מציע בין היתר להצמיד את יתר תנאי העבודה של עובדי הניקיון לאלה של עובדי המעסיק בפועל, לרבות מתנות לחג, ארוחות, הסעות, תוספת ביגוד ועוד.

במכתב שנשלח אתמול בין היתר לראש הממשלה בנימין נתניהו, שר האוצר יובל שטייניץ ויו"ר ההסתדרות עופר עיני, כותבים היו"ר והמנכ"ל של איגוד חברות הניקיון, איציק סבג ודרור אטרי: "כדי להוביל את השינוי אנו דורשים כי החל מעתה ייקבע שכר עובדי הניקיון כך שלא יפחת מהשכר מהממוצע במקום העבודה בו מתנהל המכרז. מנגנון זה ביחד עם פיקוח הדוק והחמרת הענישה על מזמין השירות שלא יעמוד בתנאי זה, יבטיחו התנהלות שוק תקינה וחיסול פעילותן של החברות הבלתי מאוגדות ('חאפרים'), המחסירות מהעובדים זכויותיהם לשכר הולם ותנאים סוציאליים כמקובל במשק".

חברות הניקיון מציעות עוד דבר חסר תקדים: לסייע להסתדרות להקים איגוד מקצועי של עובדי ניקיון, או במילים אחרות - לאגד את העובדים. על פי המכתב ששלחו, במסגרת ההסכמות עם האיגוד המקצועי יזכו עובדי הניקיון למנגנון שיבטיח להם ביטחון תעסוקתי ומניעת פיטורים ללא הצדקה. "בנורווגיה איגוד עובדי הניקיון הכי חזק במדינה", טוען בשיחה עם "גלובס" יו"ר איגוד חברות הניקיון, איציק סבג. "אנחנו מציעים לבנות דבר כזה גם כאן, ואני לא מפחד מזה". סבג עצמו, צריך לומר, התנגד רק לפני שנה וחצי להסכם הקיבוצי שנחתם בין ההסתדרות לאיגוד המתחרה (דאז) של חברות הניקיון, שכלל תוספת שכר של 20%. היום הוא מסביר כי התנגד להסכם משום שתוספת השכר נפרסה על פני שנתיים "בלבד", ולא חמש כפי שדרש. עוד הוא מסביר כי המפתח להסדרת ענף הניקיון הוא בהסכמה של כל הגורמים, כך שתבטיח תנאים טובים לעובדים ורווח סביר לקבלן במסגרת המכרזים השונים.

המדינה וארגוני המעסיקים צפויים להתנגד להצמדת השכר והתנאים הכלולים בהצעה של חברות הניקיון, בשל העובדה כי הגידול בהוצאות השכר "מגולגל" כאמור על המעסיקים בפועל ולא על קבלני הניקיון.