לא ישוריין מקום לראש לשכת עוה"ד בוועדה לבחירת שופטים

‎ההצעה, שאושרה לקריאה ראשונה, תבטיח את השפעת ראש לשכת עוה"ד ברזילי על בחירת נציגי הלשכה לוועדה ותחזק את מחנה נאמן בוועדה מול מחנה ביניש

לא ישוריין מקום לראש לשכת עורכי הדין בוועדה לבחירת שופטים - כך החליטה הבוקר (ד') ועדת החוקה של הכנסת, בתום דיון סוער שקיימה בהצעת החוק לשינוי אופן בחירת נציגי הלשכה לוועדה לבחירת שופטים.

בתום הדיון אושרה הצעת החוק לקריאה ראשונה במליאה, אך נוסחה עבר שינוי מהותי. לפי הנוסח החדש, שני נציגי הלשכה בוועדה ייבחרו על-ידי המועצה הארצית של הלשכה, אך לשם בחירתם יהיה דרוש רוב של שני שלישים מחברי המועצה. זאת, לעומת הנוסח המקורי שביקש לשריין את אחד משני המקומות של הלשכה בוועדה לבחירת שופטים לראש הלשכה או לנציג מטעמו.

הצעת החוק צפויה לעבור במהירות לאישור בקריאה ראשונה במליאה, ולאחר מכן לחזור לוועדה לאישור לקראת הקריאה השנייה והשלישית, עוד בטרם ההצבעה הצפויה במועצה הארצית של לשכת עורכי הדין, שאמורה לבחור את שני נציגי הלשכה ביום שלישי הקרוב.

הנוסח העדכני של הצעת החוק הוא מתון יותר מההצעה המקורית שביקשה הקואליציה להעביר, ואולם אם הוא יחול במועד ההצבעה במועצה הארצית של הלשכה, הוא יחייב את מחנהו של ראש הלשכה הקודם, יורי גיא-רון, לקיים דיאלוג עם מחנה ראש הלשכה הנוכחי, עו"ד דורון ברזילי, כדי להגיע להסכמה. זאת מאחר שמחנה גיא-רון נהנה מרוב במועצה הארצית, אך לא של שני שלישים מ-48 חברי המועצה.

שופטי בג"ץ אליקים רובינשטיין, חנן מלצר ועוזי פוגלמן ידונו היום בצהריים בעתירה שהגישו 4 פעילים בלשכת עורכי הדין, אנשי מחנהו של ראש הלשכה הקודם עו"ד יורי גיא-רון, נגד החלטת ועדת השרים לענייני חקיקה לתמוך בהצעת החוק לשיריון מקום לראש הלשכה בין נציגי הלשכה בוועדה לבחירת שופטים.

הפרקליטות טענה בתשובתה לעתירה כי ועדת השרים לענייני חקיקה דנה בעצמה בערר שהוגש על החלטתה לאשר את התמיכה בחוק, וכי לשר שלום שמחון לא היתה זכות להגיש ערר נוסף על ההחלטה. עוד טענה המדינה כי לא נפל פגם בחוקיותה של ההצבעה השנייה בוועדת השרים, והשר נאמן צירף את קולו לתומכים בטרם הסתיימה ההצבעה.

נגנזה הצעת השימוע

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, הורה אמש (ג') לגנוז את הצעת החוק שלפיה מועמדים לבית המשפט העליון יעברו שימוע מקדים בוועדת החוקה של הכנסת. נתניהו הנחה את שר המשפטים נאמן להוריד את הצעת החוק מסדר היום, והודיע כי הוא מתנגד להצעה: "אני לא מוכן שבית המשפט יהיה נתון לשימוע של חברי כנסת. לא יקום ולא יהיה. בית המשפט מעל לכל. אני בעד הפרדת רשויות מוחלטת".

יצוין כי כיום עורכת ועדת משנה מטעם הוועדה לבחירת שופטים שימוע למועמדים לבית המשפט העליון, ואולם מדובר בשימוע פנימי, שהפרוטוקול שלו איננו מתפרסם. על-פי ההערכה, כעת ינסו גורמים פוליטיים לקדם הצעת חוק שתעגן מאפיינים פומביים יותר לשימוע שעורכת הוועדה לבחירת שופטים.

ח"כ אורי אוריאל, חבר הוועדה לבחירת שופטים, מסר כי "אני בעד שימוע לשופטים - אבל אך ורק בוועדה לבחירת שופטים ולא בוועדת החוקה. עריכת שימוע לשופטים על-ידי פוליטיקאים, ללא שיתוף של נציגי עורכי הדין ומערכת המשפט, תגרום לירידת אמון הציבור במערכת המשפט".

נשיא המדינה, שמעון פרס, מתח אתמול ביקורת על גל הצעות החקיקה בענייני שפיטה, ואמר כי הן "סוטות מהרוח הדמוקרטית של מדינת ישראל". לדברי הנשיא, "צדק צריך גם להיראות, ובתוך כך שופטים אינם כפופים למפלגות. אסור לסטות מכך".

בד-בבד, גורמים במשרד המשפטים הבהירו כי ביחס ליוזמה להקיף גוף מבקר לפרקליטות, לא שוררת כל מחלוקת בין שר המשפטים נאמן לבין היועץ המשפטי לממשלה, עו"ד יהודה וינשטיין.

בישיבת הוועדה לביקורת המדינה בכנסת שלשום (ב') אמר יו"ר הוועדה, ח"כ רוני בר-און, כי לפי מידע שבידו, המחלוקת הפנימית במשרד המשפטים ביחס לאופיו של הגוף החדש שמשרד המשפטים ימליץ להקים היא בין וינשטיין לבין פרקליט המדינה משה לדור. הן נאמן והן וינשטיין תומכים בהקמת נציבות ביקורת על הפרקליטות וגופי התביעה הכללית.

האופוזיציה: "מחטף ובריונות בהצבעה"; ריבלין הורה על בדיקה

במהלך הדיון הסוער היום בוועדת החוקה האשימו חברי האופוזיציה את הקואליציה במחטף, בטענה כי ברגע האחרון הוכנסו להצעת החוק שינויים והתעלמו מעמדתה של היועצת המשפטית.

ח"כ זהבה גלאון האשימה את יו"ר הוועדה, דוד רותם, כי הוא מתנהל בביריונות ובגסות-רוח. זה מצידו הורה להוציאה מהוועדה: "תעופי החוצה. פשוט תעופי עכשיו", אמר רותם. מאוחר יותר טענה גלאון כי רותם כינה אותה בהמה. רותם הכחיש ואמר כי "אני מנהל את הישיבה, ואני אחליט מי יכול להשתתף ומי לא".

מאוחר יותר הוצא גם ח"כ שלמה מולה מהדיון, לאחר שהטיח ברותם: "אתה בושה. אתה בושה לדיון בושה לוועדה. ביריון ביריון בריון", צעק.

חברו לסיעה, ח"כ יואל חסון, טען כי מדובר במחטף והאשים את הקואליציה בגניבת ההצבעה. "גנבתם הצבעה. אנחנו לא ניתן יד ולא נשתתף בהצבעה", אמר.

ההאשמות של חברי האופוזיציה לא תמו בזאת. ח"כ ניצן הורביץ כינה את רותם "רשלן" ואמר כי ההצעה היא "נגע". הורביץ המליץ להעביר את הדיון לוועדה לנגע הסמים. "זו הצעה מצחינה שמורידה את הכנסת לשפל המדרגה", אמר הורוביץ. "דמוקרטיה זה לא רק הצבעת רוב נגד מיעוט". רותם השיב לו כי הוא "חוצפן ופטפטן".

ח"כ טאלב א-סנע הגדיר את המהלך כ"ביזיון של הוועדה ושל הליך החקיקה" ואמר כי "גם חוקי נירנברג התקבלו ברוב, אבל הם לא חוקתיים. לא הכול מותר, יש דברים אסורים".

ואילו ח"כ נינו אבסדזה (קדימה) האשימה את חברי הכנסת בהתנהגות ילדותית: "אתם מתנהגים כמו חבורת ילדים מופרעים או מפגרים שקיבלו צעצוע שנקרא שלטון, ואתם מנסים להרוס כל חלקה טובה".

לנוכח פניות של חברי האופוזיציה הורה יו"ר הכנסת, ראובן ריבלין, ליועץ המשפטי של הכנסת, עו"ד אייל ינון, לבדוק את תקינות החקיקה של הצעת החוק. רותם הבהיר כי לריבלין יש סמכות לחקור את אירועי הוועדה ואמר כי לא יאפשר ליועמ"ש לחקור אותו.