פרשת הולילנד: עד המדינה נגד אולמרט יזומן לעדות מוקדמת

עם זאת, עד המדינה יזומן לעדות מוקדמת רק לאחר שיוגש כתב אישום בפרשה

פרקליטות המדינה מתכוונת לזמן לעדות מוקדמת את עד המדינה בפרשת הולילנד, שזהותו חסויה מכוח צו איסור פרסום - כך הודיע היום (ד') המשנה לפרקליט המדינה, עו"ד שוקי למברגר, לסנגוריו של ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט, עורכי הדין אלי זהר ורועי בלכר. עם זאת, עד המדינה יזומן לעדות מוקדמת רק לאחר שיוגש כתב אישום בפרשה.

עוד הודיעה הפרקליטות כי היא דוחה את בקשת סנגוריו של אולמרט להוסיף ולדחות את מועד השימוע שייערך לאולמרט בפרשה זו - ומשמעות החלטה זו היא שהגשת כתב אישום נגד אולמרט בפרשה זו היא ודאית.

משרד המשפטים הודיע הערב כי "למברגר הודיע אחר-הצהריים לצוות ההגנה של אולמרט כי בקשתם לדחייה נוספת במועד השימוע בפרשת הולילנד, עד לאמצע השנה הבאה, נדחית. סנגוריו של אולמרט הגישו כבר מספר בקשות לדחיית מועד השימוע בעבר, שנענו בחיוב על-ידי הפרקליטות.

"בין הסיבות לסירוב לבקשת הדחייה היה הצורך להעיד בעדות מוקדמת עד מרכזי בפרשה וכן לקבל החלטה בפרשה כמכלול ובתוך זמן קצר - נזכיר כי מדובר ב-18 חשודים. בשלב זה לא נוכל לפרט באשר לנסיבותיו של אותו עד מרכזי שבגינן מתכוונת הפרקליטות לבקש להעידו בעדות מוקדמת. יודגש כי מדובר בעדות מוקדמת שתתבקש רק לאחר שיוגש כתב האישום נגד מי מבין המעורבים".

במכתבו לסנגוריו של אולמרט מציין למברגר כי "כתב החשדות הועבר אל מרשך כבר במארס 2011, וחלקים משמעותיים מחומר החקירה הועברו לידי מרשך החל מאוגוסט 2010, זאת בשל התיק הנוסף המתנהל נגדו בירושלים. נתונים אלה איפשרו למרשך להיערך באופן מושכל ועם ייצוג הולם לשימוע במועד שנקבע, ולכל הפחות במועדים הנדחים שלהם הסכמנו. במהלך החודשים שחלפו בחר מרשך שלא להשמיע את טענותיו בפנינו, על כל המשתמע מכך".

המשנה לפרקליט המדינה הוסיף כי ההחלטה הסופית בעניין כלל החשודים, "על בסיס מכלול החומרים שנתקבלו, התגבשה ומתגבשת בימים אלה ממש, הגם שמטבע הדברים פרסום ההחלטות, ובכלל זה ההחלטה בעניין אולמרט, יעוכב עד להשלמת ההליך, שיושלם המועד הקרוב ביותר שניתן".

נסיבותיו האישיות של עד המדינה הן שמחייבות את שמיעת עדותו של מועד קרוב, ציין למברגר, ולשם כך יתבקש בית המשפט לאשר את עדותו המוקדמת, "זאת בנוסף על העניין הציבורי המחייב להחיש את בירור הפרשה כולה".

יצוין כי לא מדובר בפעם הראשונה שבה מתכוונת הפרקליטות לבקש עדות מוקדמת בתיק המתנהל בעניינו של אולמרט. גם בפרשת מעטפות הכסף, שהיא חלק מהמשפט המתנהל נגד אולמרט בבית המשפט המחוזי בירושלים, העידה הפרקליטות בעדות מוקדמת את מוריס טלנסקי, בנימוק שיש חשש שהוא יסרב לשוב לישראל, אך בהמשך הוא שב לישראל ואף השלים את חקירתו הנגדית במשפט.

עם זאת, הפעם הפרקליטות אינה מתכוונת לבקש עדות מוקדמת עוד בטרם הגשת כתב האישום בפועל לבית המשפט.

17 מעורבים נוספים

במארס 2011 הודיעה הפרקליטות לאולמרט ול-17 מעורבים נוספים בפרשה כי היא שוקלת להגיש נגדם כתב אישום בכפוף לשימוע. אולמרט אמור לעמוד לדין באשמת לקיחת שוחד בתקופות כהונותיו הן כראש עיריית ירושלים והן כשר התמ"ת בפרשת הזרע.

בין הנאשמים בפרשה - יזמי הפרויקט, מתווכים שונים וכן נבחרי ציבור ועובדי ציבור רבים בעיריית ירושלים, ובהם ראש העיר שכיהן אחרי אולמרט, אורי לופוליאנסקי, וראש לשכתו לשעבר של אולמרט, שולה זקן. כמו כן, הוחלט להגיש כתב אישום בכפוף לשימוע נגד סגני ראש עיריית ירושלים לשעבר, אלי שמחיוף, יהושע פולק וחיים מילר, ונגד חבר מועצת העיר אברהם פיינר.

בין פקידי העירייה המואשמים בלקיחת שוחד נמצא מהנדס העיר בעבר, אורי שטרית. מאיר רבין, שהיה עוזרו האישי של עד המדינה בפרשה בין השנים 1997-2007, יואשם בתיווך לשוחד על חלקו בקבלת והעברת חלק מכספי השוחד לעובדי הציבור מטעם יזמי הולילנד; הלל צ'רני, מבעלי הקרקע במתחם הולילנד; ואביגדור קלנר, שרכש חלק מהקרקע במתחם, יואשמו במתן שוחד במיליוני שקלים לנבחרי ועובדי ציבור כדי לקדם את הפרויקט. על-פי הראיות שנאספו בחקירה, קידם צ'רני, מבעלי הקרקע במתחם הולילנד, את תוכניות הבנייה והקמת פרויקט הולילנד באמצעות מתן שוחד למספר גדול של נבחרי ציבור ועובדי ציבור, בין השנים 1994-2007, בהיקף חסר תקדים של מיליוני שקלים.