ביום שצרפת תאבד את דירוג AAA

הרעיון המופרך יהפוך לקונצנזוס. תגובת השוק תהיה אלימה ותחריף את משבר החוב

משבר החוב באירופה ממשיך לשלוח גרורות לתוך לב היבשת. אם בתחילה המדינות המחולצות היו קטנות וזניחות במונחי חוב או תוצר, הרי שכניסתן של איטליה וספרד לקונצנזוס המשבר הופכת את הפתרון למורכב עוד יותר. את הטיפול (או אי הטיפול) במשבר

מובילות 2 המדינות המרכזיות באירופה מבחינה פוליטית וכלכלית - צרפת וגרמניה. ובעוד שנראה שכלכלת גרמניה צולחת את האירועים האחרונים בהצלחה יחסית, הרי שנראה שכלכלת צרפת הולכת ונשאבת לתוכו.

ב-27 ליולי חזינו שארה"ב תאבד את דירוג ה-AAA, ושאלנו מה יקרה בשווקים ביום שזה יקרה. הדינמיקה של המשבר והמהירות שלו, מביאים אותנו לכתוב טור דומה, אבל הפעם על צרפת.

האם לצרפת בכלל מגיע דירוג AAA?

אם למישהו יש ספק, אז התשובה היא חד משמעית לא. צרפת אמנם פתחה את שנת2011 עם מאפייני יחס חוב-תוצר וגרעון טובים ודומים לאלו של שאר מדינות אירופה בדירוג AAA, אך התחזית ל-2011 אינה נראית אופטימית.

חיים נתן - טבלה
 חיים נתן - טבלה

במונחי יחס חוב-תוצר צרפת נמצאת ברמות דומות לאלו שהיו לארה"ב כאשר היא איבדה את דירוג ה- AAA. אמנם במונחי גרעון תקציבי צרפת נראית טוב יותר מארה"ב אך ישנם שני הבדלים עיקריים בין שתי המדינות המחזקים את ההנחה כי צרפת תאבד את דירוג ה- AAA. ההבדל הראשון הוא בשליטה המוניטרית.

ארה"ב לא יכולה טכנית להגיע לחדלות פרעון מכיוון שהיא יכולה להדפיס דולרים ולשלם איתם את החוב (כמובן שזהו מהלך עם משמעויות שליליות ביותר). לצרפת אין את הפריבילגיה המפוקפקת הזאת, והיא תלויה בחסדי הבנק המרכזי.

ההבדל השני הוא בשיעור הריבית שהמדינה משלמת על החוב שלה. בעוד שהריבית על אג"ח ממשלת ארה"ב ממשיכה לרדת ונמצאת בשיעורים מגוחכים הנמוכים מ-2%, הרי שהריבית על החוב הצרפתי נמצאת במגמת עליה. המשמעות היא שברמות אלו, עלות גיוס חוב חדש על ידי ממשלת צרפת תביא בהכרח לעליית הגרעון, ובכך תכניס את המדינה למלכודת חוב.

חיים נתן - צרפת
 חיים נתן - צרפת

המשמעות ברורה, בדינמיקה הנוכחית של המשבר, הורדת דירוג לצרפת (או מתן אופק שלילי) תתרחש לבטח, וזה רק עניין של זמן.

כיצד יגיבו השווקים להורדת דירוג שכזו?

במילה אחת - רע, בשתי מילים רע מאוד. בעוד שהורדת הדירוג של ממשלת ארה"ב הביאה לאי שקט של יומיים בשווקים, ולירידת התשואות אל מתחת ל-2%, הרי שתגובת השווקים להורדת הדירוג לצרפת תהיה קשה הרבה יותר.

הורדת הדירוג לצרפת תסמל את כניסת המשבר ללב אירופה, לאותן המדינות שצריכות לעמוד בלב מאמצי החילוץ של המדינות החלשות. אבל להורדת הדירוג לצרפת ישנה משמעות נוספת. הורדת דירוג לצרפת תערער את מעמדה של קרן החילוץ האירופאית. הקרן הזו מתבססת על דירוגן המושלם של מספר מדינות תורמות, וזו הסיבה שלהנפקות אג"ח של הקרן ניתן דירוג AAA. הורדת דירוג לצרפת, המגבה השניה בגודלה של הקרן אחרי גרמניה, תערער את האמינות ותפגע ביכולת הקרן לגייס. הדבר יביא להעצמת המשבר ונראה את תשואות האג"ח עולות בכל אירופה. ייתכן וגם לראשונה, נראה את המשבר מתחיל לחלחל לתשואות של ממשלת גרמניה.

ההבנה כי צרפת קרובה לאבד את הדירוג המושלם מתחילה לחלחל למשקיעים. ואני בטוח שבקרוב הרעיון המופרך הזה יהפוך לקונצנזוס. תגובת השווקים תהיה אלימה ותביא להחרפה משמעותית במשבר החוב. בנסיון למצוא מעט אופטימיות, אציין כי ייתכן ודווקא הורדה שכזו תביא את המנהיגים להתאמץ ולהביא לפתרון אמיתיף וייתן כי הורדת דירוג שכזו דווקא תסמן נקודת מפנה במשבר.

* מר חיים נתן הינו ראש צוות מאקרו במנורה מבטחים קרנות נאמנות בע"מ (להלן: "מנורה קרנות"), בעל רישיון מנהל תיקים ובעל זיקה מכוח תפקידו לנכסים פיננסיים. מנורה קרנות ו/או חברות אחרות בקבוצה עשויים להיות בעלות עניין אישי בני"ע מכוח כך שהן מחזיקות ו/או עלולות להחזיק ו/או לבצע פעילות בני"ע עבור עצמן ו/או עבור לקוחותיהן ו/או במסגרת אחרת. אין לראות באמור לעיל עבודת אנליזה של ני"ע ו/או הצעה של הנכסים ו/או הזמנה לרכשם ו/או ייעוץ בדבר כדאיות ההשקעה בהם ו/או כהצעה או כשידול, במישרין ו/או בעקיפין, לקנות ו/או למכור את הנכסים, בשום אופן צורה ו/או דרך. שיווק ההשקעות לעיל אינו מהווה תחליף לשיווק המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם.