"האוצר טועה שהוא לא מעודד אנרגיה סולארית בישראל"

רוני בירם, בעבר הבעלים של אקסלנס והיום הבעלים של חברת האנרגיה הסולארית סאנפלאואר, מספר בראיון מיוחד על פעילות החברה באירופה בתקופת המשבר, ולא מתחרט שעזב את שוק ההון

יום רביעי לפני שבוע וחצי היה אחד מימי המסחר הדרמטיים בכלכלת איטליה המאיימת לשקוע, כשתשואות האג"ח של המדינה זינקו ליותר מ-7%.

אולם את הדרמה שהתחוללה בשווקים באותו יום קשה היה להרגיש באחד מאזורי התעשייה, לא רחוק מהעיר סירקוזה שבאי סיציליה.

שם, בטקס מרשים, התכנסו כ-100 מבכירי הממשל והכלכלה באזור כדי לחנוך את השקת הפארק הסולארי הגדול ביותר עד כה של חברת סאנפלאואר באיטליה, בהיקף של 5 מגוואט בשעה, ובהשקעה כספית של 20 מיליון אירו.

בכך מבססת החברה את אחיזתה בשוק האיטלקי, המהווה כיום כבר יותר ממחצית מפעילותה, עם 24 מגוואט בשעה בארץ המגף (אחרי עסקה בהיקף של 2 מגוואט שעליה דיווחה בימים האחרונים), מתוך כ-40 מגוואט, שעיקר יתרתם בספרד.

ניצלנו את ההזדמנות כדי לשמוע כמה מילים מבעל השליטה ומייסד חברת האנרגיה הסולארית, רוני בירם, המחזיק בה יחד עם גיל דויטש, מי שהיה שותפו גם בהקמת בית ההשקעות אקסלנס.

על רקע חוסר היציבות בכלכלה האיטלקית, בירם מבהיר בתחילת דבריו: "אנו מאמינים שהמשבר הזה הוא חולף, ואילו ההשקעות שלנו באיטליה הן לטווח ארוך. מערכת הבנקאות האיטלקית עובדת, וגם היום יש לנו נגישות לבנקים פה. את העסקה הראשונה שלנו באיטליה עשינו לפני כשנתיים, ועד כה השקענו במדינה הזו כ-80 מיליון אירו (כ-5 מיליון אירו מכך - העסקה האחרונה עליה דיווחה החברה בשבוע שעבר.א.ל.)".

עוד אומר בירם: "בשנתיים האחרונות הושקעו באיטליה כ-40 מיליארד אירו בהקמת כ-9 ג'יגוואט (כ-9,000 מגוואט) של פרויקטים סולאריים. חשבנו שנהיה באיטליה עם פעילות בהיקף פי ארבעה גדול ממה שאנחנו נמצאים כיום, אבל אנחנו מעדיפים לעבוד בטוח ולישון בשקט, ולא לקחת כל פרויקט שאנחנו מוצאים".

נכוותה מספרד

לעומ איטליה, סאנפלאואר נכוותה לאחרונה מהשלכות המשבר הכלכלי על פעילותה בספרד, ורשמה במחצית השנה ירידת ערך של 16 מיליון שקל לשווי מתקניה שם, לאחר שממשלת ספרד החליטה להשעות זמנית את תשלום התעריף המגיע לה. בהמשך זכתה סאנפלאואר ושותפתה בספרד, שיכון ובינוי, בערעור שהגישו בנושא, וההפחתה בוטלה.

- האם אתה לא חושש שגם באיטליה תהיה פגיעה לא צפויה בפעילות, כפי שהיה בספרד?

"תמיד יש חששות. אבל באיטליה עלות החשמל לא תלויה בממשלה, ובספרד כן. בעוד שבספרד מחיר החשמל נמוך, והממשלה מסייעת לרשות החשמל להתמודד עם הגירעונות שנוצרים לה, באיטליה לא נשענים על תקציב ממשלתי. מעבר לכך, אנחנו מבצעים עסקאות עם שולי רווח גבוהים, כך שגם אם תהיה גזירה ממשלתית, ואולי לדוגמה יעלו מיסים, נוכל לעמוד בכך".

לסאנפלאואר גם פעילות בישראל, בהיקף של כ-2 מגוואט, ובירם אומר כי "השוק הסולארי בישראל קטן בבסיסו, ואנחנו מקווים להגיע בו להיקף פעילות של 10-15 מגוואט. הרגולציה בישראל תומכת בסך הכול ב-300 מגוואט של פעילות סולארית. יש טעות של משרד האוצר שלא מעודד את התעשייה הזו, כי דווקא בישראל, שבה יש הרבה פעילות טכנולוגית, אם היו בונים מודל ארוך-טווח היו נבנות סביב התעשייה הסולארית תעשיות משנה. אבל במקום זה מחכים שמחירי המתקנים יירדו, ואין ודאות בשוק הסולארי המקומי".

אחרי האקזיט באקסלנס

בירם ודויטש נכנסו לפעילות בתחום האנרגיה סולארית ב-2007, לאחר האקזיט המרשים שביצעו ממימוש החזקותיהם בבית ההשקעות שהקימו יחד לפני כעשרים שנה לחברת הביטוח הפניקס של יצחק תשובה, תמורת כ-800 מיליון שקל.

במבט לאחור, בירם אומר כי "אני מתגעגע לאנשים באקסלנס, אבל לא לחברה. בתקופה הנוכחית לא מתגעגעים לשוק ההון. העולם נמצא כיום במצב כזה מסוכן, שנראה כי מכאן יכול להיות רק יותר טוב".

על ההחלטה להיכנס לתחום האנרגיה הסולארית אומר בירם, כי "התעשייה הזו זה כמו נדל"ן מניב, עם סיכון נמוך יחסית, משום שלא צריך להתבסס על שוכר, והסיכון התפעולי נמוך גם הוא. בסיס הפעילות הסולארית הוא כמו אג"ח, משום שיש ערבות מדינה לקבלת תשלומים בעתיד ויש חשיבות לתחום המימוני".

המודל שלנו בסאנפלאואר הוא להקים פורטפוליו שלם של אנרגיות מתחדשות. התחלנו בתחום השמש, ולאחרונה החלטנו להיכנס גם לתחום הרוח, שגם בו אנחנו מחפשים פרויקטים באיטליה".

ההון העצמי של סאנפלאואר עומד על 285 מיליון שקל, לאחר שב-2010 השקיעה בה קרן בראשית כ-120 מיליון שקל, תמורת הקצאת מניות ואג"ח. בעלי מניות גדולים נוספים הם יבואן טויוטה לישראל, ג'ורג' חורש, ואיש העסקים היהודי-בריטי ליאו נואי. כמו כן מחזיקים במניות החברה מנורה ואנליסט.

מאז רכשו בירם ודויטש את סאנפלאואר, שהייתה בגלגולה הקודם חברת הנדל"ן גילץ, עלה שוויה ביותר מפי שניים, והוא עומד היום על כ-300 מיליון שקל.

במבט קדימה, בירם אומר על השוק הסולארי, כי "זהו שוק צעיר עם פוטנציאל התרחבות ואנחנו רוצים להיכנס גם לתחום אנרגיית ביומס (מיוצרת מחומרי זבל) ובתחומים משיקים של אנרגיה מתחדשת. כמו שהיה באקסלנס, החברה צריכה גם להיות טובה, וגם לפעול בשוק צומח. אני חושב שהשוק האמריקני הוא שוק עם פוטנציאל, וגם על דרום אמריקה נסתכל בשנים הקרובות".

הפרויקטים המרכזיים של סאנפלאואר באיטליה
 הפרויקטים המרכזיים של סאנפלאואר באיטליה

*** הכותב היה אורח סאנפלאואר באיטליה