גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"האוצר טועה שהוא לא מעודד אנרגיה סולארית בישראל"

רוני בירם, בעבר הבעלים של אקסלנס והיום הבעלים של חברת האנרגיה הסולארית סאנפלאואר, מספר בראיון מיוחד על פעילות החברה באירופה בתקופת המשבר, ולא מתחרט שעזב את שוק ההון

יום רביעי לפני שבוע וחצי היה אחד מימי המסחר הדרמטיים בכלכלת איטליה המאיימת לשקוע, כשתשואות האג"ח של המדינה זינקו ליותר מ-7%.

אולם את הדרמה שהתחוללה בשווקים באותו יום קשה היה להרגיש באחד מאזורי התעשייה, לא רחוק מהעיר סירקוזה שבאי סיציליה.

שם, בטקס מרשים, התכנסו כ-100 מבכירי הממשל והכלכלה באזור כדי לחנוך את השקת הפארק הסולארי הגדול ביותר עד כה של חברת סאנפלאואר באיטליה, בהיקף של 5 מגוואט בשעה, ובהשקעה כספית של 20 מיליון אירו.

בכך מבססת החברה את אחיזתה בשוק האיטלקי, המהווה כיום כבר יותר ממחצית מפעילותה, עם 24 מגוואט בשעה בארץ המגף (אחרי עסקה בהיקף של 2 מגוואט שעליה דיווחה בימים האחרונים), מתוך כ-40 מגוואט, שעיקר יתרתם בספרד.

ניצלנו את ההזדמנות כדי לשמוע כמה מילים מבעל השליטה ומייסד חברת האנרגיה הסולארית, רוני בירם, המחזיק בה יחד עם גיל דויטש, מי שהיה שותפו גם בהקמת בית ההשקעות אקסלנס.

על רקע חוסר היציבות בכלכלה האיטלקית, בירם מבהיר בתחילת דבריו: "אנו מאמינים שהמשבר הזה הוא חולף, ואילו ההשקעות שלנו באיטליה הן לטווח ארוך. מערכת הבנקאות האיטלקית עובדת, וגם היום יש לנו נגישות לבנקים פה. את העסקה הראשונה שלנו באיטליה עשינו לפני כשנתיים, ועד כה השקענו במדינה הזו כ-80 מיליון אירו (כ-5 מיליון אירו מכך - העסקה האחרונה עליה דיווחה החברה בשבוע שעבר.א.ל.)".

עוד אומר בירם: "בשנתיים האחרונות הושקעו באיטליה כ-40 מיליארד אירו בהקמת כ-9 ג'יגוואט (כ-9,000 מגוואט) של פרויקטים סולאריים. חשבנו שנהיה באיטליה עם פעילות בהיקף פי ארבעה גדול ממה שאנחנו נמצאים כיום, אבל אנחנו מעדיפים לעבוד בטוח ולישון בשקט, ולא לקחת כל פרויקט שאנחנו מוצאים".

נכוותה מספרד

לעומ איטליה, סאנפלאואר נכוותה לאחרונה מהשלכות המשבר הכלכלי על פעילותה בספרד, ורשמה במחצית השנה ירידת ערך של 16 מיליון שקל לשווי מתקניה שם, לאחר שממשלת ספרד החליטה להשעות זמנית את תשלום התעריף המגיע לה. בהמשך זכתה סאנפלאואר ושותפתה בספרד, שיכון ובינוי, בערעור שהגישו בנושא, וההפחתה בוטלה.

- האם אתה לא חושש שגם באיטליה תהיה פגיעה לא צפויה בפעילות, כפי שהיה בספרד?

"תמיד יש חששות. אבל באיטליה עלות החשמל לא תלויה בממשלה, ובספרד כן. בעוד שבספרד מחיר החשמל נמוך, והממשלה מסייעת לרשות החשמל להתמודד עם הגירעונות שנוצרים לה, באיטליה לא נשענים על תקציב ממשלתי. מעבר לכך, אנחנו מבצעים עסקאות עם שולי רווח גבוהים, כך שגם אם תהיה גזירה ממשלתית, ואולי לדוגמה יעלו מיסים, נוכל לעמוד בכך".

לסאנפלאואר גם פעילות בישראל, בהיקף של כ-2 מגוואט, ובירם אומר כי "השוק הסולארי בישראל קטן בבסיסו, ואנחנו מקווים להגיע בו להיקף פעילות של 10-15 מגוואט. הרגולציה בישראל תומכת בסך הכול ב-300 מגוואט של פעילות סולארית. יש טעות של משרד האוצר שלא מעודד את התעשייה הזו, כי דווקא בישראל, שבה יש הרבה פעילות טכנולוגית, אם היו בונים מודל ארוך-טווח היו נבנות סביב התעשייה הסולארית תעשיות משנה. אבל במקום זה מחכים שמחירי המתקנים יירדו, ואין ודאות בשוק הסולארי המקומי".

אחרי האקזיט באקסלנס

בירם ודויטש נכנסו לפעילות בתחום האנרגיה סולארית ב-2007, לאחר האקזיט המרשים שביצעו ממימוש החזקותיהם בבית ההשקעות שהקימו יחד לפני כעשרים שנה לחברת הביטוח הפניקס של יצחק תשובה, תמורת כ-800 מיליון שקל.

במבט לאחור, בירם אומר כי "אני מתגעגע לאנשים באקסלנס, אבל לא לחברה. בתקופה הנוכחית לא מתגעגעים לשוק ההון. העולם נמצא כיום במצב כזה מסוכן, שנראה כי מכאן יכול להיות רק יותר טוב".

על ההחלטה להיכנס לתחום האנרגיה הסולארית אומר בירם, כי "התעשייה הזו זה כמו נדל"ן מניב, עם סיכון נמוך יחסית, משום שלא צריך להתבסס על שוכר, והסיכון התפעולי נמוך גם הוא. בסיס הפעילות הסולארית הוא כמו אג"ח, משום שיש ערבות מדינה לקבלת תשלומים בעתיד ויש חשיבות לתחום המימוני".

המודל שלנו בסאנפלאואר הוא להקים פורטפוליו שלם של אנרגיות מתחדשות. התחלנו בתחום השמש, ולאחרונה החלטנו להיכנס גם לתחום הרוח, שגם בו אנחנו מחפשים פרויקטים באיטליה".

ההון העצמי של סאנפלאואר עומד על 285 מיליון שקל, לאחר שב-2010 השקיעה בה קרן בראשית כ-120 מיליון שקל, תמורת הקצאת מניות ואג"ח. בעלי מניות גדולים נוספים הם יבואן טויוטה לישראל, ג'ורג' חורש, ואיש העסקים היהודי-בריטי ליאו נואי. כמו כן מחזיקים במניות החברה מנורה ואנליסט.

מאז רכשו בירם ודויטש את סאנפלאואר, שהייתה בגלגולה הקודם חברת הנדל"ן גילץ, עלה שוויה ביותר מפי שניים, והוא עומד היום על כ-300 מיליון שקל.

במבט קדימה, בירם אומר על השוק הסולארי, כי "זהו שוק צעיר עם פוטנציאל התרחבות ואנחנו רוצים להיכנס גם לתחום אנרגיית ביומס (מיוצרת מחומרי זבל) ובתחומים משיקים של אנרגיה מתחדשת. כמו שהיה באקסלנס, החברה צריכה גם להיות טובה, וגם לפעול בשוק צומח. אני חושב שהשוק האמריקני הוא שוק עם פוטנציאל, וגם על דרום אמריקה נסתכל בשנים הקרובות".

הפרויקטים המרכזיים של סאנפלאואר באיטליה

*** הכותב היה אורח סאנפלאואר באיטליה

עוד כתבות

איור: גיל ג'יבלי

תל אביב 125 מול S&P 500: איזה מדד יציג תשואה עודפת השנה?

אחרי שנה בה בורסת תל אביב השתרכה הרחק מאחורי וול סטריט, מדד תל אביב 125 מתחיל לצמצם את הפער מול S&P 500, והתחזיות לתשואה עודפת במדד הישראלי הולכות ומצטברות ● דודי רזניק מבנק לאומי אופטימי לגבי השוק המקומי, אבל מזהיר: אם תהיה הסלמה במלחמה, התמונה תתהפך ● מדור חדש

רון חולדאי, ראש עיריית תל אביב - יפו / צילום: איל יצהר

חניונים יתייקרו, אירועים יבוטלו: עיריית ת״א נקלעה לבור תקציבי ומתכננת קיצוץ ענק

החניונים העירוניים יתייקרו, סבסוד הצהרונים יצומצם ואירועי תרבות יבוטלו ● עיריית תל אביב נערכת לקיצוץ התקציבי הגדול ביותר שלה בשנים האחרונות ● הסיבות: ההתייקרויות במשק, הוצאות המלחמה ופסיקות בית המשפט בשנה שעברה באשר להיטלי השבחה ● האם רשויות אחרות ילכו בעקבותיה? ● עיריית ת"א: "הצמצום הוא בגדר נקיטת צעדי־מנע אחראיים"

בנימין נתניהו. להחריש את האבדות / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

הדרך לניצחון המוחלט עוברת בעצימת עיניים

ראש הממשלה שוכח את האבידות בדרך לניצחון הגדול ● עורכי הדין חונקים את המערכת עם עתירות חסרות תכלית ● ומה מלמדים הרגלי הצריכה של אנשי המילואים ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק 

הפגנה פרו־פלסטינית בטריניטי קולג' בדבלין, ביום שבת האחרון / צילום: Reuters, Mostafa Darwish

האוניברסיטה היוקרתית באירלנד שנכנעה למפגינים הפרו־פלסטינים

התקשורת בבריטניה דיווחה כי טריניטי קולג', המוסד האקדמי היוקרתי ביותר באירלנד, הודיע שיסיט השקעות מישראל, בתום משא ומתן עם מוחים פרו־פלסטיניים בקמפוס ● המפגינים השתלטו על הכניסה למכללה, המהווה אטרקציה תיירותית, ומנעו כניסה של תיירים ומבקרים לאתר

שוק הנדל''ן מתאושש אך עדיין נמצא ברמות נמוכות מהממוצע / צילום: Shutterstock

הכלכלן הראשי: שוק הנדל"ן מתאושש אך עדיין נמצא ברמות נמוכות מהממוצע

ברבעון הראשון של השנה נמכרו הכי הרבה דיורת מאז הרבעון השני 2022 ● עם זאת, הנתונים נמוכים בכ-17% מהמוצע חודשי רב שנתי של רכישת דירות, והדרך להתאוששות הענף עוד רחוקה ● וגם, כמה דירות רכשו תושבי חוץ?

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר בצלאל סמוטריץ׳ / צילום: חיים צח-לע''מ

הגירעון זינק ל-7% וחצה את היעד השנתי כבר בארבעת החודשים הראשונים

הגירעון התקציבי עלה באפריל, והגיע לרמה שנתית של 7%, מעל היעד של 2024 כולה ● החשב הכללי אמר כי הוא צופה "שמגמת הגידול בגירעון תמשיך בחודשים הקרובים"

שיגור מיירט חץ 3 / צילום: דוברות משרד הביטחון

הרכיבים המזויפים במטוסים, והטילים היקרים שגורמים מבוכה לארה״ב

לגלובס נודע כי החברה הביטחונית הממשלתית תומר מגייסת 60 עובדים חדשים, אלביט עם הזמנה ראשונה למערכות מרגמה, בריטניה שוקלת להיכנס לתוכנית מערך ההגנה האירופית, טורקיה מנסה לרכוש מטוסי קרב ממקורות רבים, ובכיר גרמני קורא להגדלה משמעותית של תקציב הביטחון ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

מתלה עם כביסה בפרוזדור, במלון של מפונים בטבריה / צילום: ap, Ariel Schalit

"חזירות": הצעד החדש של רשות המסים נגד בעלי דירות שהקפיצו מחירים

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● שכר הדירה שמפוני הצפון מתבקשים לשלם מגיע לעשרות אלפי שקלים בחודש, וברשות המסים תמהים איך אין דיווחים של משכירים שכבר לא עומדים בתקרת הפטור ממס ● מבצע אכיפה ממוקד ינסה לאתר אותם: "חזירות מקוממת"

שר הכלכלה ניר ברקת / צילום: מרים אלסטר/פלאש90

השר ברקת: "הצעד של ארדואן יפגע בעיקר בתדמית הכלכלה הטורקית"

לפי נוכחים בכנס מכון היצוא בנושא קשרי הסחר של ישראל עם טורקיה אמר שר הכלכלה ניר ברקת כי תגובה לטורקיה תפגע ביוקר המחיה ● אך לא כולם מסכימים, יעל רביע־צדוק, סמנכ"לית כלכלה במשרד החוץ אמרה כי "צריך לצמצם את היקפי הסחר עם טורקיה"

מערכת ההגנה האווירית כיפת ברזל / צילום: ap, Ohad Zwigenberg

בגלל המלחמה בעזה: בדנמרק מתנגדים לרכש של מערכות הגנה מישראל

מפלגות בקואליציה הדנית התנגדו לרכישת מערכות הגנה אווירית ישראליות, מטעמים מוסריים ● לפי שרים בממשלה הנוסח שהוסכם לבסוף מעורפל ו"יקשה מאוד" על רכש צבאי מישראל

עמית גוטליב / צילום: ענבל מרמרי

"לא צריך להתנצל על זה שאני מרוויח": היו"ר החדש של ארגון הקבלנים בתל אביב בראיון

לתפקיד יו"ר איגוד הקבלנים בתל אביב נכנס עמית גוטליב בתקופה של משבר חמור בענף הבנייה, עם מחסור בכוח אדם וחרם על יבוא מטורקיה ● "אחי ואני באנו לאתר לעשות שפכטל בעצמנו כדי לסיים את הפרויקטים בזמן"

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP(Kin Cheung), Shutterstock

רדיקלים מוסלמיים מנצחים בבחירות מקומיות באנגליה ופוטין מתקרב אל פטר הגדול

מוסלמים מנצחים בבחירות מקומיות באנגליה עם דגלים פלסטיניים ועם כרזות לטובת עזה ● אדאני (מנמל חיפה) הופך לכדור משחק בבחירות בהודו ● פוטין, תקופת כהונה חמישית, משתווה לסטאלין ● חדשות משפטיות טובות לטראמפ ● אורנגאוטן חובש את הפצע

ג'ו ביידן ובנימין נתניהו / צילום: צילומים: AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

איך דחף נתניהו את ביידן אל קצה "הקו האדום" שלו

הפעולה הצבאית ברפיח דחפה את ביידן, ששאף להגיע להפסקת אש של 6 שבועות, לעצור משלוח נשק לישראל ● נשיא ארה"ב חטף ביקורת על ההחלטה מצד אנשי מפלגתו ומצד רפובליקנים ● ובמבט לאחור, נראה שביידן רמז על ההחלטה כבר לפני חודש

בניין חברת טבע / צילום: Shutterstock, Cineberg

האנליסטים מרוצים מטבע: "השוק עוד לא עיכל את שינוי ה-DNA בחברה"

טבע פרסמה אתמול דוחות ואשררה את התחזית השנתית, כשבמקביל דיווחה על תוצאות חיוביות בניסוי קליני בתרופה מקורית לטיפול בסכיזופרניה ● האנליסטים מעריכים כי התרופה תוכל להימכר במאות מיליוני דולרים ואף למעלה ממיליארד דולר

שר האוצר סמוטריץ' וראש הממשלה נתניהו. הבור התקציבי מעמיק / צילום: Reuters, Ronen Zvulun

תתכוננו, העלאות מסים נוספות בדרך: באוצר מזהירים מגירעון של 7% ובוחנים צעדים כואבים

מהלומה נוספת צפויה להכנסה הפנויה שלנו לאחר ה"תגלית" שצצה במסגרת ההכנות באוצר לקראת תקציב השנה הבאה ● בין צעדי ההתכנסות שנשקלים כעת, כדי למנוע משיעור הגירעון לקפוץ ל־7%: הקפאת מדרגות מס הכנסה והעלאת המע"מ בשיעור גבוה מהמתוכנן - כבר ב־2024

בנימין נתניהו, דונלד טראמפ ואסמאעיל הנייה / צילומים: צילומים: רויטרס, AP, Evan Vucci ,Mahmoud Hefnawy, מארק ישראל סלם (ג'רוזלם פוסט), עיבוד: טלי בוגדנובסקי

תרחיש האימים: דונלד טראמפ מזמין את אסמאעיל הנייה לקמפ דייוויד

זה מה שנשיא ארה"ב לשעבר, וכנראה גם לעתיד, כמעט עשה בספטמבר 2019 עם הטליבאן של אפגניסטן, ההזמנה בוטלה ברגע האחרון ממש ● טראמפ אינו האמריקאי היחיד המחפש "עסקה" ● האמונה בפרגמטיות של אנשים לא–פרגמטיים היא חלק רב–שנים של הדיפלומטיה האמריקאית

רינת אפרימה, מנכ''לית קימברלי קלארק ישראל / צילום: נירי גתמון

אחרי 7 חודשים עם מ"מ: זו המנכ"לית החדשה של קימברלי קלארק ישראל

אפרימה תחליף את דורון רוזנפלד, סמנכ''ל הכספים, שכיהן כמ"מ מנכ"ל קימברלי קלארק ישראל מאז סוף ספטמבר 2023, לאחר שטל רבן הודיע על פרישה

חוסיין סלאמי, מפקד משמרות המהפכה / צילום: Associated Press, Vahid Salemi

עם למעלה מ-30 אלף חיילים: האיום החדש של איראן על ישראל

חוסיין סלאמי, מפקד משמרות המהפכה, התייחס לסוגיה של פעילות ימית באגן הים התיכון, לצורך הידוק ההתקפה על ישראל ● זוהי לא הפעם הראשונה שמתייחסים באיראן לסוגיה זו, ולפני חודשים ספורים הוקם בסיג' ימי, משמר מתנדבים שיכלול לפי טהרן כ־55 אלף איש על כ־33 אלף כלים

דורון טאובמן / צילום: אמנון חורש

זה עורך הדין שייצג את הממשלה בבג"ץ חוק הגיוס

בחודש שעבר אישרה היועמ"שית לממשלה לקבל ייצוג נפרד בבג"ץ חוק הגיוס ● מי שהסכים לקחת את המשימה הוא עו"ד דורון טאובמן, שותף במשרד רם כספי, בעל ניסיון בייצוג בבג"צים המציגים עמדה שמרנית ● בין היתר מייצג טאובמן את הרבנים הראשיים בבג"ץ מתווה הכותל

אפליקציית Gett / צילום: סטודיו גט

העסקה נחתמה: פנגו רוכשת את גט תמורת 175 מיליון דולר

סכום הרכישה דומה לשווי שפורסם בגלובס בחודש מרץ האחרון, אז לפי ההערכות התנהל המו"מ לפי שווי של 150-160 מיליון דולר עבור גט ● לפי גורם המקורב לעסקה, שתי החברות ימשיכו לפעול בצורה נפרדת ועצמאית, ולא מתוכננת כל השפעה על מצבת כוח-האדם