בג"ץ דחה את העתירה נגד מינוי בן-מנחם למנכ"ל רשות השידור

הפסד לאגודת העיתונאים: שופטי בג"ץ קבעו כי אין מקום להתערבות בשיקול-דעתה של הממשלה ובהחלטתה למנות את יוני בן-מנחם לתפקיד

בג"ץ דחה היום (ה') פה-אחד את עתירתה של אגודת העיתונאים בתל-אביב נגד מינויו של יוני בן-מנחם לתפקיד מנכ"ל רשות השידור.

בהחלטת בג"ץ נכתב כי "עמדתנו לגופו של המינוי ובשאלה אם מדובר במינוי ראוי או אם המשיב מתאים לתפקיד לא היא שעומדת על הפרק... בדיקתנו על החלטת המינוי מתמקדת בשאלת תקינות ההליך ובשאלה האם הממשלה הביאה בחשבון את כל השיקולים הענייניים והרלוונטיים (ואותם בלבד) וייחסה לכל אחד מהם משקל הולם.

"יישום אמת-מידה זו משמיע כי על אף שהעותרת מצביעה על נתונים שיש להם משקל לחובתו של המשיב, אין לומר כי ועדת האיתור כמו גם הממשלה התעלמו מהם, או שהאיזון הכולל בין כלל השיקולים חורג ממתחם הסבירות במידה המצדיקה התערבות".

עוד קבע בית המשפט כי אין מקום להתערבות בשיקול-דעתה של הממשלה ובהחלטתה למנות את בן-מנחם לתפקיד.

לדברי השופטים, "אין בידינו לקבוע כי המלצתה של ועדת האיתור, או החלטת הממשלה בעקבותיה, חורגות ממתחם הסבירות באופן שמצדיק התערבותו של בית משפט זה".

"אין לכחד שלמכלול הנתונים שעליהם מצביעה העותרת משקל מצטבר שהצדיק את בחינתם, ואין ספק כי היה על המשיבים 4-1 (הממשלה, ראש הממשלה, רשות השידור וועדת האיתור - ר.ב.) להביאם בחשבון וליתן להם משקל מתאים במלאכת האיזון שהוטלה עליהם", ציינו השופטים. "במצב דברים זה יכולים היו המשיבים לקבל גם החלטה אחרת.

"בסופו של יום - וגם אם הדעות חלוקות ביחס לגופו של המינוי - יש לזכור את התשתית הרחבה שהונחה לפני ועדת האיתור. המלצותיה של ועדה זו התבססו, בין היתר, על כך שלמשיב ניסיון משמעותי בטלוויזיה וברדיו, לאחר ששימש כממלא מקום קבוע של מנכ"ל רשות השידור, כמנהל ועורך ראשי של תחנות הרדיו של קול ישראל, כתב ופרשן מדיני וכחבר בנשיאות ועדת העורכים של אמצעי התקשורת בישראל".

בית המשפט הדגיש כי למרות שדעתו אינה נוחה מחלק מהדברים שהוצגו בפניו, עדיין אין עילה להתערבות בהחלטה שהתקבלה: "לא מצאנו שיש בטענות שהועלו בעתירה המתוקנת ובתשובת העותרת כדי לשנות ממסקנתנו.

"העותרת נסמכת על התכתבות פומבית של המשיב ברשת האינטרנט עם עובד אחר ברשות השידור, המתייחסת למאבקים פנימיים בתוככי רשות השידור, שבה כתב אותו אדם למשיב, בין היתר: 'ישנו גם קומץ קטן מאוד של אנשים קטנים ומעורערים אשר סוחפים לעתים עובדים אחרים. אני מאמין ובטוח שהם לא יצליחו במזימותיהם וברשעותם. בכל אופן אנו ערוכים לקראתם עם מיטב הכוחות המזוינים כתמיד'; והמשיב השיב לדברים, בין היתר: 'בהחלט... ואני בטוח שתוביל ותנהיג את הכוחות המזוינים לקראת הניצחון'".

לדברי השופטים, "אכן, הדעת אינה נוחה מתוכן הדברים, סגנונם ואופן פרסומם. אולם גם בהיצברם למכלול הנתונים שנדונו לעיל, אין בהם כדי לבסס עילה להתערבותנו".

יוני בן-מנחם, מנכ"ל רשות השידור, בירך על החלטת בג"ץ שנתקבלה פה-אחד והביע תקווה כי "כעת כל הכוחות שפעלו נגדו בתוך רשות השידור ומחוצה לה יתאחדו וישקיעו את מרצם להצלחתה של רשות השידור והשידור הציבורי".

ד"ר אמיר גילת, יו"ר רשות השידור, מסר בתגובה: "בג"ץ אמר את דברו פה-אחד, ואני מברך על החלטתו. הוכח כי ועדת האיתור עשתה את עבודתה בצורה מקצועית ובחרה במועמד המתאים ביותר. עכשיו יש להניח בצד את חילוקי הדעות, לנפץ את המחנאות, להצעיד יחד כולנו את רשות השידור ולהפוך אותה לגורם משפיע בחברה הישראלית".