בדיקת "גלובס": רק 5% מהגולשים רוכשים ביטוח באינטרנט

פוליסות ביטוח עדיין לא הפכו למוצר שהישראלים רוכשים ברשת ■ האם ההשקה המחודשת של השוואת הביטוחים של זאפ ו-wobi תשנה את הרגלי הצריכה?

בפעם השלישית אולי זה יעבוד - אחרי שני ניסיונות קודמים להיכנס לתחום השוואות מחירי הביטוח, השיק אתמול (א') אתר ההשוואות זאפ שירות להשוואת ביטוחים בתחומים שונים. השירות ניתן, למעשה, על הפלטפורמה של אתר ייעודי בשם וובי (wobi.co.il) - אשר הושק לפני כמה חודשים והציע, לראשונה, לא רק השוואת מחירי ביטוחים באינטרנט אלא גם רכישה בפועל, באמצעות מנוע ידידותי למשתמש.

בנוסף לקטגוריית השוואת ביטוחי הרכב אשר כבר הייתה קיימת בעבר בזאפ, כעת ניתן להשוות בין מגוון סוגי ביטוחים - בהם ביטוח דירה, ביטוח משכנתא ואף ביטוח נסיעות לחו"ל.

למיזם חברו לא מעט חברות ביטוח: כלל, הפניקס, מנורה, מגדל, שלמה sixt, הכשרת היישוב ועוד - והקטגוריה מאפשרת לגולשים לקבל השוואת מחירים מהירה ומדויקת בין הצעות חברות הביטוח, לאחר מילוי טופס קצר יחסית, המבקש מחד לבחור במאפיינים הספציפיים הנדרשים, אולם לא דורש גלריה שלמה של פרטים מזהים בטרם רכישה.

תוצאות החיפוש, מבטיחים בזאפ ובוובי, מביאות בפני הגולש את ההצעות האטרקטיביות ביותר של כל החברות הגדולות - שבמרבית המקרים נמוכות יותר מהמחירים המוצעים אצל סוכן ביטוח.

שרון גילר, מנכ"ל משותף בוובי, מדגיש כי ההשוואה באתר אינה נותנת יתרון לחברת ביטוח כזו או אחרת, וכי ההצעות הטובות ביותר מתחלפות בהתאם לפרטי הפוליסה הנבחרים: "לכל חברה יש את הסגמנטים שבה היא מעדיפה להוריד את המחיר יותר".

לא רגילים להשוות

על אף הניצנים הקיימים בארץ להשוואת ורכישת ביטוח אונליין, נראה כי הצרכן הישראלי רחוק מלאמץ הרגלי קנייה בהתאם, ואפילו להשוות מחירים אונליין.

חברות כמו הפניקס ומגדל מציעות, נקודתית, רכישת ביטוח רכב אונליין באתריהן. גם חברות הביטוח הישיר כבר גייסו את הפלטפורמה המקוונת.

צעד אחד קודם לכן, מתאפשרת השוואה של ביטוחי חובה לרכב באתר משרד האוצר - כלי בסיסי ויעיל בפני עצמו - ובאתר ייעודי של סוכנות מזרח עם רשות הדואר, מתאפשרת השוואת ביטוחי רכב כשהרכישה בפועל נעשית טלפונית, מול סוכן, או בחלק מסניפי הדואר. המערכת פועלת כיום בשיתוף-פעולה עם אתר יד2.

החידוש בוובי הוא השלמת תהליך מלא של השוואה ורכישה מקוונת, כשלמעוניינים שמורה האופציה לבצע את העסקה טלפונית.

אולם נראה כי אפילו היכולת להשוות ביטוחים באינטרנט לא הופנמה דיה על-ידי ציבור הנהגים: רק 15% השוו בשנה האחרונה מחירי ביטוח דרך האינטרנט, על-פי סקר שערך עבור "גלובס" מכון המחקר רותם TRI.

"גם אם ביטוח נחשב מוצר מונחה מחיר - בעיקר בעקבות מהפכת הביטוח הישיר", מסביר עורך הסקר ד"ר אריה רותם, "עדיין מדובר על אחוז נמוך שיכול להשוות מחירים בהקלדה פשוטה יחסית - אך מתעלם מהאפשרות או אינו מודע לה".

וכמה רכשו בפועל ביטוחים אונליין? כאן, כצפוי, המספרים צונחים עוד יותר: רק 5% העידו על רכישת ביטוח מקוונת.

הקשר עם הסוכן

הסיבות שונות: 41% "מעדיפים קשר אישי עם סוכן", 14% מונעים מכוחו של הרגל, עבור 13% אינטרנט אינו כלי נגיש, ו-8% "חוששים מהאינטרנט". 20% לא ידעו להגדיר את מקור החסם - ורק קרוב לאחוז סברו כי המחירים באינטרנט יקרים יותר.

את הנטייה לדבוק בסוכן מסביר גילר בעמימות הכרוכה ברכישת פוליסות ביטוח: "ברגע שיש חוסר ודאות אנחנו נאחזים במישהו", הוא אומר. "בפועל, המוצרים מאוד פשוטים וחבל".

"בחו"ל רכישת ביטוח באינטרנט היא דבר נפוץ הרבה יותר", מוסיף גילר, "באנגליה מתבצעות מעל 50% מהרכישות דרך אתרי השוואה המרכזים הצעות מחיר מחברות שונות, ואילו בארץ 90% מהעסקאות נסגרות עדיין מול חברות הביטוח. אם בענפים אחרים סיבוב מקדים באינטרנט הוא חובה, בביטוח הדבר נכון שבעתיים".

זינגר סבור כי הכול עניין של זמן: "אני חושב שעברנו חילופי דורות, הדור הצעיר שמוציא רישיון וקונה רכב כבר בנוי להזמין אונליין - הם עושים את זה גם בדברים יותר רגישים. הסוכנים הולכים על שיטת ההפחדה - ביום שיקרה משהו, תהיה בבעיה בלעדינו. בפועל, בסך-הכול השירות לפעמים טוב באותה מידה".

עניין של חינוך

החיבור בין וובי וזאפ אמור לייצר עסקת win-win: בעוד זאפ, כך מקווים באתר, עלתה סוף-סוף על נוסחה מנצחת להנגשת השוואות הביטוח, מקבלת וובי במה של אתר גדול ומוכר.

מה בכל זאת מנסה להוסיף זאפ, כדי להעניק ערך מוסף ללקוחות מהחיבור בין השניים? בחלק מן המקרים, מדגישים באתר, ניתן יהיה לקבל באמצעותו 'שירות משלים' - כך למשל לבחור חופשה אטרקטיבית בזאפ תיירות, ומיד לאחר מכן לקבל גם הצעה לביטוח הטיסה המשתלם ביותר לחופשה, או לעבור מקטגוריית הרכב להשוואת ביטוחי הרכב.

"תחום ביטוח הרכב יכול להיות הכי פופולרי להשוואה", סבור איתן זינגר, מנכ"ל זאפ: "אין מעורבות רגשית, כל הפוליסות היום דומות, וחשוב שהמחיר יהיה אטרקטיבי - לכן מדובר בעסק שחייב להצליח".

זינגר מודה כי שני שיתופי-פעולה קודמים בתחום הוכחו כלא מוצלחים, ומעריך זאת בחוסר בשלות של השוק - אך גם בכשלים של השיטה: הראשון "סבל מחוסר אמינות", הוא מספר, שכן החברה שאיגדה מאות סוכני ביטוח והייתה אמורה להביא הצעות מחיר נתנה מחירים שלא יכלה לעמוד בהם בפועל.

שיתוף-פעולה שני התקיים עם סוכנות הביטוח מזרח, שמפעילה את השוואת מחירי הביטוח בדואר ישראל, "אולם שם נוצר מרווח, לא עבדנו ישירות עם חברות הביטוח - ולא עמדנו בהבטחה להביא את המחיר הטוב ביותר. המנוע של וובי נכון, מדויק ומאפשר סגירה של הקצוות", הוא מעריך.

"כ-15% מהביטוחים נעשים היום באינטרנט", אומר זינגר, "והתמורה לא פחות טובה מבטלפון. אנחנו פותחים לאנשים את העיניים, גם אם יסתפקו באתר ככלי להשוואה לפני שירכשו במקום אחר, זה מצוין - כבר עשינו משהו".

גם גילר מדגיש כי על אף החדשנות המוצעת ברכישה אונליין מחברות הביטוח השונות, "חשוב קודם כל חינוך השוק. שהלקוח יתרגל להשוות ולא ייבהל. לקוח יכול להיכנס, להציץ, לצאת ולרכוש ביטוח במחיר אחר על סמך ההצעות".

איך זה עובד בפועל?

* האתר מציע ביטוחי רכב, דירה, משכנתא ונסיעות.

* הפרטים הנדרשים הם פרטי הפוליסה המבוקשת, ללא פרטים אישייםץ

* ההבדלים בין הפוליסות, בהתאם לפרמטרים שונים, מוצגים בטבלאות לצורכי השוואה - ולא באמצעות מנוע חיפוש המציג את ההצעות בנפרד על-פי פרמטרים שונים.

* הרכישה מתבצעת אונליין או טלפונית, על-פי בחירה.

* מוקד תמיכה פועל 24/7.

האם בשנה האחרונה השווית מחירי ביטוח דרך האינטרנט
 האם בשנה האחרונה השווית מחירי ביטוח דרך האינטרנט

מדוע אינך רוכש ביטוח באמצעות האינטרנט
 מדוע אינך רוכש ביטוח באמצעות האינטרנט