איילנד: "גבעות מסוגלת לתת לישראל תעודת ביטוח בנפט"

אתר "גלובס" מעביר בשידור חי את יומה השני של ועידת האנרגיה 2011 ■ גדעון תדמור: "חייבים לפתוח את משק הגז ליצוא" ■ בהמשך - שיח אנליסטים

יומה השני של ועידת האנרגיה 2011 נפתח היום (ג'), ואתר "גלובס" מעביר תכנים נבחרים ממנה בשידור חי.

היום נושאים דברים מנכ"ל דלק אנרגיה היוצא גדעון תדמור, סגן נשיא בנובל אנרג'י לוסון פרימן, יועץ לגבעות עולם גיורא איילנד, מנכ"ל הכשרה אנרגיה אוהד מראני ועוד רבים.

כמו כן, יתקיים בהמשך שיח אנליסטים בהשתתפות מנהל מחלקת המחקר בפועלים סהר יואב בורגן, גיל בשן מ-IBI וליאת גלזר מאקסלנס.

לדברי לוסון פרימן, "הקידוח מרי B (ים תטיס) בשנה וחצי האחרונות פעלנו בשוטף רק כדי לדאוג לאספקה סדירה של גז, יותר מלדאוג לרווחים מהפרויקט הזה. אנחנו גאים בפרויקט הזה, הוא מוערך אצלנו ב-80 מיליון דולר ואנחנו נמשיך לדאוג לאספקה סדירה ממנו. לגבי הפעילות הסייסמית שלנו באזור, אנחנו סוקרים את כל השטח כדי למצוא אם יש עוד מאגרים. אנחנו חושבים שיצוא של גז הוא בהחלט אפשרי ואפילו יכול להיות רווחי", אמר. פרימן התייחס גם לקידוח "תמר", ואמר כי "נובל אנרג'י כבר סיימה לקדוח ב-3 בארות והיא אמורה לסיים את הקידוח באתר כולו בתחילת השנה הבאה.

"יצוא, יצוא, יצוא"

לדברי גדעון תדמור, "יש בישראל כבר תעשיית גז טבעי חזקה ומפותחת על מנת לספק חומר חשוב לחברת החשמל ולשאר התעשיה. יש לנו מספיק גז טבעי לספק את הביקושים של השוק הישראלי ל-20 שנה קדימה ממאגר 'תמר' וכמובן בעתיד מתגלית 'לוויתן' והשאלה היא איך לנתב את הגז הזה לתועלת של כולנו".

"לאחר חוק ששינסקי שאושר כעת נשאלת השאלה איך מגדילים את עוגת התמלוגים לכולם, ומה עושים עם כל הגז הזה. עניין היצוא של הגז הוא שאלה של היצע וביקוש. הביקושים מישראל וגם בעולם הם גבוהים ולכן צריך לשקול ברצינות את עניין היצוא", אמר תדמור.

עוד הוסיף תדמור, כי "עצמאות אנרגטית זה לא רק גז שהתגלה ועדיין קבור במעמקי האדמה. צריך גם לפתח, לא רק למצוא - ומדובר בהשקעות עתק - כל זאת רק על מנת להביא גז לנקודת הכניסה לחוף, וזה מה שייתן עצמאות אנרגטית".

"נשאלת השאלה גם איך להבטיח אספקה סדירה וקבועה של הגז. כדי לגרום למשקיעים לפתח ולהניח תשתיות חדשות לפיתוח, צריך לפתוח את הספקטרום של השוק - יצוא, יצוא, יצוא. חשוב גם קידום התחרות בשוק, אבל לשם כך צריך תמריצים חדשים לשחקנים חדשים", דברי תדמור. "צריך ללמוד ממדינות אחרות, לא צריך להמציא את הגלגל בעניין יבוא ויצוא של הגז", אומר תדמור לסיכום".

איילנד: "תעודת ביטוח בתחום הנפט"

גיורא איילנד יועץ אסטרטגי לשותפות גבעות, התייחס לצורך בנפט, ואמר כי "גבעות מסוגלת לתת למדינת ישראל תעודת ביטוח בתחום הנפט, אנחנו מסוגלים לייצר 10% מתצרוכת הנפט של מדינת ישראל - וזו בשורה. המשמעות היא לא להיות תלויים לחלוטין ביבוא נפט".

לדברי איילנד, "הממשלה אמרה שהיא רוצה לסוג מסוים של עסקה - מצד אחד ניקח על חשבונכם תמלוגים יותר גדולים, ומצד שני אנחנו נסתמך עליכם באספקה (חוק ששינסקי). אבל זה לא מה שקורה - ההתפקלות וקבלת ההחלטות הלא נכונה מביאה את המדינה לסיכונים לא נכונים במובן של לאן מובילים את הגז. הרגולציה מתנהלת לא נכון והגיע הזמן להתעורר".

לדברי אוהד מראני, מנכ"ל הכשרה אנרגיה, "ישראל יכולה להיות תת-מעצמה עולמית בתחום הגז, ומעצמה באזור שלנו - גם בתחום הגז וגם בתחום הנפט. כדי להתקדם בכיוון הנכון צריך סיוע מהרגולציה. כדי להבטיח תעשיה חזקה צריך תשתיות. התשתית היבשתית קיימת ויש להרחיב אותה, ויש לפתוח את השוק ליבוא ויצוא, רק כך התעשיה תעשה קפיצת מדרגה".

"בנוסף, צריך חברות מקומיות שיפעלו בארץ וגם בחו"ל. אנחנו בהכשרה אנרגיה החלטנו לפעול בתחום הזה - חלק מהדברים דיווחנו ואני יכול לדבר עליהם, וחלק מהדברים אני עדיין לא יכול לדבר עליהם מבחינת הסכמים של פעילות בחו"ל", אמר מראני. הקידוחים בשרה ומירה יתחילו בחודש פברואר, ואני מקווה שנוכל לתרום את חלקנו למדינה לא רק בתחום הגז, וגם בתחום הנפט".

לדברי יגאל לנדאו, מבעלי השליטה ברציו, "מבחינת חוק ששינסקי שאושר - הדרך לגיהנום רצופה בכוונות טובות. בקשר ליצוא, המיקום היחודי של ישראל והאפשרות שישראל תייצא גז נוזלי (LNG) הם חשובים ויתרמו למדינה".

נציג הממשלה בדיון, שוקי שטרן, יו"ר רשות הגז הטבעי, אמר כי "כולם מדברים על הרגולציה - לא משנה מה הרגולטור יחליט לא יהיה טוב מבחינת החברות, אבל הרגולטור חייב לשמור ולאזן בין האינטרס הציבורי מול היזמות הברוכה והחשובה של החברות. מבחינת עצמאות אנרגטית, היכולת של השימוש בגז הטבעי מגדילה את האפשרויות למדינת ישראל וזה טוב. יחד עם זאת, שימוש בגז טבעי בישראל מחייב שדה גז (בנוסח 'תמר'), או מאגר אחסון - ולשם כך צריך תשתית צנרת ומתקן לטיפול בגז טבעי, וכן מערכת קבלה של הגז", אמר שטרן.