האוצר אוסר על קופות החולים למכור ביטוח נסיעות לחו"ל

אגף הפיקוח על הביטוח: "מעורבות במכירת ביטוח נסיעות של קופות חולים או סוכנויות נסיעות עלולה להטעות מבוטחים"

באיחור של כמה שנים, לאחר שהאוצר מנע מכירת ביטוחי תרופות מחוץ לסל התרופות הממלכתי לחברי הקופות - אגף שוק ההון, ביטוח וחיסכון אוסר כעת על מכירת ביטוח נסיעות לחו"ל על ידי קופות החולים וסוכנויות הנסיעות, אפיקי מכירה משמעותיים מאוד למכירת ביטוחים אלו. זאת משום שלתפיסת האוצר אסור לקופות לעסוק בשיווק ביטוח.

אגף הפיקוח על הביטוח פרסם היום טיוטת הבהרה בנוגע להליך מכירת ביטוח נסיעות לחו"ל באמצעות קופות חולים וסוכנויות נסיעות, במסגרתה פירט כי מבחינתו "קיים חשש שמעורבות קופות חולים או סוכנויות נסיעות במכירת ביטוח נסיעות לחו"ל עולה כדי תיווך בביטוח. כמו כן, מעורבות במכירת ביטוח נסיעות לחו"ל של קופות חולים או סוכנויות נסיעות עלולה להטעות מבוטחים לחשוב כי מכירה זו משקפת ידע מקצועי רלוונטי אודות ביטוח זה". בפיקוח חוששים כי רכישת ביטוח נסיעות לחו"ל על ידי גורמים אלה, גורמת לעתים לביטחון שווא של המבוטחים שהביטוח שנמכר להם הוא המתאים להם ושהוא מותאם למצבם הרפואי הפרטי - דבר שאינו נכון בהכרח.

לכן, מבהיר האוצר, חברות הביטוח יורשו למכור ביטוח נסיעות לחו"ל ולשלם על כך עמלה - רק לסוכן ביטוח מורשה. כמו כן, חברות הביטוח יוכלו להתקשר עם קופות החולים וסוכנויות הנסיעות רק אם לאחרונות לא תהיה טובת הנאה מכך והן לא ייקחו חלק פעיל - גם לא במיתוג, פרסום, המלצה ובוודאי תגמול כספי - במכירת ביטוחים אלה, וגם זאת רק לאחר קבלת אישור מהפיקוח על הביטוח.

עם זאת, חברות הביטוח יורשו לפרסם ביטוחים אלה בקופות החולים ומשרדי הסוכנויות, אולם ללא קבלת חסות והמלצות מצדן. נציין שכיום קיימת זהות בין סוכנויות הנסיעות והקופות, כמו גם אינטרסים כלכליים ברורים של האחרונים במכירת הביטוח. מדובר בביטוח נפוץ במיוחד בעל שיעורי חדירה גבוהים בשוק המקומי.