"איחוד פיסקאלי באירופה יוביל לסיום המשבר תוך 6 חודשים"

אמיר כהנוביץ' מכלל פיננסים: "העולם מחכה במתח לפסגה הבאה של האיחוד" ■ בפסגה בסוף השבוע צפויים לאשר הנפקת אירו-בונדס כתלות בפיקוח הכלכלות החזקות באירופה, על החלשות

"העולם מחכה במתח לפסגה הבאה של האיחוד", סבור אמיר כהנוביץ', הכלכלן הראשי של כלל פיננסים, בסקירה השבועית שלו שפורסמה היום (א'). כהנוביץ' מתייחס לפגישת הפסגה של שרי האוצר של גוש האירו, שצפוייה להתקיים ב-9 בדצמבר, במרסיי.

לקראת הפגישה, צפוי מוקדם יותר השבוע להתקיים רצף פגישות בין קנצלרית גרמניה מרקל ונשיא צרפת סרקוזי, בכדי להסכים על תיקונים שיוכנסו לאמנת האיחוד האירופי. מטרת האמנה היא להבטיח את הקמתו של איחוד פיסקאלי באירופה, אליו התייחס מרקל בסוף השבוע. לדעתו של כהנוביץ', הקמתו של איחוד פיסקאלי שכזה תאפשר את סיום המשבר בתוך חצי שנה.

"אנחנו זקוקים למשמעת פיסקאלית ולמנגנון אפקטיבי שיאפשר להגיע לפתרון של המשבר הזה ומשברים אחרים ביעילות. לכן, צריך לשנות את האמנות וההסכמים או ליצור חדשים", אמרה בסוף השבוע מרקל.

"השמועות מדברות על תוכנית להנפקת אירו-בונד", מתייחס כהנוביץ' להצעה להנפיק אג"ח משותפות ל-17 מדינות גוש האירו, שתאפשרנה לכלכלות ה"מתקשות" באירופה לגייס חוב בתנאים נוחים. "זאת, בתמורה להסכמה של המדינות החלשות לסוג של שליטה ופיקוח או אפילו אפשרות לכינוס נכסים על-ידי החברות החזקות באיחוד", מסכם כהנוביץ'.

לדעתו של כהנוביץ', הסכמת הכלכלות המתקשות באירופה להצעה זו, מוטלת בספק: "אתם רואים מצב שבו הספרדים מסכימים שאת התקציב שלהם תאשר גרמניה?". מנגד, טוען כהנוביץ' כי במידה והאלטרנטיבה הנגדית תהיה עזיבה של גוש האירו, "העסק באמת יהיה מלוכלך".

כהנוביץ' מסביר: "איום שכזה עשוי להיות חזק מידי, כיוון שבתרחיש כזה עלול להיות כאוס באותן מדינות כשהתושבים ינסו להוציא את האירו-ים שלהם מהבנקים, מפחד שאלה יהפכו ללירה/דראכמה או פזו ויעברו פיחות, מה שימוטט את המערכת הבנקאית ויגרום לאותן נזקים שפל כלכלי ארוך מאד".

בסיכומו של דבר, מעריך כהנוביץ' כי "בתרחיש הסביר יותר אירופה בדרך לאיחוד פיסקאלי ולא להתפרקות הגוש. תרחיש שאם אכן יתממש יאפשר להערכתנו את סיום המשבר בתוך 6 חודשים".