25 חברות רכשו בחזרה אג"ח ב-45 מיליון ש' בנובמבר

כמו כן חברות רבות הודיעו על רכישות עצמיות של מניות ואג"ח במהלך החודש, בהיקף של 1.5 מיליארד שקל ■ שלומי ברכה, פסגות: "יש עלייה בכמות החברות המצהירות על מסגרת רכישה, אך לא כולן ממצות אותו"

כמו פטריות אחרי הגשם, כך מתרבות רכישות עצמיות מצד חברות של אג"ח ומניות שהנפיקו, לאחר שאלו נחתכו בחדות כתוצאה מסנטימנט של ירידות שערים חדות בבורסה. הדוגמה הבולטת ביותר לתופעה מהתקופה האחרונה היא כמובן המשבר של 2008, שלאחריו נפלו איגרות חוב רבות בשיעורים דו ספרתיים, ומדד התל בונד 60 צנח ב-12%. תגובת החברות המנפיקות לא איחרה לבוא, ולפי נתוני הבורסה סך הרכישות העצמיות באותה שנה הגיע ל-3.1 מיליארד שקל.

גם בחודשים האחרונים סובל שוק האג"ח הקונצרניות המקומי מירידות שערים חדות, על רקע הסנטימנט השלילי בבורסות העולם, וכן לנוכח עליית החשש מיכולת הפירעון של לא מעט חברות ישראליות. וכך, בדומה ל-2008, וכמו בחודש אוגוסט האחרון, גבר באחרונה טרנד הרכישות העצמיות של אג"ח.

מבדיקת "גלובס" עולה, כי בחודש נובמבר ביצעו חברות רכישות עצמיות באג"ח שלהן בהיקף כספי של כ-45 מיליון שקל. העסקאות בוצעו על ידי כ-25 חברות, כאשר את הרכישה הגדולה ביותר ביצעה גמול השקעות, שבשליטת ליאון רקאנטי ויצחק גוילי. גמול השקעות עוסקת בנדל"ן בישראל (באמצעות החברה הבת גמול נדל"ן) ובחו"ל, ולמרות שהשלימה הסדר חוב לפני כשנתיים, איגרות החוב שלה נסחרות בתשואה של כ-17%. שתי חברות נוספות שביצעו רכישות עצמיות בהיקף גבוה הן מבני תעשיה ובעלת השליטה בה - כלכלית ירושלים, שבשליטת אליעזר פישמן. שתי החברות רכשו בנובמבר אג"ח שהנפיקו בהיקף של כ-15 מיליון שקל.

במהלך נובמבר דווחו גם תכניות לרכישה עצמית של אג"ח ומניות מצד חברות רבות, ומבדיקת "גלובס" עולה כי היקף התכניות עומד על כ-1.5 מיליארד שקל. תכניות הרכישה הגדולות ביותר שייכות לחברת הדלק פז שבשליטת צדיק בינו, שהודיע על תכנית בהיקף של 450 מיליון שקל, ואחריה חברת הטכנולוגיה נייס שהודיע כי תרכוש ממניותיה ב-100 מיליון דולר. גם באוגוסט כאמור דיווחו חברות רבות על תכניות לרכישה עצמית, בהיקף של כמיליארד שקל.

לא תמיד זה לגיטימי

רכישה עצמית היא צעד שעל פניו מטיב עם כל הצדדים - החברה רוכשת חלק מהחוב שלה ומקטינה אותו במחיר נמוך ואף רושמת רווחי הון מהמהלך; ואילו שוק ההון מקבל איתות חיובי על מצבה הפיננסי ועל אמון בעלי השליטה בחברה. אולם, ישנם משקיעים שטוענים דווקא כי אם לחברה יש יתרות מזומנים, מוטב שתשקיע אותם בפיתוח החברה ובחיזוקה.

"לא תמיד חברות מזהות את התחתית. לעיתים יש להן בעיה של עודף אופטימיות", מסביר שלומי ברכה, מנהל ההשקעות הראשי בקופות הגמל של פסגות, את מהות "האיתות החיובי". "ברור שחברה שמבצעת רכישה עצמית כשהיא על סף הסדר, יש בזה משהו לא לגיטימי, שכן זה מהווה העדפת נושים", מציין ברכה, ומנגד מדגים כי "ניתן לומר שחברה בעלת חוב מאד ארוך, ועם הרבה כסף בקופה, לגיטימי שתשתמש בו כדי להקטין התחייבויות".

לטענת ברכה, "יש עלייה בכמות החברות המצהירות על אישור מסגרת רכישה, אך לא כולן ממצות אותו. ישנן חברות שיותר מעניין אותן לצאת בהכרזה על רכישה עצמית, כי זה איתות חיובי לשוק, אבל ברגע שבאים לקנות המחיר עולה, ואז פתאום התכנית הופכת לפחות רלוונטית". ברכה סבור כי רכישה עצמית היא אינה עניין מסחרי אלא אסטרטגי, ולכן מן הראוי שחברה שמצהירה על תכנית, גם תשלים אותה.

להערכתו, מתחילת השנה בוצעו רכישות עצמיות בהיקף של כחצי מיליארד שקל. לגבי ההמשך, ברכה מעריך שבחצי השנה הקרובה יבוצעו רכישות נוספות בהיקף של כ-1-1.5 מיליארד שקל.

נובמבר
 נובמבר

אליעזר פישמן הוא בעל השליטה ב"גלובס"