דק, חזק ולא כזה יקר: מחשבי האולטרה-בוק יעשו מהפכה?

כדי להתמודד עם המקבוק-אייר, נכנסו רוב יצרניות המחשבים הגדולות לקטגוריה חדשה: אולטרה-בוק - מוצר הכולל ניידות וחומרה לא פחות טובה מזו של לפטופ, אבל במשקל ובעובי של נטבוק

מרבית הלפטופים, הנטבוקים והמחשבים האישיים נחשבים לפחות סקסיים ודקיקים כאשר משווים אותם למוצרי אפל האלגנטיים. בתקופה האחרונה יותר חברות מצליחות להשיב מלחמה לאפל, כמו סמסונג, ומוכרות מוצרים דקים ואסתטיים למדי. הבעיה היא שהמחירים של המוצרים הללו לא תמיד שפויים.

יצרניות המחשבים הבינו מזמן שיש להן בעיה עם המוצרים שהן מציעות. אבל בינתיים, הצרכנים מוכנים לקנות לפטופים שדומים למקבוק או למקבוק-אייר של אפל, למרות שהם מציעים זמן סוללה נמוך יותר ומגיעים עם מטען נייד נוסף, שמוסיף משקל בלתי מבוטל לחבילת הניידות של המשתמש.

בכל כמה חודשים מומצאת בענף המחשוב קטגוריה חדשה. חלק מהקטגוריות מצליחות לפרוץ דרך אמיתית - כמו הטאבלטים, שיצרו שינוי - וחלקן נשארות רק כרעיון נחמד שלא מומש בשוק, כמו המיקרוסופט Surface - שולחן-מחשב שמצויד במסך מגע, שלא כבש את הצרכנים. קטגוריה נוספת מוצלחת היא הנטבוק - מחשב נייד, קטן ולא יקר במיוחד, שאחת מהדוחפות הגדולות שלה היא חברת אסוס הטייוואנית. הקטגוריה הזו כבשה את השוק, אבל במהרה הצרכנים הבינו שלא מדובר בתחליף ללפטופ, אלא במחשב נייד שני, כזה שטוב בעיקר לגלישה באינטרנט ופחות להפעלה של תוכנות כבדות.

מאז עברו הרבה קבצים באינטרנט, הטאבלטים הפכו למחשב המועדף על הצרכנים, והנטבוקים הפכו לטרנד חולף. לפני כחודש, במטרה להחזיר את כבודו של המחשב האישי, אינטל החלה למכור מחשבים תחת קטגוריה חדשה העונה לשם אולטרה-בוק. טאבלט זה נחמד, אומרים באינטל, אבל אי אפשר להריץ עליו תוכנות כבדות. נטבוק גם הוא נחמד, אבל החומרה שלו חלשה והסוללה לא מחזיקה מעמד זמן רב. גם לפטופ הוא מצוין, רק שהמשקל שלו כבד.

האולטרה-בוק אמור לתת את התשובה ההולמת למקבוק-אייר ולענות על החסרונות של שאר הקטגוריות שהוזכרו: המחשבים הם דקים, חזקים ביכולות העיבוד שלהם, אבל המשקל הוא כשל נטבוק.

האולטרה-בוק, סימן מסחרי של אינטל, מגיע בעיצוב דק מאוד, של פחות מ-20 מ"מ. הוא מתחיל לעבוד במהירות, המשקל שלו נמוך מ-1.4 ק"ג וזמן הסוללה שלו הוא 5-8 שעות. המעבד שבבסיסו חזק מאוד, והמסך הוא בגודל של 11-15 אינץ'. המחיר של האולטרה-בוקים יהיה כ-1,000 דולר בארה"ב, ועד סוף השנה הבאה המחירים יירדו גם מתחת ל-700 דולר - כך שהמחיר לא כל-כך יקר בהתחשב ביכולות העיבוד. לפני כחודשיים הגיע לישראל מולי אדן, סגן נשיא ומנכ"ל קבוצת לקוחות המחשוב האישי באינטל, וציין כי עד 2012 יהיו בשוק 50 דגמים שיימכרו תחת יצרניות שונות, שקונות מאינטל את המעבד עם היכולות הגרפיות. את האולטרה-בוק הגדיר כ"מהפכה בתחום המחשוב".

קשה כעת לדעת אם האולטרה-בוק אכן יפרע את הצ'ק, שכן הוא רק החל להימכר, וגם קשה להעריך אם המשתמשים יקנו אותו במקום הלפטופ - כלומר, ירמוס אותו - או שעוגת מכירות המחשבים כולה תגדל בעקבות הקטגוריה החדשה.

"גלובס" מציג את הדגמים הראשונים שכבר הגיעו לישראל ואלה המתוכננים להגיע בשבועות הקרובים.

אסוס - חלוצה בישראל

יצרניות המחשבים עסוקות כרגע בפיתוח או בהתחלת שיווקם של האולטרה-בוקים שבעולם ובישראל. השחקנית הראשונה שנכנסה לשוק המקומי ממש בשבועות האחרונים היא אסוס. סדרת ה-ZENBOOK של החברה כוללת שני תתי דגמים: UX21 ו-UX31, שהגיעו לישראל חודש לאחר ההשקה שלהם בעולם. אלה דגמים דקים וקלים במיוחד, בעובי מקסימלי של 17 מ"מ ובמשקל של 1.1 ק"ג.

הדגמים של אסוס מצוידים במעבדי אינטל Core מסוג i3, i5 ו-i7. יש להם כונן SSD ומערכת הפעלה ווינדוס 7 הום פרימיום של מיקרוסופט.

ההבדל בין הדגמים הוא בגודל המסך: UX21 מגיע עם מסך של 11.6 אינץ' ואילו דגם UX31 עם מסך בגודל 13.3 אינץ'. כמו-כן, לשני הדגמים יש מצלמת רשת מובנית ויציאות USB.

מארז המחשב עשוי מחוטי אלומיניום השזורים זה בזה, מה שלטענת החברה מקנה לו עמידות גבוהה לצד משקל קל. בדגמים גם טכנולוגיה המאפשרת להם לעבור ממצב השהייה למצב פעולה ב-2 שניות בלבד.

השקה בישראל: החל להימכר לפני מספר שבועות.

HP - אולטרה-בוק עסקי

קצת אחרי ש-HP החליטה להפסיק לייצר מחשבים אישיים ואז התחרטה, היא הודיעה על כוונה להשיק אולטרה-בוק משלה. HP פונה במיוחד לשוק העסקי, והמוצר הראשון שלה לתחום ינחת בישראל במהלך הרבעון הראשון של 2012.

הדגם, בעל השם הלא-סימפטי "פוליו" (Folio), כולל כונן קשיח מהיר ללא חלקים נעים (SSD) בנפח של 128 ג'יגה; צג HD בגודל 13.3 אינץ'; מצלמת רשת; מארז שעוביו אינו עולה על 18 מ"מ, ומשקלו 1.5 ק"ג.

את החבילה משלימה טכנולוגיית CoolSense, לצמצום פליטת החום של המחשב כאשר לא מניחים אותו על שולחן אלא על ברכיים (המחשב מזהה את המצב, לפי תזוזה). כמו-כן, יש לו משטח מגע עם מולטי-טאץ', ושבב אבטחה שיוצר שכבת הגנה נוספת על תכולת הכונן הקשיח. HP הצליחה לשלב שתי כניסות USB, קורא כרטיסי זיכרון וחיבור HDMI (חיבור ישיר לווידיאו דיגיטלי, ללא המרות).

השקה בישראל: במהלך הרבעון הראשון של 2012.

אייסר - עובי של רק 13 מ"מ

אייסר מציעה את אחד האולטרה-בוקים הדקיקים שיש, בעובי של רק 13 מ"מ, במשקל של קצת פחות מ-1.4 ק"ג ומסך בגודל 13.3 אינץ'. בחברת המחשבים מדגישים את נושא המהירות בדגם Aspire S, הכולל מפרט עם מעבד אינטל מסוג i5.

אולטרה-בוק זה יתחיל לעבוד ממצב מנוחה בתוך 2 שניות, והוא יודע לעבור באופן אוטומטי למצב של שינה עמוקה לאחר 8 שעות המתנה, מה שמאפשר לו לחסוך בסוללה. הדגם כולל כונן קשיח רגיל ולא SSD, בנפח 320 ג'יגה.

השקה בישראל: במהלך החודש הקרוב.

טושיבה - עמיד לנזקי בתי קפה

טושיבה מציעה את ה-Portege Z830, המגיע עם מסך בגודל 13.3 אינץ', עובי של 15.9 מ"מ ומשקל התחלתי של 1.12 ק"ג - בהתאם לתצורה בה יבחר הלקוח.

מבחינת המפרט הטכני, אין כאן הפתעות וישולבו באולטרה-בוק מעבדי i3, i5 ו-i7 של אינטל. הכונן הקשיח הוא בנפח 128 ג'יגה מסוג SSD, ויש גם שני חיבורי USB 2.0 ועוד חיבור מסוג USB 3.0, המספק מהירות העברה גבוהה יותר.

בגרסה העסקית של אולטרה-בוק זה ניתן לקבל גם קורא טביעות אצבע. הדגם של טושיבה אמור להיות מוגן יחסית מפני נזקים שקשורים בפגישות אקראיות בבתי קפה - כמו מפני רטיבות קלה של שתייה על המקלדת - ויש לו עמידות מוקשחת וספיגת זעזועים למחשב עצמו.

השקה בישראל: במהלך החודש הקרוב.

לנובו - עבודה רצופה של 8 שעות

לנובו, שלא הייתה חזקה בעבר בתחום העיצוב, הקדימה כמו יצרניות אחרות להיכנס לתחום האולטרה-בוקים, שבו העיצוב הוא המרכז. דגם IdeaPad U300s שלה מגיע עם מסך בגודל 13.3 אינץ', הכולל מצלמת אינטרנט עם חיישן של 1.3 מגה-פיקסל. העובי שלו הוא 14.9 מ"מ והמשקל מתחיל מ-1.31 ק"ג.

הסוללה של דגם זה אמורה לספק עד 8 שעות עבודה או 30 שעות המתנה, ולנובו מבטיחה כי זמן ההפעלה שלו עם מעבד אינטל i7 יהיה 10 שניות. בנוסף, לאולטרה-בוק יש לו מקלדת שיודעת לקרר דרכה את האוויר בצורה טובה, כך שניתן להניח אותו על הברכיים ללא חימום מיותר, והכונן הקשיח מסוג SSD יכול להגיע ל-256 ג'יגה.

השקה בישראל: סוף הרבעון הראשון של 2012.

אולטרה דק אולטרה בוק
 אולטרה דק אולטרה בוק