אובמה: מודאג מהמשבר באירופה ורצון הפוליטיקאים לסיימו

כך אמר היום נשיא ארה"ב במסע"ת ■ הביע תמיכה בהצעת גרמניהו צרפת להטיל פיקוח פיסקאלי על הכלכלות ה"חלשות" באירופה ■ לבסוף ציין: "אירופה חזקה מספיק לפתור המשבר"

נשיא ארה"ב, ברק אובמה, סיפר היום (ה') כי הוא "מודאג מאד" מההתרחשויות האחרונות באירופה, וכי זו עדיין "שאלה פתוחה" אם למנהיגים ביבשת יש את כוח הרצון לנקוט בצעדים הפוליטיים כדי לפתור את המשבר.

במסיבת עיתונאים שכינס היום, סיפר נשיא ארה"ב כי הוא תומך כי בתוכנית של ממשלות גרמניה וצרפת להטיל פיקוח פיסקאלי הדוק על כלכלות אירופה השקועות בחובות - תוכנית אשר כוללת גם שינויים באמנת האיחוד האירופי. בין היתר, דווח כי גרמניה וצרפת שוקלות להטיל "עונשים" על מדינות שיחצו רף גירעון-תוצר שעולה על 3%.

למרות השינויים הנדרשים באמנת האיחוד, עליה צפויים לדון הערב מנהיגי אירופה בפסגה בבריסל, ציין אובמה: "יש משבר בטווח-הקצר שחייב להיפתר, כדי לוודא שהמשקיעים משיבים את אמונם לאירופה, וכי אירופה עומדת מאחורי גוש האירו והאירו כמטבע".

אובמה רמז לגבי ביקורו של שר האוצר האמריקני, טימותי גייתנר, ביבשת אירופה ביומיים האחרונים, וציין כי "אנחנו הולכים לעשות כל מה שניתן כדי לדחוף את אירופה לכיוון הנכון". גייתנר פגש בביקורו את ראש ממשלת איטליה מריו מונטי, נשיא צרפת סרקוזי, וכן בכירים נוספים בממשלות איטליה, צרפת, יוון וכמובן גרמניה.

"אירופה חזרה מספיק כדי לפתור את המשבר", הסביר אובמה. "אנחנו לא מדברים על מדינות נחלשות ללא משאבים ויכולת לפתור את המשבר. אם הם ימצאו את הרצון הפוליטי, יש להם את היכולת לפתור את הבעיות ולהרגיע את השווקים".