מגה נגד ספקי המותג הפרטי: דורשת תוספת תשלום

הדרישה לתוספת של 2% על מכירות 2011 באה על רקע הצניחה במכירות ברבעון ■ ספק: "מגה נטפלת לספקים הקטנים שמוכרים לה ב-30% פחות מאסם ועלית"

רשת מגה של קבוצת אלון יוצאת נגד ספקי המותג הפרטי: הרשת פנתה בשבועות האחרונים לספקי המותג הפרטי ודרשה מהם תוספת רטרואקטיבית של 2% על כל מכירות הספקים לרשת בשנת 2011, וכן על המכירות העתידיות בשנת 2012. לדברי ספקים, מגה נימקה את הדרישה בפרסומים שעשתה למותג הפרטי בעיתון הרשת.

המכירות של רשת מגה הסתכמו ב-9 החודשים הראשונים של 2011 ב-5.076 מיליארד שקל. לדברי הרשת, 14% מכלל המכירות מקורם במכירות המותג הפרטי. מכאן שמכירות המותג הפרטי עומדות על קצב שנתי של 947 מיליון שקל. אם דרישת הרשת תיענה, הרי שבצעד זה בלבד היא תשלשל לקופתה 18.9 מיליון שקל נוספים בשנת 2011.

דרישת מגה באה על רקע הצניחה שהציגה הרשת בתוצאות הרבעון השלישי השנה. מכירות הרשת רשמו ירידה של 6.5% והסתכמו ב-1.673 מיליארד שקל, לעומת מכירות של 1.79 מיליארד שקל ברבעון המקביל ב-2010. שיעור הצניחה במכירות חנויות זהות עמד על 6.7%.

הרשת רשמה עלייה בשיעור הרווח הגולמי, מ-27.7% ברבעון השלישי של 2010 ל-28.1% ברבעון השלישי השנה. לדברי הרשת, מקור העלייה בשיעור הרווח הגולמי הוא בתמהיל שונה במכירות בין הפורמטים "מגה בול" ורשת "זול בשפע", לעומת "מגה בעיר" ו"עדן טבע מרקט".

ירידה חדה יותר נרשמה ברווח התפעולי, שצנח ב-59% והסתכם ב-34 מיליון שקל, לעומת רווח תפעולי של 57.6 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. שיעור הרווח התפעולי ברבעון עמד על 1.9% בלבד, לעומת שיעור של 3.44% ברבעון המקביל בשנת 2010.

"שינוי בתנאי מסחר בסיסיים"

אחד הספקים אמר ל"גלובס": "הרשת באה ואמרה לנו 'פרסמנו כל השנים על חשבוננו'. למה אני צריך לפרסם את המותג הפרטי שלהם? מדובר בשינוי תנאים מסחריים בסיסיים. כבר עכשיו הודיעו לנו שבגלל שעכשיו התחילו לחייב אותנו, בשנה הבאה לא יהיו בעיות כי ייקחו 2% עבור פרסום. זה שינוי תנאי מסחריים בסיסיים.

"הם צריכים להביא כסף מכל מקום שרק אפשר בגלל הירידה בתוצאות הכספיות. הם נטפלים לכל מי שעושה את המותג הפרטי לרשת. מה אנחנו כבר מרוויחים? אנחנו נותנים להם מוצרים ברמה של אסם ועלית ומוכרים להם במחיר זול ב-30% מאסם ועלית".

לדברי ספק אחר, "כשמנחיתים עליך, אתה מחכה לעליית המחיר הבאה כדי לשלב את זה. זה בדיוק מה שגורם אחר-כך לעליות מחירים או לביטול מבצעים. הרשתות אומרות 'ראינו את המאזנים של המפעלים', אבל את של מי הם רואים? של אסם, של הגדולים. אחר-כך באים ושוחקים את הקטנים. הספקים הקטנים גם ככה בקושי מרוויחים, ובנו הם פוגעים. הם הרי לא מכירים את המאזנים של המפעלים הקטנים".

רשת מגה מסרה בתגובה: "איננו מתייחסים להסכמים ותנאים מסחריים עם ספקי הרשת. המותג הפרטי 'מגה' מהווה אלטרנטיבה זולה ואיכותית בכל קטגוריה בה אנו פועלים וימשיך להיות כזה גם בעתיד".