נמחצים במצעד אהבה, המטאדור והשור, ראש כרות במקסיקו: סיפוריהם של 10 מצילומי העיתונות הנבחרים

הצצה ראשונה למגזין G: יותר מ-100,000 צילומים הוגשו לתחרות השנתית של צילומי עיתונות, 200 זכו ■ להלן הסיפורים מאחורי עשרה מהם, שמכניסה לפרופורציה גם את הקלחת הישראלית שכולנו מדשדשים בה ■ צפו בתמונות

יותר מ-100 אלף צילומים הוגשו לתחרות השנתית של צילומי העיתונות, World Press Photo, שמסכמת את 2010. מתוכם נבחרו על-ידי חבר שופטים בינלאומי מאתיים תמונות הזוכות בקטגוריות שונות, והן מוצגות כמדי שנה בערים המרכזיות בעולם, לרבות בתל-אביב.

התערוכה פתוחה לקהל עד ה-28 בינואר, היא מתקיימת במוזיאון ארץ ישראל, ובפעם התשיעית היא מוצגת בחלל משותף עם התערוכה המקומית לצילומי עיתונות. הצגת שתי התערוכות זו לצד זו מספקת הצצה רחבה לעולם הצילום התיעודי, ואולי גם מכניסה את הקלחת הישראלית לפרופורציה נוכח גילוי היקף החומרים שהעולם כולו מספק לצלמי העיתונות הנחושים.

עוף הים סולה מגיע ליבשה, דרום אפריקה. צלם: תומס פסצ'ק, גרמניה. מקום ראשון בקטגוריית טבע

עוף הים סולה / צלם: תומס פסצ'ק
 עוף הים סולה / צלם: תומס פסצ'ק

במהלך עונת הקינון בקיץ באיי מלגס (Malgas) נחת ביבשה הסולה, עוף ים בעל מוטת כנפיים באורך שני מטרים, ונקלט במצלמה. האיים, השוכנים בחופה המערבי של דרום אפריקה, מהווים אזור גידול חשוב לעופות ימיים אלה.

"הנקבות עומדות בפני רעב כתוצאה מדיג יתר בחוף המערבי של דרום אפריקה", מתייחס הצלם פסצ'ק. "איי מלגס הם אחת ממושבות הגידול החשובות בעולם. במהלך העונה, הציפור גומעת 450 קילומטרים ביום בחיפוש אחר מזון לגוזליה. אם אין דגים בנמצא, הבוגרים לא יסכנו את חייהם בתעופה למרחק רב יותר, והם ייאלצו לחזור על בטן ריקה - והגוזלים ירעבו למוות. מספר הסולות במגמת הצטמצמות משנת 1960, ויש לנקוט צעדים על מנת לשמר את מושבת הקינון שלהם. חייבים להפחית את מספר רשתות הדייגים, כי הישרדות הסולות הכרחית למאזן האקולוגי באזור".

ג'וליאן אסאנג' | לונדון. צלם: סיימוס מרפי, אירלנד. מקום שני בקטגוריית אנשים בחדשות

ג'וליאן אסאנג' / צלם: סיימוס מרפי
 ג'וליאן אסאנג' / צלם: סיימוס מרפי

כך נחשפה דמותו של ג'וליאן אסאנג' בספטמבר 2010 בעת שהשתתף בפאנל באוניברסיטת לונדון שעסק באתר ויקיליקס שהקים. באותה השנה חשף האתר מסמכים מסווגים של צבא ארצות-הברית הנוגעים לפעילות בעיראק ובאפגניסטן ומסמכים רגישים מהתכתבויות בין דיפלומטים ממדינות שונות. בתחילת אותו החודש נפתח מחדש בשבדיה תיק משפטי נגד אסאנג' בהאשמות הנוגעות לתקיפה מינית.

"האירוניה היא שבהתחלה מר אסאנג' לא התיר לצלמים להיכנס לאירוע, אבל כמה צלמים הצליחו להיכנס לאולם ברשות המארגנים", מספר הצלם מרפי. "הצילום נעשה בסוף היום כשכל העיתונאים כבר סיימו את איסוף הציטוטים ונשארו רק כמה שעדיין שאלו שאלות. אני קולט איך דרך הפילטר של צלם הטלוויזיה, אסאנג' ממוסגר בצורה מעניינת וצילמתי. כמעט שלא שלחתי את הצילום הזה לתחרות שאליה שלחתי גם צילומים שצילמתי באפגניסטן, אך לבסוף התמונה שצילמתי במהלך משימה לעיתון, על סף דלתי ולא במקום מרוחק, היא שזכתה בפרס. אולי יש בזה גם לקח".

נמחצים במצעד האהבה, דואיסברג. צלם: יו וובר, גרמניה. מקום שלישי בקטגוריית Spot News

מצעד האהבה / דואיסברג צלם: יו וובר
 מצעד האהבה / דואיסברג צלם: יו וובר

אסון במצעד האהבה 2010 בעיר דואיסברג בגרמניה; 21 אנשים נמחצו למוות ולמעלה מ-500 נפצעו בפסטיבל מוזיקת הטכנו הגדול באירופה, שנוסד בשנת 1989 והפך לקאלט. הסיבה לטרגדיה נעוצה בכניסה לאתר הפסטיבל, דרך מנהרה באורך כ-100 מטרים ורוחב 16 מטרים, שלא הצליחה להכיל את האנשים.

הערכות ראשוניות עמדו על 1.4 מיליון בני אדם, אולם לאחר מכן גרסה המשטרה כי המספר נמוך הרבה יותר. חקירת האירוע טרם הסתיימה, וחילופי האשמות בין המשטרה המקומית ובין מארגני האירוע נמשכים. לאחר האסון הודיעו המארגנים כי הפסטיבל יופסק לאלתר, ומתוך כבוד למשפחות ההרוגים לא יתקיים עוד.

"התבקשתי על-ידי מגזינים אחדים לתעד את הפסטיבל", מספר הצלם וובר. "תחילה האווירה במסיבה הייתה טובה, ויש גם תמונות שמראות אנשים שמחים. כשהתקדמתי לעבר האזור שבו התרחש האסון נאלצתי לחלץ את עצמי דרך פרצה שהייתה בגדר, ואז ראיתי מתחתיי קהל ענק שנמחץ. ניסיתי לעזור בכך שהצבעתי לכיוון החור בגדר וצעקתי שיש עוד מקום, אבל לצערי אף אחד לא שמע או ראה. ברגע הצילום לא ידעתי שיש אנשים מתים שם למטה. בצילום שלי לא רואים פצועים או הרוגים, אבל בהחלט מרגישים את הפאניקה".

קים ג'ונג איל ובנו, צפון קוריאה צלם: וינסנט יו, הונג-קונג. מקום שלישי בקטגוריית אנשים בחדשות

קים ג'ונג איל ובנו / צלם: וינסנט יו
 קים ג'ונג איל ובנו / צלם: וינסנט יו

שליט צפון קוריאה, קים ג'ונג איל, משתתף במצעד צבאי עם בנו הצעיר והיורש המיועד, קים ג'ונג און, בפיונגיאנג באוקטובר 2010. עד אז קים ג'ונג און הצעיר הופיע בפומבי או צולם לעתים נדירות. בשנת 2008 פורסם כי השליט עבר שבץ וכי עוד קודם לכן זירז את תהליכי העברת השלטון לבנו הצעיר.

היורש, ככל הנראה בשנות ה-20 המאוחרות לחייו, מונה לגנרל 4 כוכבים וניתנו לו שני תפקידי מפתח במפלגת השלטון. מסתמן שאחיו הבוגר ממנו לא היה מעוניין בתפקיד, או שנמצא לא מתאים.

דגי מפרש, מקסיקו. צלם: רינהרד דירשרל, גרמניה. מקום שני בקטגוריית טבע

דגי מפרש / צלם: רינהרד דירשרל
 דגי מפרש / צלם: רינהרד דירשרל

דגי המפרש האטלנטי גורמים ללהקות סרדינים, שמהם הם ניזונים, להפוך לגוף ספירלה, מעין כדור פתיון, ליד חופי יוקטן במקסיקו. דגי המפרש (sailfish) קיבלו את שמם בשל הסנפיר שעל גבם, שנמתח כמעט לכל אורך גופם, והם מסוגלים לנוע במהירות של עד 110 קילומטרים לשעה. גודלם, מהירותם ונחישותם אלי קרב הופכים את דגי המפרש ליעד מועדף בקרב דייגים המחפשים אתגרים.

ראשו של אדם, מקסיקו. צלם: חוויאר מנזינו, ארצות-הברית. מקום שלישי בקטגוריית חדשות כלליות

ראשו של אדם, מקסיקו / צלם: חוויאר מנזינו
 ראשו של אדם, מקסיקו / צלם: חוויאר מנזינו

האדם שראשו כרות ומונח לצד הדרך נקלע למארב חטיפה במהלך נסיעה עם משפחתו בחודש יוני 2010 בסוידד חוארז בצפון מקסיקו. העיר, הנושקת לגבול עם ארצות-הברית, מהווה ציר הברחות ושדה קרב במלחמות סמים עקובות מדם שמאמללות את האזור ועולות במאות הרוגים בשנה.

אשתו של האיש נפצעה באורח אנוש מהירי בעת החטיפה. הוא לעומת זאת הוצא בכוח מהמכונית תוך שילדיו בני ה-3 וה-4 נשארים מאחור. המשטרה מצאה מאוחר יותר את גופתו במרחק 20 קילומטרים מהמקום שבו נמצא ראשו.

המטדור והשור, מדריד. צלם: גוסטבו צ'אבס, ספרד. מקום שני בקטגוריית ספורט

המטדור והשור, מדריד / צלם: גוסטבו צ'אבס
 המטדור והשור, מדריד / צלם: גוסטבו צ'אבס

המטדור חוליו אפריצ'יו ננגח על-ידי שור לאחר שאיבד את האחיזה במהלך מלחמת שוורים במאי 2010 במדריד. במהלך הקרב, השור ניקב את גרונו של המטדור באמצעות קרנו; הוא ריסק את לסתו והקרן יצאה מתוך חלל הפה שלו. לאחר ניתוח חירום בן שעה במרכז הרפואי בזירת השוורים, אפריצ'יו הועבר לבית החולים להמשך הטיפול. הוא התאושש מהפציעה וחזר לזירה כבר בחודש אוגוסט באותה שנה.

"התמונה צולמה בזירת לס ונטה במדריד", מספר הצלם צ'אבס. "זה היה הקרב הראשון של המטדור באותם אחר צהריים. בשלב מסוים הוא נפל על האדמה וכשניסה לקום הסתכל ישירות על השור. זה הפך את המצב למסוכן עבורו. השור תקף אותו בגרונו - והקרן יצאה מהפה. זה לקח כמה מאיות שנייה. יכולתי רק לנחש אם הצלחתי לצלם את השוט שמנציח את הרגע. לבסוף, בתוך סדרת תמונות ארוכה מאותם רגעים רק 5 הראו את התקיפה של השור ו-3 היו טובות מאוד. חשבתי כבר באותו הרגע שזאת תמונה לתחרות. אני שמח לדעת שהמטדור התאושש מהפציעה ואפילו חזר לזירה".

גמר 200 מטרים חזה לנשים, סין. צלם: אדם פריטי, אוסטרליה. מקום ראשון בקטגוריית סיפורי ספורט

גמר 200 מטרים חזה לנשים / צלם: אדם פריטי
 גמר 200 מטרים חזה לנשים / צלם: אדם פריטי

גראה ג'יונג מדרום קוריאה וריק נטו מיפן מתחרות במקצה גמר נשים בשחיית חזה 200 מטרים במהלך המשחקים האסייתים ה-16 במספר, שהתקיימו בסין בחודש נובמבר 2010. המשחקים האסייתים המכונים גם האסיאדה נערכים אחת ל-4 שנים משנת 1951. את המשחקים הראשונים אירחה ניו דלהי בירת הודו, את המשחקים האחרונים שנערכו בשנת 2010 אירחה העיר גואנגג'ואו בסין, את המשחקים בשנת 2014 עתידה לארח העיר אינצ'און בקוריאה הדרומית.

משבר המזון, ניגריה. צלם: מרקו די לאורו, איטליה. מקום ראשון בקטגוריית Contemporary Issues

משבר המזון, ניגריה / צלם: מרקו די לאורו
 משבר המזון, ניגריה / צלם: מרקו די לאורו

קרביים, עצמות ושלדים של מקנה מת מונחים בצד הדרך בשמורת גדבדאי (Gadabedji) באזור מאראדי בניגריה, מערב אפריקה. בשמורת מאראדי נשארו כמה משדות המרעה האחרונים במדינה, שבה חווים התושבים את הבצורת הקשה ביותר שידעו משנת 1984.

הבצורת הובילה למשבר מזון בניגריה ומאראדי הפכה לאחד האזורים הפגיעים ביותר. באמצע 2010, אז צולמה התמונה, עמדו ההערכות על 1.5 מיליון ילדים רעבים בניגריה. בהיעדר אמצעי קירור לאחסון הבשר, לבעלי המקנה אין ברירה אלא למכור את החיות לסוחרי הבשר, ששוחטים ומבשלים בשטח ומיד מוכרים לתושבים באזור.

"לצילום יש עבורי משמעות רבה משום שתיעדתי משבר מזון חמור שלא הרבה אנשים היו מודעים לקיומו", אומר הצלם די לאורו. "יתרה מזאת, לאנשים לא היה ממש אכפת מאיסוף התרומות לתושבים שהפעילה יוניצ"ף והצילום אולי סייע לשנות את זה".

רכבת נכנסת לתחנה, דהקה. צלם: אנדו ביראג', בנגלדש. מקום שלישי בקטגוריית חיי היומיום

רכבת נכנסת לתחנה, דהקה / צלם: אנדו ביראג'
 רכבת נכנסת לתחנה, דהקה / צלם: אנדו ביראג'

רכבת עמוסת נוסעים מגיעה לתחנת רכבת עמוסה בממתינים בעיר דהקה בבנגלדש בנובמבר 2010. מיליוני תושבים בדהקה חיכו לרכבת הזאת על מנת לנסוע לבתיהם בכפרים כדי לחגוג את האיד אלאדחה (חג הקורבן המוסלמי). דהקה היא אחת הערים הגדולות בעולם, וחיים בה 13 מיליון תושבים. המספר צפוי להגיע בשנת 2020 ל-22-25 מיליון.

"מדי יום מהגרים לדהקה מאות בני אדם מהכפרים במטרה למצוא מקור פרנסה", מתייחס הצלם יליד בנגלדש ביראג'. "גובה הים שעולה מביא לעיר פליטים נוספים מהאזורים הנמוכים במדינה; אחרים שאיבדו את בתיהם בהצפות וסופות הציקלון ההרסניות של השנים האחרונות הגיעו גם הם לעיר. אבל החג זה היום שבו כולם מעדיפים לחזור למקום שאליו הם שייכים. הרכבת היא האופציה היחידה. רציתי להראות איך הם עושים את דרכם הביתה. לא היה מקום אפילו על גג הרכבת. יש כאלה שמסתכנים ונוסעים בין הקרונות רק בשביל להגיע לכפר. אין להם ברירה אחרת".