הנפט ירד מתחת ל-95 דולר לחבית לאחר צעדיו של אופ"ק

קרטל המדינות המייצאות נפט, אופ"ק, הכריז היום על הגדלת ייצור הנפט ל-30 מיליון חביות ביום, מכ-24 מיליון היום ■ החוזים על הנפט ירדו היום ב-5.2%

החוזים העתידיים על הנפט לחודש ינואר סגרו היום (ד') במחיר של 94.95 דולר לחבית - ירידה של 5.2%, לאחר שקרטל המדינות המייצאות נפט, אופ"ק, הכריז על הגבלת ייצור הנפט לכ-30 מיליון חביות ביום. החלטה זו מהווה הגדלה של הייצור שעמד במשך ה-3 שנים האחרונות על כ-24 מיליון חביות.

"רוב המדינות בארגון מסכימות שהיעד צריך להיות כ-30 מיליון חביות נפט ביום", אמר שר האנרגיה הכוויתי, עניין שמהווה הישג בפני עצמו שכן הויכוח על כך נמשך יותר מחצי שנה.

מחיר הנפט צפוי להמשיך לרדת בימים הקרובים וזאת לאחר שהגיע לשיא שנתי של כ-127 דולר ונסחר עד אתמול על כ-108 דולר.

כאשר המדינות החברות בקרטל נפגשו ביוני הן לא הגיעו להסכמה ביניהן על הגדלה של ייצור הנפט, אך אפשרו לערב-הסעודית לייצר יותר נפט כדי לפצות על הנפט הלובי האבוד. ערב הסעודית ייצרה עד היום כמות גדולה של כ-10 מיליון חביות נפט וכעת היא תידרש להפחית את הכמות הזו כדי שמדינות אחרות החברות בקרטל יוכלו להעלות את הכמות שהן מייצרות.

החלטה זו מסיימת ויכוח ארוך שניטש בין מדינות כמו איראן, ונצואלה ואלג'יר המעוניינות להשאיר את מחיר הנפט מעל 100 דולר, ובין מדינות כמו כווית וערב הסעודית המעוניינות להוריד את מחיר הנפט לרמה של 80 דולר לחבית.

כלכלני ATRADE ציינו היום כי "האיראנים ממשיכים בינתיים בשלהם, היות והם מודעים לכך שהמצב הכלכלי בעולם מקשה על הגברת הסנקציות, או על פעולה צבאית נגדם. במידה ותרחיש זה אכן יתממש, ניתן לצפות לכך שמחירי הנפט יזנקו אל עבר אזור ה-150 דולר לחבית לפחות, אך במידה והמתח האיראני יפוג, מחיר הנפט עשוי לצנוח לכיוון אזור ה-90 דולר לחבית. אל למשקיעים למהר לפתוח עסקאות גדולות בנפט, אם בכלל, בשלב זה".