"גל הורדות דירוג האג"ח מקרב מחנק אשראי בשנה הקרובה"

כך טוען ערן יעקובי מדש ברוקראז', נוכח גל של יותר מ-10 הורדות דירוג חוב בחודש האחרון ■ יובל טורבטי מ-S&P מעלות: "התקופה הקרובה צפויה להיות מאתגרת מבחינת החברות שבאות למחזר חובות ולהתגלגל. כשסדרת אג"ח של חברה נסחרת בכ-10% תשואה, בפועל השוק סגור בפניה"

2011 היא שנה של התייצבות בדירוגי החברות: בעוד שלפני כשנתיים 55% מאג"ח החברות היו בתחזית שלילית, כיום רק 28% מהן נושאות תחזית זו". את הדברים הללו אמרה רונית הראל בן זאב, מנכ"לית חברת הדירוג S&P מעלות, בכנס שקיימה החברה בחודש שעבר.

נראה כי מאז המגמה התהפכה - מדי יום כמעט נתקלים המשקיעים בגל ההולך וגדל של הורדות דירוג, המגיעות כבר למספר דו ספרתי של חברות, ומאיים להגיע לרבות נוספות.

רק אתמול הורידה מעלות את דירוגי החוב של שלוש חברות הדלק המקומיות המובילות: בדרגה אחת את דירוג החוב של פז וגרנית הכרמל (לרמה של A פלוס ו-A מינוס, בהתאמה); ואת האג"ח שהנפיקה דלק ישראל הורידה בשתי דרגות ל-BBB. בתגובה, ירדו היום האג"ח של דלק ישראל והן נסחרות בתשואה של עד 14% לפדיון.

חברות הדלק מצטרפות לשורה ארוכה של עסקים, חלקם בשליטת בעלי הון מהחזקים בישראל, שראו בחודש האחרון כיצד סופגות האג"ח שהנפיקו הפחתות דירוג מצד שתי חברות הדירוג המקומיות, מעלות ומידרוג. רשימה זו כוללת בין היתר את קבוצת אי.די.בי של נוחי דנקנר, סקיילקס של אילן בן דב, פטרוכימיים של דיויד פדרמן, אלקטרה נדל"ן של גרשון זלקינד, הום סנטר של אליעזר פישמן, אייס אוטו דיפו של משה גאון, ועוד.

האיתותים השליליים המגיעים מחברות הדירוג לגבי מצבן העסקי של החברות, מגבירים את החששות המלווים את המשקיעים בבורסה בחודשים האחרונים, על רקע המשבר באירופה וחוסר הוודאות בשווקים, והם באים לידי ביטוי בתשואות דו ספרתיות בהן נסחרות חלק מהאג"ח הללו, שבחלקן מגיעות ליותר מ-50%.

במעלות "מאוד רגישים לנזילות"

במעלות צופים כי היקף מחזור חובות האג"ח של חברות ציבוריות בחמש השנים הקרובות יגיע לסכום עצום של כ-200 מיליארד שקל (כרבע מכך - על ידי חברות נדל"ן). החשש הגדול בשוק ההון הוא כי הורדות הדירוג יחריפו את הקושי הקיים ממילא למחזר חובות בעתיד, ויצמצמו את יכולת גיוס האשראי בשוק, שכבר כיום מצומצמת מבעבר.

יובל טורבטי, אנליסט בכיר ב-S&P מעלות, אומר כי "לאחרונה באמת התרחשו מספר הורדות, אבל מצד שני היו גם פעולות העלאה, והיו הרבה מאוד דירוגים שנותרו ללא שינוי. הסיבות להורדות היו מעט שונות בכל מקרה, אבל אם יש משהו שאפשר להצביע עליו, זה ההערכה שלנו לקושי גדול יותר בתקופה האחרונה למחזר חוב ולהשיג מסגרות כדי לגלגל חוב".

לדברי טורבטי, "זו תקופה לא פשוטה, בה התיאבון לסיכון משתנה, ורואים זאת בתשואות בשוק ההון. אנחנו מאוד רגישים לנזילות, וזה משהו שבא לידי ביטוי בחלק מהורדות הדירוג שנעשו. בטווח הקצר, התקופה צפויה להיות מאתגרת מבחינת החברות שבאות למחזר חובות ולהתגלגל, גם במערכת הבנקאית וגם בשוק ההון. כשסדרת האג"ח של חברה נסחרת בכ-10% תשואה, בפועל השוק סגור בפניה".

"מצטיירת תמונה מטרידה"

ערן יעקובי, סמנכ"ל המחקר של דש ברוקראז', אמר היום כי "גל הורדות הדירוג מקרב את מחנק האשראי הצפוי בשנה הקרובה. זאת, משום שהן משפיעות על הגופים המוסדיים, שחלקם מוגבלים בהחזקת אג"ח בהתאם לדירוגן. אם מסתכלים על המגזר הבנקאי והדרישות ממנו להגדלת ההון, יחד עם גל הורדות הדירוג, מצטיירת תמונה די מטרידה".

יעקובי מוסיף כי "חברות הדירוג נוקטות משנה זהירות ומודאגות מיכולתן של החברות לשרת את חובן. החשש של המוסדיים כיום מלקיחת סיכון, יחד עם העובדה שיהיו דירוגים שוועדות ההשקעה הגדירו כ'אג"ח שבהן לא נוגעים', יגרמו לכך שהיכולת למחזר חובות תהיה הרבה יותר מוגבלת".

אביטל בר דיין, סמנכ"לית בכירה במידרוג, אומרת כי "יש הרבה סיבות לכך שב-2011 ראינו יותר הורדות מהעלאות דירוג. עם זאת, אני לא בטוחה שאנחנו בתוך מגמה של הורדות, אלא רואים מגוון של נתונים נקודתיים. חלק מהורדות הדירוג הן כתוצאה מאירועים פרטיים וספציפיים".

לדברי בר דיין, "במבט ל-2012, יש יותר אינדיקטורים שליליים מחיוביים, וגם צריך לזכור את עומס הפירעונות הצפוי. לפי האומדנים שלנו, היקף הקרן שתיפרע בשנה הבאה הוא כ-25 מיליארד שקל".

הורדות הדירוג בחודש האחרון
 הורדות הדירוג בחודש האחרון

* הבהרה: בידיעה שפורסמה אתמול על הורדת הדירוג למגזר הדלק, נפלה טעות. דירוג האשראי של חברת פז הורד ע"י S&P מעלות ל-A , ולא כפי שנכתב.