"העולם מתייבש מנכסים בטוחים - ירדו בחצי בשנת 2011"

כך מעריכים בכלל פיננסים ■ כהנוביץ': "רכישות ה'פד' והבנק האירופי החלו לייבש את שוק האג"ח הבטוחות" ■ מעריכים: "ארה"ב כמעט היחידה שמסוגלת לייצר נכסים כאלה"

בשווקים הגלובליים חלה ירידה משמעותית בכמות "הנכסים הבטוחים", שהצטמצמו בכמעט חצי עד שנת 2011. זאת, לאחר הפיכתן של אג"ח ממשלתיות רבות באירופה לנכסים המשקפים סיכון יחסית גבוה, לאור ירידה בדירוג האשראי של מדינות רבות - כך מעריכים היום (ג') בכלל פיננסים, במאמר שנושא את הכותרת "העולם מתייבש מנכסים בטוחים". מדובר בהערכה מדאיגה לאור ניסיונם של משקיעים רבים "להתבצר" באג"ח ממשלתיות אשר נחשבות כ"בטוחות", על רקע משבר החוב באירופה והמשבר התקציבי בארה"ב.

"האדם מתכנן תוכניות ואלוהים צוחק", כותב אמיר כהנוביץ', הכלכלן הראשי של כלל פיננסים. כהנוביץ' מסביר כי לאור ירידה בדירוג האשראי של כלכלות רבות, עברו איגרות חוב מצד הנכסים הבטוחים לצד הכנסים המסוכנים. גם הפדרל ריזרב והבנק המרכזי באירופה (ECB) הגדילו את רכישות האג"ח הבטוחות מהשוק "שהחל להתייבש", דברי כהנוביץ'.

בכלל פיננסים מסבירים כי הצמיחה המהירה והעודף המסחרי של מדינות השווקים המתעוררים, הביאה למעשה לעליית הביקושים ל"נכסים בטוחים". לדברי כהנוביץ': "התוצאה הייתה בלתי נמנעת. עודף ההיצע הביא לקריסה של סביבת הריבית חסרת סיכון בעולם", מה שבא לידי ביטוי בתשואות נמוכות במיוחד על הכלכלות שנתפסות כיציבות, דוגמת ארה"ב וגרמניה (ראו גרף).

נכסים בטוחים בעולם במטבעות הראשוניים
 נכסים בטוחים בעולם במטבעות הראשוניים

"ייצור נכסים בטוחים הפך להיות דבר קשה ביותר", מסבירים בכלל פיננסים. בבית ההשקעות טוענים כי ניכר שהמדינה הכמעט יחידה שמסוגלת להנפיק אג"ח הנחשבות כ"נכס בטוח", הינה ארה"ב, אולם במידה ותעשה כן - תגדיל את הגירעון במהירות. תרחיש שכזה, מזהירים בכלל פיננסים, יוביל למעשה לסיכון המעמד הבטוח של האג"ח.

לסיכום: "אם נוריד גם את האג"ח הצרפתי מהגדרת הנכסים הבטוחים" לאור האיומים להורדת דירוג האשראי המושלם ("AAA") של צרפת, טוענים בבית ההשקעות כי "עד 2011 נעלמו מהעולם כמחצית מהנכסים הבטוחים".