יחימוביץ': "אידיבי עושה מניפולציות כדי לטשטש הפסדים"

חברת הכנסת פנתה ליו"ר הרשות לני"ע במטרה "לבלום את המחטף" שמבצע נוחי דנקנר, בניסיון "לחמוק מדיווח מלא על הפסדי אי.די.בי" ■ אי.די.בי: "אין חולק על נאותות אימוץ התקן כדין"

חברת הכנסת שלי יחימוביץ' ("עבודה") פנתה הערב (ג') במכתב ליו"ר הרשות לניירות ערך, פרופ' שמואל האוזר, במטרה "לבלום את המחטף" כדבריה, שמבצע נוחי דנקנר בעל השליטה ב-IDB , בניסיון "לחמוק מדיווח מלא על הפסדי IDB", לשון המכתב.

יחימוביץ' התייחסה להודעת קבוצת אי.די.בי בשליטתו של דנקנר, כי הקבוצה ומספר חברות בת שלה - ביניהן דסק"ש, כור וכלל תעשיות - אימצו את התקן החשבונאי IFRS9 החל מינואר 2012. חברות המטה צפויות לאמץ את התקן ברבעון הראשון של השנה הבאה, אשר יגרום לכך שהשינויים בערכן של השקעות שבוצעו על ידן - וקרדיט סוויס בראשן - יועברו להון העצמי של החברות, ולא לדוח רווח והפסד.

כך, צפוייה כור "להעלים" הפסדים "על הנייר" בהיקף של 2.1 מיליארד שקל שרשמה בשנת 2011, בין היתר כתוצאה מהשקעתה במניות הבנק השוויצרי קרדיט סוויס.

באי.די.בי ביקשו מרשות ני"ע לאמץ את התקן כבר באמצע השנה, כאשר הסתמן גודל ההפסד מההשקעה במניות קרדיט סוויס, אך ברשות הודיעו לה כי אימוץ מוקדם של תקן 9 IFRS אפשרי רק בתחילת שנת דיווח, וכי לא ניתן להתחיל ליישמו בתחילת רבעון. לפי הודעת הרשות העדכנית, כאמור, החברה רשאית לאמץ לראשונה את הוראות תקן 9 ברבעון הראשון של 2012, באמצעות קבלת החלטת ייעוד של ההשקעה עד ה-1 בינואר 2012.

"באוגוסט האחרון הפגינה הרשות לניירות ערך נחישות ראויה לציון ובלמה את ניסיונה של אי.די.בי לבצע מחטף חשבונאי", סיפרה יחימוביץ' במכתב. "התייצבותה של הרשות נגד המהלך שתוכנן מנעה את ניסיונות בעלי השליטה, בראשות נוחי דנקנר, להמשיך ו'לחלוב' את החברה חרף הנזקים שהסבו לה פעולותיהם".

יחימוביץ' זועמת על המהלך: "משמעותו של הצעד היא מחיקתם של הפסדים בסך 2.1 מיליארד שקל עקב השקעה כושלת בבנק קרדיט סוויס... עיניך הרואות, לא חל שום שיפור במצבה הפיננסי של אי.די.בי מאוגוסט האחרון (אם כבר, ההיפך הוא הנכון) והחברה עודנה מנסה לבצע מניפולציות חשבונאיות כדי לטשטש את הפסדיה".

לדברי יחימוביץ', "זהו מהלך שכל תכליתו להיטיב עם בעלי השליטה על חשבון ההגנות להן זכאים המשקיעים מהציבור". באשר לתקן ה-IFRS9, מציינת הח"כ: "זהו תקן שנוי במחלוקת שמדינות רבות בעולם סירבו לאמץ. ישראל היא חריגה בכך שאימוץ התקנים בה הוא אוטומטי ולא עובר תהליך של בחינה והטמעה של הרגולטור. כך נוצר מצב ייחודי שבישראל מתאפשר השימוש בתקן למרות שאינו מקובל בעולם".

מאי.די.בי נמסר בתגובה: "אימוץ תקן דיווח כספי בינלאומי מספר 9 נעשה בשקיפות מלאה בהתאם לתקני דיווח כספי בינלאומי, על דעתם של הדירקטוריונים ורואי החשבון של החברות הנוגעות בדבר. אין ולא יכול להיות חולק על נאותות אימוץ זה כדין".