תומאס פרידמן: "הניסוח בעניין הלובי הישראלי היה שגוי"

בעל הטור בניו יורק טיימס חוזר בו מהניסוח שהיה בטור האחרון שלו ובו השתמע כאילו הלובי הישראלי בוושינגטון שיחד את שני בתי הנבחרים לפני הנאום של נתניהו

תומאס פרידמן, בעל הטור ב"ניו יורק טיימס", ספג מבול של ביקורות, אם לא נאצות, בעקבות קטע בטור שלו, מ-13 בדצמבר, שבו רמז שישראל משחדת למעשה את הקונגרס של ארה"ב. עתה, בראיון לעיתון "ניו יורק ג'ואיש וויק" הוא מביע צער על הניסוח הזה, אם כי לא בטוח שהנוסח החלופי שהוא מציע יפייס את צבא מותחי הביקורת עליו. פרידמן אינו חוזר בו מרוב הרעיונות שהעלה במאמר. יחד עם זאת, הוא מדגיש שהוא אינו מאמין בתיאוריות קונספירציה על יחסי ישראל - ארה"ב.

בטור השנוי במחלוקת, שנשא את הכותרת "ניוט, מיט, ביבי וולדימיר", כתב פרידמן, שהתשואות הרמות שבהן כיבדו מחוקקים בקונגרס את ראש הממשלה, בנימין נתניהו, בתום נאום שנשא לפני שתי הבתים, במאי השנה, "נקנו ושולמו ע"י הלובי הישראלי".

בראיון ל"ג'ואיש וויק", שפורסם אמש (ג'), אומר פרידמן: "במבט לאחור, קרוב לוודאי שהייתי צריך להשתמש במונח מדויק יותר, כמו 'תוכננו ע"י הלובי הישראלי' (engineered by the Israeli lobby), מונח שלא מרמז על תיאוריות קונספירציה גרנדיוזיות, שבהן אינני מאמין. (נוסח חלופי) היה עוזר לאנשים להתמקד בטיעון שלי, שמאחוריו אני מתייצב בכל מאת האחוזים".

פרידמן מסביר בראיון, שהטיעון הזה עוסק בצורך להבחין בין האינטרסים של ארה"ב לבין האינטרסים של ישראל. הוא מוסיף: "יהודים אמריקניים רבים מודאגים עמוקות מהכיוון שבו צועדת ישראל".

בעל הטור מורגל בספיגת ביקורות (וגם שבחים) מהקהילה היהודית על מאמריו שנוגעים במזרח התיכון, שבהם הוא נוהג למתוח ביקורת על מדיניות ההתנחלויות של הממשלה הנוכחית בישראל. אבל המאמר מ-13 בדצמבר חולל גל של התקפות מילוליות קשות במיוחד, ממגזרים רבים וממנהיגים רבים באוכלוסיה היהודית בארה"ב. באותו מאמר הוא הביע דאגה מהתמורות הפוליטיות והחברתיות בחברה הישראלית בעת האחרונה, לרבות התבטאות של שר החוץ, אביגדור ליברמן, שהבחירות ברוסיה היו הוגנות, התקפה של קיצונים ימניים על בסיס צה"ל בגדה, הדרת נשים באוטובוסים ויזמות חקיקה בכנסת שפוגעות בזכויות האדם ושלטענת מבקרים מחלישות את החברה הישראלית.

אבל, כאמור, רוב הביקורות נבע מקביעת פרידמן, שהלובי הישראלי "קנה" את התשואות שבהן קיבל הקונגרס את נאום נתניהו.

דייוויד הריס, מנכ"ל הוועד היהודי האמריקני, כתב בבלוג שלו, שפרידמן "עבר את הגבול" בקביעה זו, שאותה הוא הגדיר כ"בלתי נכונה וחתרנית... שמעלה בזיכרון סטריאוטיפים אנטישמיים מכוערים".

שגריר ישראל בארה"ב, מייקל אורן, אמר בעקבת פרסום הטור, כי טענת פרידמן שהלובי הישראלי "קנה" את התשואות שבהן זכה נתניהו בקונגרס "מטרידה עמוקות". לדברי השגריר, "המונח 'לובי ישראלי' מרמז על קיום כת ציונית רוקמת קנוניות שנהנית מעוצמה פוליטית וכלכלית בלתי מרוסנת".

"שלא במתכוון, אולי, חיזק פרידמן את המיתוס המסוכן הזה", אמר אורן. "... 29 התשואות שקיבל נתניהו ממחוקקים משני הבתים, משתי המפלגות, משקפות את התמיכה העמוקה של העם האמריקני במדינת ישראל. זו מחויבות שאין קונים".