תנו לי עדר חוליגנים

גם אם תרדו על ארבע, הם לא יצליחו להיות אובייקטיבים, אז לפחות תנו לי לנהל אותם

טרנד חדש מציף את הברנז'ה, השמועה היא שאתם ממש לא חייבים להיות בפייסבוק. למה לכם הצרות האלה? למה להתעסק עם "עדר חוליגני" שכל מה שהוא רוצה זה להשתלח בכם? הרי גם אם תרדו על ארבע, הם לא יצליחו להיות אובייקטיבים ויוציאו עליכם את המטען שהם נושאים כבר שנים.

אפשר להמשיך לנפנף בעובדות: "רק 5% מהפוסטים מקבלים תגובות", 5% שבממוצע יש להם 150 חברים ואם עשית עבודה טובה נכנסו אליך גם כמה משפיענים שיש להם 1000 ואפילו 5000 חברים. ואנחנו עדיין מתעסקים ב-5%? ובשאלה "כמה אנשים באמת רואים אתכם בניוזפיד שלהם"?

באוטובוס לבני ברק

לפני כמה ימים חשפה בפניי חברה שלי מקרה מרגיז של הדרת נשים, באחד האוטובוסים של חברת "דן". יש לי דם חם, כשזה מגיע לסבלם של מי שמוגדרים "חלשים" בחברה שלנו, והפעם לקחתי על עצמי את תפקיד מציתת השריפה ולא, כמו בדרך כלל, זו שמכבה אותה. דחפתי סטאטוס לפייסבוק.

התגובה הייתה טובה, דיברו עלי בברנז'ה, ציפי ליבני עשתה לי שייר והגעתי ל"צינור". כל זה מתגמד לעומת מהירות התגובה שקיבלתי מהנהלת דן. "לא יפה מה שעשית" אמר לי נציג בהנהלה "את לא יודעת מה זה פייסבוק...". אני לא יודעת? ובכן, תודה לאלוהי הפייסבוק שגרם לו להילחץ ולהוציא את המותג שלו כל כך טוב, ובמהירות הבזק.

ואם נחזור לתהייה שהציתה אותי - האם מותגים זקוקים לעמוד בפייסבוק - אז בשיווק כמו בשיווק לא תקבלו תוצאות ביום אחד. משווקים מחפשים אינטרקציה, שיחה, מדגם מייצג שייתן מושג מי הם הלקוחות ומה מניע אותם. משווקים מחפשים במה לשיחה עם מינימום התערבות, ועדיין כזו שאפשר ללמוד ממנה. מותג, או דובר שלו, שינסה לטאטא את השריפה מתחת לשטיח על ידי התכחשות לפלטפורמה - יקבל אותה לפנים, גם אם לא ירצה. היא פשוט תתנהל בלעדיו.

מותג לא צריך לשאול את עצמו למה הנוכחות במדיה החברתית חשובה לו, אלא מה המטרות שלו ואיך הוא משיג אותן בפלטפורמה הזו.

קטן זה עמוק

אני מאמינה שאין טעם לאנוס עוד קמפיין פרסומי על הזירה הכל כך אישית שפייסבוק מתאפיין בה. שנו את התפיסה: מגדול וצעקני - להרבה שיחות בינוניות, עמוקות ומועילות. לקוחות לא מחפשים להתנצח, הם רוצים לשתף, לדבר, וכן - גם להוציא עליכם את העצבים כשצריך. כל פעולה לא אותנטית תזוהה מיד, ולעיתים כל שצריך לעשות הוא להקשיב.

מחאת הקוטג', להזכירכם, לא התחילה בעמוד של תנובה. מותג חכם היה נכנס לשיחה בדרך סבלנית וקשובה, ולאט לאט מעביר אותה לזירה שלו, תוך כדי נטילת השליטה על הנעשה ושינוי האווירה בהתאם.

עמוד פייסבוק יקטין מבוכה ובלגן. פייסבוק נפלא ככלי לפניות הציבור, בתנאי שמספקים בו תשובות מהירות וענייניות. שלא לדבר כוחו בקבוצות מיקוד, לקשרים בין הצוות המקצועי שלכם ללקוחות, וכמובן - קידום תכנים.

המהפיכות כבר כאן, הן יתחוללו גם בלעדיכם. הלקוחות הבינו היטב איך להשתמש בכלי הזה. עכשיו תשאלו את עצמכם מה אתם יכולים להרוויח ממנו.

קרין לי אבן-חיים היא מנהלת השיווק הדיגיטלי בחברת דאטהפרו
Facebook, Twitter, Linkedin Skype: karinleelee