שנת 2012 בפתח: האם עכשיו זה הזמן להשקיע בבורסה?

המשקיעים לא מספיקים להתאושש מהשנה החולפת, וכבר נפנים בתי ההשקעות לספק המלצות לשנה הבאה ■ אנליסטים מנתחים: האם כדאי "לשבת על הגדר", או להיכנס בכל הכוח?

שנת 2011 באה לסיומה. המשקיעים עוד לא מספיקים ללקק את הפצעים (או לספור את הרווחים...) משנת הכספים החולפת, וכבר נפנים בתי ההשקעות לספק המלצות חמות לשנה הבאה.

אולם, בצל המשבר התקציבי בארה"ב ומשבר החוב באירופה, ובעוד המערכת הפיננסית הגלובלית מתאוששת ממשבר הסאב-פריים מ-2008 - חלק מהכלכלנים, בניגוד לציפיות מהם ולמרות האכזבה מצד הקולגות, בוחרים דווקא "לשבת על הגדר". והם אפילו לא מתביישים בכך.

"כסוחר מקצועי ומומחה בתחומי, החובה שלי היא למנוע מהלקוחות שלי פגיעה מיותרת - בוודאי מאירוע דוגמת קריסת ליהמן ברדרס, שעלול להתרחש גם בגוש האירו", אומר מיצ'ל גולדברג, מנהל השקעות ב-ClientFirst Strategy. "אין ספק שרבים מהקולגות שלי מחזיקים באותה התפיסה. כתוצאה מכך, לרובנו יש יותר כסף ביד מכפי שהיינו רוצים - אבל זה למען הלקוחות".

גולדברג, מסתבר, אינו לבד באסכולה המתפתחת - שגורסת כי בעתות של טלטלות עזות בשווקים, פשוט אי-אפשר להכות את השוק. ומה קרה למי שהתעקש להישאר בשוק? בינתיים, איבד מדד ה-S&P500 בארה"ב כ-2.6% מערכו בשיעור שנתי, בעוד הסקטור הפיננסי מוביל את הצמיחה עם נפילה של 18%.

אולם, לצד אלה שחוששים - ישנם גם מנהלי השקעות שלא פוחדים להמר על שנת 2012 כשנה שורית. הפיתרון המסתמן למשבר החוב באירופה, שם מתבססת אמנה פיסקאלית חדשה ומסתמנת התערבות רחבה של הבנק המרכזי במשבר - עשוי לסלק את הפחד מהשווקים, ולהותיר את המשקיעים עם מניות שנסחרות במחירים נמוכים, מבחינה ריאלית.

"הקורלציה שראינו בין ערך הנכסים להיסטוריה של המשקיעים הולכת להיעלם, אם לא נעלמה כבר", סבור מייק מורפי, מנכ"ל בית ההשקעות Rosecliff Capital. "בשנת 2012, המניות ייסחרו בהתאם לערכיהן הריאליים - ולא על בסיס רמת הפחד בשווקים".