אנליסטים: האם השבוע ייחתם ב"ראלי סנטה קלאוס"?

האם גם הפעם נחזה בעליות במדדים לקראת סוף השנה, או שייתכן והשוק "יפתיע" לרעה לנוכח הבעיות הידועות בכלכלה הגלובלית? ■ אנליסטים בוול סטריט נפנים לנתח

לשוק המניות בארה"ב יש סיכוי לא רע לסיים את השבוע האחרון של השנה בראלי על רקע חג המולד, הידוע גם בכינויו "ראלי סנטה קלאוס" - כך מעריכים אנליסטים רבים. המדיניות ה"אגרסיבית" שמקרין הבנק המרכזי באירופה, כמו גם שורת נתוני מאקרו מעודדים בארה"ב - שלחו את המדדים המרכזיים בוול סטריט לראלי בימים חמישי-שישי, בעוד מדד ה-S&P500 עובר להציג תשואה חיובית של כ-0.6% מתחילת 2011.

שוק המניות בוול סטריט עבר, למעשה, להציג רצף של ארבעה ימי עליות בשיעור החד ביותר מאז ספטמבר - בעוד המשקיעים מסיטים את תשומת ליבם מהמשבר באירופה, לנתונים בארה"ב.

"אנחנו מתחילים לראות סימנים ל'ראלי סנטה קלאוס'. זה מה שנראה שיקרה עכשיו. ראינו עליות בשישה מתוך שבעת ימי המסחר האחרונים, ובנוסף זוהי התקופה בשנה בה 'ראלי סנטה קלאוס' מתרחש באופן מסורתי", אומר דן גרינהאוס, אסטרטג ב-BTIG.

גרינהאוס לא לבד. השוק מוצף באחרונה בחדשות טובות: באירופה; תוכנית ההלוואות של הבנק האירופי ואישור תוכנית הצנע באיטליה, ובארה"ב; מאישור הקונגרס האמריקני את הארכת הטבות המס לעובדים, וכלה בנתוני מאקרו מעודדים דוגמת התביעות השבועיות לדמי אבטלה. גם המשקיעים מגיבים ברגליים, ו"הכסף החכם" עובר מהאג"ח האמריקניות הבטוחות לאפיקים מסוכנים יותר.

"אנחנו עשויים לראות משקיעים רבים משנים את הפוזיציות שלהם בתחילת השנה החדשה. משקיעים רבים יצאו מהשוק באוקטובר ויושבים כרגע על מזומנים. האם הם יכניסו אותו עכשיו לשוק? האם ירכשו נכסים מסוכנים?", תוהה בריאן דולן מפורקס. "יש טענות כי כך יעשו, ולכן לא אהיה מופתע לראות שבועיים-שלושה של עליות בפתיחת השנה".

גם טום דימרק, מנתח טכני ותיק בארה"ב שמייעץ לגופים גדולים בוול סטריט, מעריך שהשוק האמריקני יסתער בזמן הקרוב על השיא האחרון באוקטובר ואז ימשיך בעלייה של עד 6% נוספים. (לסיפור המלא)

אולם, יש להתחשב גם במספרים: מאז 1969, השבוע האחרון בוול סטריט הציג תשואות חיוביות כ-31 פעמים - עם עלייה ממוצעת של 1.6% במדדים המרכזיים. חלק מה"פספוסים" - נבעו בשל מלחמת המפרץ (1990), התפוצצות בועת ההיי-טק (1999), המלחמה בעיראק (2004) וניצני משבר המשכנתאות (2007).

האם גם הפעם נחזה בעליות במדדים לקראת סוף השנה, או שייתכן והשוק "יפתיע" לנוכח הבעיות הידועות בכלכלה הגלובלית? ביל סטון, מנהל השקעות ב-PNC וולס, מזהיר את המשקיעים שלא אוהבים סיכונים, שלא לנסות ולנחש: "בדרך כלל כשסנטה לא מופיע, יש לנו שוק דובי", הוא אומר.