כת"ב, מגדל והראל ישקיעו 225 מיליון ש' במכשור רפואי

החברות יקימו שלוש קרנות לביצוע ההשקעות ■ כת"ב תבצע השקעותיה דרך הקרנות בלבד ■ סכום ההשקעה בכל חברה - כמה מיליוני דולרים

עוד צעד בדרך להקמת שלוש קרנות ההשקעה החדשות של כלל ביוטכנולוגיה (כת"ב). החברה חתמה על הסכמים עם חברות הביטוח מגדל והראל, שיהיו השותפות שלה בקרנות ההשקעה. כת"ב כבר הודיעה על כוונתה להקים קרנות שמיועדות להשקעה בחברות ישראליות מתחום הציוד הרפואי, בהיקף כולל של 225 מיליון שקל, והיום נחתם ההסכם באופן רשמי.

כת"ב, שמנוהלת על-ידי ראובן קרופיק, נמצאת בשליטת כלל תעשיות (56.6%) מקבוצת אי.די.בי שבשליטת נוחי דנקנר, ונסחרת בבורסה בתל אביב לפי שווי שוק של 1.88 מיליארד שקל. נציין שהיום דווח כי אי.די.בי נמצאת במו"מ למכירת השליטה בכלל תעשיות (ראו עמ' 2-4). עם זאת, לפי הערכות לא אמורה להיות למהלך זה השפעה על הקמת ופעילות קרנות ההשקעה של כת"ב.

חלוקה שווה בין הקרנות

כיום כת"ב פעילה כחברת החזקות בתחום התרופות, והקמת הקרנות תגוון את פעילותה גם לתחום הציוד הרפואי, כשתחום הפארמה יישאר תחום הפעילות הראשי שלה. במקביל, חברות הציוד הרפואי הישראליות יזכו לאפשרות מימון נוספת, על רקע הקשיים בגיוס הון בבורסה בעקבות מצב השוק.

לפי כת"ב, יוקמו שלוש קרנות שיפעלו על-פי תכנית "יתרון יחסי" של משרד האוצר, לעידוד השקעות של גופים מוסדיים ישראלים בתעשייה עתירת הידע. סכום ההתחייבות הכולל להשקעה בקרנות הוא 225 מיליון שקל שיתחלקו באופן שווה בכל קרן. השותפים המוגבלים יהיו כת"ב, עם 50%, מגדל עם 30%, והראל עם 20%. השותף הכללי בקרנות יהיה חברה-בת בבעלות מלאה של כת"ב.

מרגע חתימת ההסכמים עם מגדל והראל, למעט חריגים מסוימים, כת"ב התחייבה כי כל פעילותה בתחום הציוד הרפואי תתבצע באמצעות הקרנות בלבד. כפי שפורסם לראשונה ב"גלובס", השקעה ראשונה של הקרן כבר יצאה לדרך, כשכת"ב השקיעה בחברת Pi R Squared שעוסקת בתחום הקרדיולוגיה.

השותף הכללי בקרן, כלומר החברה-הבת שבבעלות כת"ב, יקבל דמי ניהול שנתיים בשיעור של 1% מסך ההתחייבות להשקעה בגין הקרן הראשונה - כלומר 750 אלף שקל לשנה - ו-0.8% נוספים בגין הקרנות השנייה והשלישית (600 אלף שקל לשנה). תגמול אחר הוא השתתפות ברווחי הקרן, בשיעור שייקבע בהתאם למנגנון שעליו סוכם עם שתי חברות הביטוח, אך לא פורט בדיווח לבורסה.

בהתאם להסכמים, תקופת ההשקעות של הקרן הראשונה תהיה שלוש שנים. הקרן השנייה תחל את פעילותה לא יאוחר מתום תקופת ההשקעות, בכפוף לתנאים מסוימים, בין היתר ביצוע השקעות בפועל בקרן הראשונה. בדומה לכך גם הקרן השלישית תחל לפעול לא יאוחר מתום תקופת ההשקעות של הקרן השנייה (שלוש שנים).

הקרנות ממוקדות כאמור בהשקעה בתחום הציוד הרפואי, ובחברות ישראליות בלבד. בימים אלה נפגשים בכירי כת"ב עם חברות מהתחום שמחפשות מימון להמשך פעילותן. בכת"ב מחפשים בעיקר חברות בשלבים מתקדמים יחסית, שהמוצרים שלהן נמצאים לפחות בשלב של ניסויים קליניים.

בין היתר, מדובר בחברות שבשנים האחרונות הושקעו בהן סכומים גדולים וכיום הן מתקשות להשיג מימון נוסף. הקרנות החדשות לא ישקיעו סכומים זניחים בחברות, וכל השקעה תהיה בסדר גודל של מיליוני דולרים ולא מאות אלפים. אולם בדומה להשקעות שמבצעת כת"ב, ייתכנו גם רכישת שליטה בחברות וגם השקעות מיעוט.