לפייסבוק אין שום קו אדום

נדמה שלפייסבוק שום דבר לא מספיק, ואף קו אדום אינו אדום מספיק. היא תמכור הכול

על הטיימליין של פייסבוק נכתב רבות. הממשק החדש, שבקרוב נעבור אליו אם נרצה או לא, יאפשר למשתמש, יותר נכון יכריח אותו, להציג את חייו על ציר הזמן, מהלידה ועד להווה, ומציע - הו, חידוש מרטיט - שתי תמונות פרופיל בעמוד הבית שלך, אחת גדולה ואחת קטנה, במקום אחת.

המשתמשים עושים את הרעש הרגיל. אלה מתלהבים, אלה מתלוננים על פגיעה בפרטיות. בפעם האלף: משתמש המתלונן על פגיעה בפרטיות בפייסבוק זה כמו דג שמתלונן שהמים רטובים. בכל מקרה, זה יירגע.

קראתי כמה פרשנויות שקבעו כי הטיימליין של פייסבוק בא לתת מענה לרשתות חברתיות אחרות. זה באמת חמוד, אבל חסר כל קשר למציאות. אין שום רשת חברתית שאפילו מדגדגת את פייסבוק עם יותר מ-800 מיליון המשתמשים שלה. הנימוק הוא אחר לגמרי.

אז למה טיימליין? די ברור. לקראת ההנפקה הצפויה שלה, חייבת פייסבוק לשפר את הרווחים שלה מפרסומות, העומדים כרגע על 100 מיליון דולר בחודש, איך עושים את זה? גורמים למשתמשים להקליק על יותר פרסומות. ואת זה איך עושים? בשתי דרכים, הראשונה היא טיימליין, השנייה נקראת "סיפורים ממומנים" (sponsored stories).

אלגוריתם מרושע

לפני יומיים חשף האתר "בטא-ביט" את המנגנון העומד מאחורי הטיימליין (קישור בתחתית הטור). אני מניח שאף אחד לא יופתע לגלות שהמוטיבציה מאחורי הטיימליין היא מסחרית. ראשית, מסתבר שמדובר בהטעיה, אם לנקוט לשון המעטה. הארגון של המידע האישי שלכם לפי ציר הזמן הוא רק אשליה. הזמן הוא רק פקטור אחד, ולא החשוב ביותר. הוא רק הדרך שבה מוכרים לכם את הממשק החדש.

בטא-ביט יודע לספר על האלגוריתם החדש, החשאי והמרושע של פייסבוק, גראף-ראנק (graph rank) שמו. הג"ר קובע מה יוצג בפרופיל של המשתמש, לא לפי זמן העדכון אלא לפי התשלום שפייסבוק תגבה מהמפרסמים. כך, סטטוטים, תמונות, תגובות או סרטונים שמופיעות בהם חברות מסחריות, יבלטו יותר מתכנים לא מסחריים.

לפי בטא-ביט, אנשי פייסבוק מוכרים למשתמשים את הקונספט שמדובר בחלוקה לפי זמן, אבל ללקוחות שלהם הם מוכרים רעיון אחר לגמרי, והוא שהטיימליין הוא ארגון מחדש של החיים לפי ההעדפות המסחריות שלך. או בלשונם: "מותגים הם היום חלק חשוב מהזהות האנושית".

הדרך השנייה היא כאמור "סיפורים ממומנים", מנגנון שמאפשר למפרסמים להפוך את הסטטוסים שכתבתם בדם לבכם, כמו גם את התמונות שצילמתם, לפרסומות שיוצגו בפני החברים שלכם. נגיד כתבתם משהו כמו: "בוקר טוב לכולם, שותה קפה והולך לחדר הכושר", פייסבוק תמכור את הסטטוס שלך לחברה המייצרת קפה ולרשת מכוני כושר, והפרסומות האלה יופיעו יחד עם התמונה שלך. כיף, לא?

כבר היום, כל פעולה שנעשית ברשת הופכת לתוכן המיוצר בפייסבוק. אבל נדמה שלפייסבוק שום דבר לא מספיק, ואף קו אינו אדום מספיק. היא תמכור הכול.

בהקשר הזה מצחיק אותי שאנשים חושבים ש"זה הזמן למחוק הודעות מביכות מלפני 5 שנים". העבר, חברים, זה הדבר האחרון שמעניין את פייסבוק. הם פה בשביל העתיד, והעתיד שהם מציירים לנו לא נראה משהו בכלל. אני מניח שאת המשפט האחרון הם יוכלו למכור לרשת משקפי שמש.