שנת עיתונות כלכלית: מהן המילים הבולטות ב-2011?

לפי חברת המדיה FACTIVA הכינוי "מרקוזי" הוזכר יותר מ-"בראנג'לינה" ■ הביטוי המפחיד "משבר פיננסי", הופיע בשנת 2011 כ-362 אלף פעם בעיתונות העולמית

המילה "גוש האירו" הופיעה בעיתונות הכלכלית ברחבי העולם פי שלוש יותר מאשר בשנת 2010, כך לפי חברת Factiva - כאשר ביטויים דוגמת "משבר חובות", "PIIGS" (כינוי לכלכלות אירופה ה"מתקשות" - איטליה, ספרד, פורטוגל, אירלנד, ויוון), "אירופה הפריפריאלית" הופיעה כמעט כפליים מאשר בשנה החולפת.

הביטוי המפחיד "משבר פיננסי", הופיע בשנת 2011 כ-362 אלף פעם בעיתונות העולמית, עליה של כ-16% מהשנה הקודמת, אך עדיין לא כמו השיא של שנת 2009, בה הביטוי הוזכר כ-393 אלף פעם.

בנוסף לשליטה הבלעדית בעיתונות העולמית של הביטוי "משבר גוש האירו", ראוי לציין גם את "מרקוזי". זהו הכינוי שהודבק לצמד המדינאים הדומיננטיים - קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל ונשיא צרפת ניקולא סרקוזי, שהוזכר בעיתונות הבינלאומית כ-2,626 פעם בשנת 2011, יותר מאשר "בראנג'לינה" - הכינוי לזוג השחקנים ההוליוודים הנחשקים בראד פיט ואנג'לינה ג'ולי, שהוזכרו בעיתונות רק כ-1531 פעם.

זאת ועוד, Factiva מציינת כי הדרמה הכלכלית שהתרחשה בגוש האירו גרמה לאותם מונחים כלכליים דרמטיים, להיות שגרתיים ולהיטמע גם בעיתונות ה"רגילה".

כך למשל, המונח "חדלות פירעון" הופיע כ-60 אלף פעם בשנת 2011 וכ-80 אלף פעם בשנת 2010, זאת לאחר שמונח זה הוזכר בעיתונות רק כ-6,000 פעם בשנת 2007, לפני שהחל משבר האשראי בארה"ב. באופן דומה, המונח "אירו-בונד" (אג"ח כלל אירופאיות - מ.ג.) כמעט והכפיל את תדירות הופעותיו בשנת 2011 והוזכר כ-12 אלף פעם, לעומת הופעתו בשנת 2007.