סיכום מיוחד: מה עשו שוקי העולם ב-2011?

הפוקוס של המשקיעים התמקד השנה באירופה, אך בשווקים רבים אחרים בעולם מסתתרים הסיפורים המעניינים של השנה ■ "גלובס" ומיטב-מבט תעודות סל מציגים את המספרים המרכזיים: מה עשו הזהב והכסף ולמה היה שווה להשקיע בטבק?

בעוד שבמשבר הכלכלי של שנת 2008 כלכלת ארה"ב עמדה במוקד, בשנת 2011 הכוכבת הראשית הייתה יבשת אירופה. החששות מהתפשטות משבר החוב ממדינות "שוליות" יחסית כמו יוון, התגלגל למשבר חוב במדינות מרכזיות כמו איטליה וספרד, ולחשש לפגיעה אנושה בגוש האירו. מנהיגי גוש האירו, ובראשם קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל ונשיא צרפת ניקולא סרקוזי, פעלו השנה (וממשיכים לפעול גם בימים אלה) לנסות למנוע את פירוק גוש האירו.

במקביל, אירועי "האביב הערבי" השפיעו גם הם על מצב הרוח של המשקיעים. אפקט הדומינו של ההפגנות ההמוניות בעולם הערבי הוביל לנפילת מנהיגים בטוניסיה, מצרים ולוב, והשפיע בין היתר על מחיר הנפט ועל האי-ודאות העולמית.

על הרקע הזה, לא מפתיע לגלות שהיו השנה לא מעט בורסות שרשמו תשואה שלילית דו-ספרתית. אבל אפילו בשנה כזאת, היו גם כמה מדדים ומדינות שהצליחו להרשים ולהניב תשואות נאות למשקיעים. בעזרת אלעד אוסטשינסקי ורועי וובר ממיטב-מבט תעודות סל, סיכמנו את השנה החולפת בשוקי העולם. המספרים המעניינים והמפתיעים לפניכם.

73.3% זוהי הנפילה במדד המניות המוביל בקפריסין בשנת 2011, הירידה החדה ביותר מבין שוקי העולם. המדד, שהתחיל את 2011 ברמה של יותר מ-1,000 נקודות, נסחר היום סביב 280 נקודות. הסיבה העיקרית להתמוטטות היא הצרות של השכנה יוון: הכלכלה הקפריסאית חשופה מאוד לכלכלה המקרטעת של יוון, ובפרט למערכת הבנקאית היוונית.

האי הים-תיכוני סבל השנה גם מחוסר מזל, כשבקיץ נפגעה תחנת הכוח המרכזית של האי בשריפה שפרצה בעקבות פיצוץ במחסן תחמושת, מה שהוביל לבעיות באספקת החשמל. כתוצאה מכך, נפגעו התעשייה והתיירות בקפריסין, והנזק נאמד ב-3 מיליארד דולר, 20% מהתל"ג.

מן הסתם, גם המשקיעים ביוון ספגו השנה ירידות חדות. המדדים המובילים במדינה נפלו ב-50%-60% על רקע הערכות השוק שיוון לא תוכל לעמוד בהתחייבויותיה. לכך נוסף גם חוסר היציבות הפוליטית, על רקע ניסיונות הממשלה להנהיג תוכנית צנע שנדרשה על-ידי גוש האירו. בנובמבר התחלפה הממשלה ביוון, אך המגמה השלילית בבורסה לא נפסקה.

מדינה נוספת שבה התחלפה הממשלה בנובמבר היא איטליה. סילביו ברלוסקוני הבלתי נלאה הוחלף על-ידי הכלכלן מריו מונטי, שמנסה להתמודד עם המצב הכלכלי הבעייתי. מדד FTSE MIB האיטלקי מחק למשקיעים בו השנה כ-25%. גם המדינות היציבות יותר בגוש האירו, גרמניה וצרפת, סבלו מתשואות שליליות השנה: בצרפת ירד המדד המוביל ב-18% ובגרמניה בכ-15%. בבריטניה, חברת האיחוד האירופי שאינה חלק מגוש האירו, נרשמה תשואה שלילית של כ-7% בלבד.

0.6% זוהי הירידה שנרשמה השנה במדד S&P 500 האמריקני למשקיעים בו. בניגוד למשקיעים באירופה, שמסיימים את 2011 בשן ועין, המשקיעים בארה"ב סיימו שנה רבת תהפוכות ללא שינויים מהותיים בסופו של דבר. מדד נאסד"ק נחלש השנה בכ-2%, ואילו מדד דאו ג'ונס הצליח לעלות ב-5%.

79% זהו הזינוק במדד המניות המוביל בבורסת ונצואלה. לא מעט דיקטטורים ירדו השנה מבמת ההיסטוריה, בין אם בעקבות ההפיכות בעולם הערבי או בגלל סיבות טבעיות יותר, כמו מותו של מנהיג צפון קוריאה.

מנהיג שעדיין מכהן בתפקידו הוא הוגו צ'אבס, נשיא ונצואלה. אולי לא נעים להגיד, אבל המשקיעים שמריחים את מותו המתקרב (כנראה), בעקבות דיווחים על מחלת הסרטן שבה חלה, דווקא מרוצים. המדד המוביל בוונצואלה זינק השנה בקרוב ל-80% - התשואה הגבוהה ביותר ברחבי העולם. משקיעים זרים מנסים למצוא חברות טובות במחירי מציאה, בתקווה שלאחר שינוי המשטר במדינה, המניות שלהן יזנקו. דווקא צ'אבס, שבעבר עשה כל שביכולתו למוטט את השוק המקומי כשסגר עשרות חברות ברוקראז', מתרברב היום שכל שוקי העולם בירידה למעט ונצואלה.

מערבית לוונצואלה וצפונה ממנה ניתן למצוא עוד שתי בורסות שהניבו השנה תשואות נאות. בפנמה נהנו המשקיעים מתשואה של 29%. שוק המניות בפנמה מבוסס על הדולר ומספק למשקיעים יציבות, משום שאינם צריכים לחשוש מפיחות. הממשלה גם מציעה למשקיעים זרים תמריצים אטרקטיביים כדי למשוך אותם להשקיע במדינה. בג'מייקה, המדד המוביל עלה בכ-12%, כשהעניין הגובר של המשקיעים נובע משער חליפין יציב ומסביבת ריבית יורדת.

עוד מדינה שממשיכה להניב תשואות נאות היא מונגוליה. בשנה שעברה היא הניבה את התשואה הגבוהה ביותר מבין שוקי העולם, שעמדה על 133%, והשנה המדד בה עלה בעוד 32.5% - מקום שני בעולם. יחד עם זאת, חשוב לציין כי רוב העלייה הייתה בתחילת השנה. מי שנכנס להשקעה במדד רק בפברואר, סבל עד סוף השנה מתשואה שלילית של כ-41%.

נציגת אפריקה ברשימת הבורסות העולות היא בורסת טנזניה, שהניבה בשנת 2011 למשקיעים תשואה של 12%.

9 זהו מספר השבועות שבהם הייתה הבורסה במצרים סגורה ולא התקיים בה מסחר, וזאת על רקע אירועי כיכר תחריר שהובילו לנפילת שלטונו של מובארק.

עוד לפני סגירת הבורסה נפלו המדדים המובילים במצרים. עם חידוש המסחר ב-23 במארס, המדדים בבורסה של קהיר המשיכו לצנוח, ובסיום 2011 התשואה של מדדים אלה היא שלילית בשיעור של קרוב ל-50%.

בטוניסיה, שבה התחיל "האביב הערבי", הייתה שנת מסחר תנודתית שהסתיימה בתשואה שלילית צנועה ביחס לאירועים, של פחות מ-10%.

49.1% זוהי התשואה השלילית של המשקיעים במדד המוביל בווייטנאם השנה. השוק הווייטנאמי זוכה בתואר המפוקפק של המקום הרביעי הגרוע בתשואה, והגרוע ביותר ביבשת אסיה. השנה חווה השוק הווייטנאמי צניחה בהשקעות הזרות, על רקע שילוב של מדיניות מוניטרית בעייתית, שיעורי אינפלציה גבוהים והיחלשות המטבע המקומי.

מי שעוד בלטה לרעה ביבשת אסיה היא בורסת אוקראינה, שאיבדה כ-43%. מאז פירוק הגוש הסובייטי והכרזת העצמאות בשנת 1991 התכווצה הכלכלה בצורה משמעותית, כתוצאה מהירידה החריפה בענפי התעשייה הכבדה. השוק האוקראיני סבל בשנה האחרונה מהחולשה בכלכלת רוסיה, שבה יש לה תלות רבה, ומהחולשה באירופה.

כן לזהב, לא לכסף

שוק הסחורות המשיך לככב גם בשנת 2011. מחיר הזהב שבר שיאים, ונשק השנה ל-1,900 דולר לאונקיה. בחודשים האחרונים מחיר הזהב אמנם נחלש, אך בהסתכלות שנתית אפשר לראות שהמשקיעים עדיין רואים בזהב מפלט והשקעה בטוחה יחסית, בעיקר בתנאי אי-ודאות, והוא עלה במהלך השנה בכ-14%.

מחיר הנפט נסחר השנה בתנודתיות, והושפע מהאירועים בעולם הערבי. המהומות במדינות ערב, ובעיקר בלוב, הגבירו את החששות מפני פגיעה במשלוחי הנפט. בסיכום השנה, מחיר הנפט עלה בכ-9% והוא מעל 100 דולר לחבית.

סחורה אחרת שנחשבה לסחורה חמה בתחילת השנה, אך מסיימת את השנה עם ירידת מחיר, היא הכסף. באפריל נסחר הכסף במחיר שיא של כל הזמנים והתקרב ל-50 דולר, אך מאז הוא נמצא במגמת ירידה, ובמהלך חודש ספטמבר הוא אף צנח ב-25% בשלושה ימים. בסה"כ, מתחילת השנה ירד מחיר הכסף בכ-7%.

שנת הסיגריות והאלכוהול

מה עושים משקיעים מיואשים, שרואים את הכסף שלהם נעלם בהשקעות כושלות בבורסה? אולי בורחים לטיפה המרה או לטבק. זאת עשויה להיות הסיבה לכך שאחד המדדים הסקטוריאליים שהשיגו את התשואה הטובה ביותר השנה היה MSCI World Tobacco. המדד זינק ב-2011 ב-27%.

תעשיית הטבק ממשיכה לשמור על ביקוש קשיח יחסית, למרות המלחמה בעישון ברחבי העולם, ולראיה, ההכנסות ממיסים על סיגריות מוערכות השנה ב-365 מיליארד דולר, שהם 0.06% מהתל"ג העולמי.

סקטור שנמצא בצד השני של הסקאלה (או אולי דווקא משלים לסקטור הטבק) הוא סקטור הבריאות, אשר המדדים הקשורים אליו רשמו גם כן תשואות חיוביות השנה. כך לדוגמה, מדד MSCI AC World Health Care Tech עלה השנה בקרוב ל-32%.

לעומת זאת, הסקטור הפיננסי עמד השנה בעין הסערה, ובהתאם, המדדים בתחום נפלו. לדוגמה, מדד MSCI World Diverse Financials, שמרכז בתוכו בנקים, בתי השקעות וגופים פיננסיים מרחבי העולם, נפל השנה בקרוב ל-30%.

סקטור נוסף שגרם למשקיעים בו הפסדים ב-2011 הוא הרכב. MSCI AC World Index Auto & Components, מדד שכולל יצרניות רכב וחברות שקשורות לתחום, איבד מערכו כ-22.3%. זאת על רקע הירידות בביקוש בשל המצב הכלכלי ברחבי העולם, ואסון הטבע ביפן שפגע בין היתר בחברות הרכב היפניות.

התשואות הטובות והגרועות ב 2011
 התשואות הטובות והגרועות ב 2011