שימו לב: בתי ההשקעות לא חזו את המפולת הגדולה ב-2011

בסקר ל-2011 חזו בתי ההשקעות והבנקים כי המעו"ף יעלה בכ-5%, אך הוא נפל ביותר מ-18% ■ המליצו על פועלים, לאומי, טבע וכיל - שנפלו כולן בשיעורים דו-ספרתיים

מדי שנה "גלובס" עורך את סקר "הכסף הגדול", העוסק בתחזיות לשנה הבאה. אם בשנים קודמות בתי ההשקעות והבנקים הצליחו לחזות, לפחות באופן חלקי את הצפוי, הרי שכל קשר בין התחזיות שניתנו לשנת 2011 לעומת המציאות מקרי בלבד.

בסקר הקודם צפו הגופים שהשתתפו כי המעו"ף יעלה בכ-5%. בפועל הוא ירד בקרוב ל-20% בשנה שחלפה. המשתתפים אף הגדילו וטענו כי אפיק המניות הוא האפיק המומלץ לשנת 2011, אולם בפועל, מדדי המניות העיקריים ירדו בעשרות אחוזים. אולם מה שצורם במיוחד הוא התחזית לאפיק האג"ח הממשלתיות. לא מעט מבתי ההשקעות הזהירו מפני האג"ח הממשלתיות בשנה שעברה. בפועל, היה זה אפיק ההשקעה הטוב ביותר השנה: איגרות החוב השקליות עלו עד 10% ואלו הצמודות הוסיפו כ-7% לערכן.

באשר לתחזיות על הסקטורים והמניות, הרי שמכיוון שכמעט כל המניות ירדו, קשה לאמוד את יכולת ההמלצה. ובכל זאת: בין הסקטורים המומלצים ציינו המשתתפים את הפיננסים והכימיה (בעיקר בגלל מניית כיל) אך מדד הפיננסים בלט השנה וצנח ב-33%, ואילו כיל איבדה 28%. בסקטורים הלא-מומלצים הם ציינו את מניות הגז, התקשורת והנדל"ן. מדד ת"א נפט וגז (שהושק רק באפריל) ירד "רק" ב-17%, ואילו מדדי התקשורת והנדל"ן איבדו 35% ו-23%.

המניות שעליהן המליצו בשנה שעברה היו פועלים , לאומי , טבע וכיל - שכולן איבדו שיעורים דו-ספרתיים מערכן - ואילו בצד המניות הלא-מומלצות ציינו הגופים את סלקום ופרטנר, שאכן איבדו שיעורים ניכרים מערכן השנה.