הצעת חוק: מתן מענקים לפרי גליל באופן רטרואקטיבי

ועדת הכספים מובילה מהלך לממתן מענק למפעל פרי גליל שיאפשר את המשך פעילותו ■ חברי הוועדה חתמו על הבוקר על הצעת חוק שתאפשר המענקים

ועדת הכספים מובילה מהלך לממתן מענק למפעל פרי גליל שיאפשר את המשך פעילותו: חברי ועדת הכספים של הכנסת חתמו הבוקר (א') על הצעת חוק לפיה תינתן לפרי גליל אפשרות לקבל מענקים באופן רטרואקטיבי.

בעל המפעל, משה אפריים, הבטיח כי ימתין עד שהמהלך יאושר ולעת עתה ישהה את פיטורי העובדים. "אנחנו לא באים לבקש חסדים, אנחנו עובדים לפרנסתנו ואף אחד מבעלי המפעל לא גוזר קופונים או לוקח דיבידנדים. אנחנו השקענו 86 מיליון שקל רק ברכישות וזה המון כסף", אמר אפרים. בעל המפעל קרא לאוצר ולתמ"ת לאפשר לו לעבור למסלול תעסוקה לקבלת 9 מיליון שקל על השקעותיו עד היום.

עם זאת, נציג אגף החשב הכללי באוצר, אורן משה, הבהיר כי אין אפשרות לתקצב את המפעל רטרואקטיבית והציע שהמפעל יגיש בקשה לגבי סיוע עתידי.

במהלך סיור שקיימו חברי הוועדה במפעל אמר יו"ר ועדת הכספים של הכנסת, ח"כ משה גפני, כי המשמעות של סגירת פרי הגליל היא סגירת חצור הגלילית. "פיטורי עובד אחד היא פגיעה קשה במשפחתו וביישוב כולו. קיוויתי שהישיבה הזו לא תתקיים אך עד לעת הזו הממשלה לא השכילה למצוא פתרון למשבר פרי הגליל", אמר גפני שהודיע כי יפנה למרכז המחקר של הכנסת על-מנת לברר על כמה מפעלים ישליך הפתרון של פרי הגליל ובאילו יישובים מדובר.

"כאן מדובר במפעל עוגן של יישוב קטן בפריפריה המרוחקת ולכן הטענה בדבר השלכות רוחב המונעת את התמיכה בו איננה מתקבלת". בהמשך קרא לבעלי המפעל להמתין ולא לפטר עובדים והצהיר בפניו ש"הוועדה מחויבת למצוא פתרון. "אם לא נודיע לך שהתייאשנו, אל תפטר עובדים", הוסיף. גפני מחה על כך שפקידי האוצר מגבילים את צעדיו ואמר כי "אפילו העברה תקציבית מההסכמים הקואליציוניים עם יהדות התורה לפרי הגליל לא אישרו לי לבצע".

מרכזת האופוזיציה בוועדה, ח"כ רוחמה אברהם-בלילא (קדימה), הבהירה כי לפתרון משבר פרי הגליל תהיינה השלכות רוחב: "אם עובדי המפעל יפוטרו ודאי שיהיו לכך השפעות רוחב, הרי המדינה תצטרך לתמוך בהם. חצור הגלילית היא יישוב שהצליח להגיע לאיזון תקציבי לאחר גירעון מתמשך וסגירת המפעל תחזיר אותו שנים אחורה. השקעה תקציבית ביצירת מקומות עבודה היום תמנע תשלומי אבטחת הכנסה ודמי אבטלה בעתיד, שגם בהם תישא המדינה".

ח"כ שי חרמש (קדימה) מחה על כך שהיתה התחייבות שלטונית של הממשלה שניתנה על ידי שר התמ"ת הקודם, בנימין בן אליעזר, אך היא לא מיושמת. "על הממשלה לקיים את ההבטחה, מה גם שמדובר באותה ממשלה רק בחילופי גברי", אמר חרמש.

ח"כ עמיר פרץ (עבודה) קרא לתמ"ת לאפשר למפעל לעבור למסלול תעסוקה על-מנת לקבל מענק בגובה 9 מיליון שקל במקום 18 מיליון שקל המגיעים לו במסלול השקעות הון. זאת למרות שמלכתחילה בחר במסלול השקעות הון. "המדינה רימתה את בעלי המפעל בכך שעודדו אותו ללכת על מסלול השקעות הון במקום מסלול תעסוקה ואז אמרו לו שלא עומד בקריטריונים", אמר פרץ.