מעל החוק? עיריית ת"א לא רושמת דוחות חניה לשוטרים

פקחי עיריית ת"א קיבלו הוראה מפורשת לא לתת דוחות חניה לרכבי משטרה - גם אם הם חונים בניגוד לחוק ■ "עיריית ת"א בעד נוכחות המשטרה ברחובות - כן יירבו"

שוטרי משטרת ישראל חסינים מקבלת דוחות חניה בתל-אביב - גם אם הם חונים בניגוד ובזלזול מוחלט לחוק. ממכתב שנשלח על-ידי ד"ר משה טיומקין, חבר מועצת עיריית תל-אביב וראש רשות תחבורה, תנועה וחניה בעיריית תל-אביב, עולה כי פקחי עיריית תל-אביב קיבלו הנחיה מפורשת מהעירייה לא לתת דוחות חניה לרכבי משטרה. בכך, המשטרה בעצם מתעלמת מהנחיות היועמ"ש יהודה וינשטיין, שקבע כי אכיפה סלקטיבית אינה חוקית (להורדת המכתב - לחצו כאן).

ממכתב שנשלח על-ידי טיומקין לעו"ד פנחס פישלר, שמתעסק בתחום הפלילי וחבר במועצה המייעצת של תנועת אומ"ץ, עולה כי עיריית תל-אביב "בעד נוכחות המשטרה ברחובות העיר - כן יירבו".

המכתב מסייג ואומר כי מדובר ברכבי משטרה עם מספר אדום, שלדברי טיומקין הם רכבים בתפקיד. לא משנה אם השוטרים שנהגו בהם אכן חנו בחניה פרטית או במסגרת תפקידם.

מעיריית תל-אביב נמסר בתגובה כי "כל רכב אשר אינו חונה כחוק ואינו בעל לוחית רישוי אדומה - יקבל דוח חניה". דהיינו - כל הרכבים בעלי לוחית אדומה, שחנו שלא כחוק, לא יירשם נגדם שום דוח - ולא משנה אם אכן מדובר בנסיעה בתפקיד.

הרשת החברתית פייסבוק מוצפת בחודשים האחרונים בתמונות שצילמו אזרחים, בהן ניידות משטרה חונות באדום-לבן, על המדרכה, בחניית נכים בתחנות אוטובוס וכו'. כל תמונה כזו שמועלית לרשת מקוממת מאוד וגוררת אחריה מבול תגובות זועמות וקיתונות של ביקורת.

משטרת ישראל, מצידה, מפעילה דף פייסבוק מאוד פעיל, ובו היא טוענת כי כל שוטר שנתפס בכזו תמונה חייב בתשלום דוח כמו כל אזרח, עומד לדין פנימי ולעיתים אף נגרע ממערך ההתנדבות. לפי המכתב לעיל ולפי מכתב נוסף מראשי הרשיות המקומיות שייחשף מטה, נגד השוטרים האלה בכלל לא נרשם דוח.

"אכיפה סלקטיבית"

עו"ד פישלר מסר היום (א') ל"גלובס" כי מדובר באכיפה סלקטיבית של עיריית תל-אביב ומשטרת ישראל. "כבר כשיצאו המסופונים האלקטרוניים לפקחי העירייה, הם היו חסומים אוטומטית מהנפקת דוחות למשטרה ולצבא. לאחר מכן, בעקבות הוראה ממשרד המשפטים, הפקחים קיבלו הנחיה מפורשת שלא לתת דוחות", לדבריו.

מסתבר כי מדובר רק בעיריית תל-אביב. במכתב נוסף שנשלח לעו"ד פישלר ושהגיע לידי "גלובס", ישנה פנייה מפורשת של ראש מדור תחבורה ותובלה במשטרת ישראל, סנ"צ עמוס כרמלי, למרכז השלטון המקומי, "להמליץ לכל העיריות לבטל דוחות חניה שהועברו לשוטרים ולבטל דוחות עתידיים". ככל הידוע, העיריות האחרות כן נותנות דוחות חניה לשוטרים שחנו שלא כחוק, בניגוד לעיריית תל-אביב.

בעקבות הפנייה של כרמלי, מ"מ מנכ"ל מרכז השלטון המקומי כתב לראשי העיריות כי "היות ואנחנו מעוניינים לאפשר לאנשי המשטרה לבצע תפקידם כראוי, אבקשכם להתחשב ולא לתת דוחות לרכבים אלה בעתיד". (להורדת המכתבים - לחצו כאן).

עו"ד פישלר, שמייצג אזרחים שעומדים למשפט בגין דוחות חניה, טוען כי הוא מנהל מלחמה רבת-שנים עם עיריית תל-אביב ואף הגיש תלונה ליועץ המשפטי לממשלה, וכי אם התשובה לא תתאים הוא יעתור לבג"ץ.

"למה האזרח הקטן יכול לשלם אלפי שקלים על דוחות, בעוד ששוטר שחונה לא כחוק אפילו בנסיעה פרטית חסין לגמרי?", הוא תהה בשיחה עם "גלובס".

פישלר הגיש תלונה גם נגד ראש עיריית תל-אביב רון חולדאי ונגד ד"ר טיומקין עצמו בגין האכיפה הסלקטיבית.