תוך 3 שנים: תקציב הפרסום של גוגל זינק ביותר מ-1,000%

ב-9 החודשים הראשונים של 2011 השקיעה ענקית החיפוש גוגל כ-137 מיליון דולר בפרסום בארה"ב, מתוכם 38% בפרסום בטלוויזיה

במשך שנים נמנעה גוגל מלפרסם את עצמה בפועל. היא נהגה להשתמש במנוע החיפוש שלה כדי לקדם מוצרים עצמיים כמו שירות Gmail, בכך שהקפיצה אותם בתוצאות החיפוש (דבר שאף עלה לה בנזיפות מטעם הרגולטורים), ולהיעזר בהרבה יחסי ציבור חינמיים. שיטת "מפה לאוזן" קידמה את גוגל אל הממדים הענקיים שלה היום.

אולם בשנים האחרונות גם גוגל, שבנתה את הונה על בסיס פרסום מבוסס מודעות חיפוש, הבינה כי בלי פרסום מסורתי יהיה לה קשה לשרוד בעולם התחרותי של האינטרנט.

על-פי נתוני חברת Kantar Media מבית ענקית הפרסום WPP, גוגל השקיעה ב-9 החודשים הראשונים של 2011 כ-137.5 מיליון דולר בפרסום בטלוויזיה, בעיתונות, בשילוט חוצות, ברדיו וכמובן באינטרנט.

מדובר בזינוק של 1,017% בהוצאות הפרסום, לעומת 12.3 מיליון דולר שהוציאה החברה במהלך 2009 כולה, וגידול של כ-140% לעומת 57.4 מיליון דולר בשנת 2010 - בארה"ב בלבד. מתבקש כי לאחר הוספת נתוני הרבעון האחרון של 2011, הפער בהוצאה יגדל אף יותר.

ב"פייננשל טיימס" מציינים כי אמנם יותר ממחצית מהסכום הוקדש לפרסום באינטרנט, אך הנתח שתפסה הטלוויזיה בהשקעה גדל גם הוא משמעותית - מ-6 מיליון דולר ב-2010 ל-38.1 מיליון דולר ב-3 הרבעונים הראשונים - גידול של 535%.

הרצון להשקיע ולקדם את עצמה הוביל את גוגל להשתמש בתותחים כבדים. בתחילת 2010 הפציעה גוגל לראשונה בקמפיין טלוויזיוני במקום הכי נחשק בפריים-טיים: "ברייק הזהב" של הסופרבול, עליו שילמה כ-5 מיליון דולר. פרסומת קלילה, פשוטה ויש שאמרו אף מרגשת (תחת השם "אהבה פריזאית"), שקידמה את מנוע החיפוש של גוגל, לאור התחרות הגוברת מצד מנוע החיפוש בינג של מיקרוסופט.

ספוטים במיקומים בולטים

אבל גוגל לא עצרה שם והמשיכה עם פרסומות במהלך שידורי הסדרה הפופולרית "Glee", "סאטרדיי נייט לייב" ואף בעת שידורי סדרת הגמר של ליגת הבייסבול האמריקנית. במאי השנה הייתה זו ליידי גאגא, שגויסה לשמש כפרזנטורית של הדפדפן כרום, וביוני כיכב גם ג'סטין ביבר בפרסומת לאותו דפדפן, שלאחרונה הצליח לעקוף את המתחרה הוותיק של פיירפוקס ואף לדלג זמנית מעל אקספלורר של מיקרוסופט - בהתבסס על גירסאות ספציפיות.

אל סבב הפרסומות האחרון גויסו קרמיט וחבריו מ"החבובות". כמו ליידי גאגא וג'סטין ביבר בעולם המוזיקה, הבובות החביבות הן מהשמות הלוהטים באחרונה בתעשייה בעקבות סרט הקולנוע החדש בכיכובם, שהחזיר אותם לתודעה. קרמיט, מיס פיגי, זוג הזקנים הנרגנים ושאר היצורים מהחבובות כיכבו בפרסומת לפיצ'ר Hangouts, שמאפשר שיחות וידיאו קבוצתיות ברשת החברתית של החברה, גוגל פלוס, אותה היא מנסה לקדם בכל הכוח כחלק מהמאבק שלה בדומיננטיות של פייסבוק.

"כל הקמפיינים שלנו מתחילים באינטרנט, אבל אנחנו תמיד מחפשים את הדרכים הטובות ביותר להתחבר למשתמשים שלנו - בין אם מדובר בשילוט חוצות שמסביר על בטיחות באינטרנט בזמן ההמתנה לרכבת התחתית בלונדון ובין אם מדובר בפרסומת לכרום בהפסקת הפרסומות של 'אקס פקטור'", הסביר ל"פייננשל טיימס" אובי פלטן, מנהל שיווק צרכנים של גוגל באירופה, המזרח התיכון ואפריקה.

נראה כי המאמצים הפרסומיים של גוגל נושאים פרי. מלבד ההצלחה של כרום והעובדה שעל אף הביקורות גוגל פלוס צוברת עוד ועוד משתמשים, על-פי דירוג של חברת Ace Metrix, חמש מתוך 10 הפרסומות האפקטיביות ביותר לאתרי אינטרנט ב-2011 היו של גוגל.