למה השופט גרוניס שותק?

העיקר להיות נשיא, גם אם לא כבוד הנשיא. כי כבודו כבר אבד בהסכמתו להיבחר בקומבינה

שופטים אינם מדברים. מין נוהג כזה, שאין לי מושג מאיפה צץ. לגבי הסיבה, אומרים לנו שיותר בריא ששופט לא ייכנס לוויכוחים כאלה ואחרים, שבאופן עקרוני השופט אומר את דברו במעשה הפסיקה שלו. אלה בהחלט נימוקים ראויים, בוודאי ששופטים לא צריכים להיגרר לדיונים פוליטיים ואישיים עם מבקריהם או עם משבחיהם.

אבל הכלל הזה לא נשמר לגמרי. יש כל מיני התכנסויות של משפטנים, שם דווקא שופטים משמיעים את קולם, אם כי על נושאים משפטיים. אבל לפעמים הם מדברים, במיוחד נשיאי בית המשפט העליון, גם על נושאים חברתיים.

בכל מקרה, לא מדובר בחוק שמי שמפר אותו עובר עבירה. אם שופט ידבר, לא יאונה לו כל רע. בוודאי אם הוא שופט בבית המשפט העליון.

האלם הגדול

בפרשת מינויו לנשיא העליון, אשר גרוניס בחר בזכות השתיקה. מה זה שתיקה, אלם מוחלט. אפילו לא דיבור באמצעות מקורבים, או איזו הודעה של דובר בתי המשפט. שום כלום. מסביב ייהום הסער, אבל הגיבור הראשי שותק.

פוליטיקאים מתרוצצים ומרוצצים את גולגולתה של הדמוקרטיה - וגרוניס שותק. עושים לכבודו חוק שעובר על כל כללי ההגינות והמוסר, שלא לומר חוק שהוא רטרואקטיבי, אישי ופוליטי. מה יכול להיות יותר מגונה ופסול מזה? אבל השופט העליון שותק.

נשיא ללא כבוד

אני מבין שנשיאות העליון היא דבר שכל שופט כמה אליו בכל נימי נפשו. זו באמת כהונה שקשה לוותר עליה, אבל יש גם שאלה איך מקבלים את המינוי לנשיא. להגיע לכהונה כזו על גבי טריקים זה דבר שאינו נאה לשופט עצמו, ובוודאי לא לכהונה אליה ייבחר.

אבל נראה כי לגרוניס זה לא מפריע. העיקר להיות נשיא, גם אם לא כבוד הנשיא. כי את הכבוד איבד גרוניס בהסכמתו להיבחר, לא על-ידי הכנסת, אלא על-ידי קומבינה של חברי כנסת שאינם ידועים כידידי בית המשפט דווקא. והוא איבד את כבודו גם בשתיקתו.

איפה יענקל'ה? איפה ביבי?

כשבנימין נתניהו שואל "איפה יענקל'ה?", למה הוא מתכוון? ביבי שאל זאת במסגרת דיון על הצעת חוק מופקרת לביטול הבחירות בלשכת עורכי הדין, מעשה שעוד לא נעשה בישראל. האם ביבי לא ידע שיענקל'ה (נאמן) איננו במקום?

אלא שזו לא ממש הייתה שאלה, למעשה זו הייתה אמירה. לנוכח הביקורת שהוטחה בו על הצעת חוק זו, ה"איפה יענקל'ה" של ביבי היה בעצם, "מה אתם רוצים ממני. זה לא אני, זה הוא".

מהשאלה הזאת רשאי יעקב נאמן להבין שכאשר הצעת החוק תימחק - והיא תימחק - ביבי יציג אותו, את שר המשפטים, כיוזם וכמבצע. אמנם לנאמן בהחלט יש מניות במהלך המביש הזה, אבל ללא ביבי זה לא היה זז. עוד מעט, כאשר נאמן ייזרק לעיתונאים, הוא יהיה זה שיביט סביבו בתמיהה: איפה ביבי?