האם ימצא פתרון למשבר החוב? כולם מחכים לבנק האירופי

המשקיעים שחזרו מחגיגות השנה החדשה, שואלים את עצמם האם משבר החובות האירופי ימשיך להשתולל גם בשנת 2012 ■ אסטרטג ב-HSBC: "המשבר ייגלוש לכל העולם"

לאחר ששנת 2011 סיפקה דאגות רבות למשקיעים וניתן לסכם אותה ב"כאב ראש" אחד גדול, הם מצפים כעת ש-2012 תהיה טובה ותציג עבורם תשואות גבוהות יותר. משבר החובות האירופי, הורדות דירוג האשראי בכמה מהמדינות, צמיחה איטית, המהפכות בצפון אפריקה ורעידת האדמה הגדולה ביפן שהובילה לפגיעה בכורים הגרעיניים שלה, כל אלה הובילו לתנודתיות רבה בשווקים הבינלאומיים שנמשכה לאורך השנה.

לפיכך, המשקיעים שחזרו היום לשווקים הבינלאומיים, שואלים את עצמם אם משבר החובות האירופי ימשיך להשתולל גם בשנת 2012 וימשיך את התנודתיות שהחלה בשנה החולפת, ואם קובעי המדיניות האירופית יצליחו למצוא פתרון מהותי יותר למשבר, שכבר הספיק להפיל ממשלות ומשקיעים כאחד.

כזכור, בדצמבר האחרון הבנק האירופי המרכזי, והעומד בראשו מריו דרגי, הזרימו למערכת הבנקאית של מדינות האיחוד האירופי כ-500 מיליארד אירו באמצעות הלוואות בריבית אפסית ובכך העניקו לשווקים מרווח נשימה מסוים שהעלה את הביטחון של המשקיעים.

יחד עם זאת ההתערבות הזו של הבנק המרכזי, נחשבת רק ל"זריקת הרגעה" שסייעה להפיג מעט את המתח בשווקים, להפחית את התשואות על גיוסי האג"ח של ממשלות איטליה וספרד ולגרום לעליות בשוקי המניות של אירופה בשבועות האחרונים, אך השפעתה של ה"זריקה" עומדת לפוג והיא אינה נחשבת לפתרון המלא למשבר.

חובות של כמעט 800 מיליארד אירו השייכים לבנקים ולממשלות באיחוד האירופי, צריכים להיפרע או להיות ממוחזרים בחודשים הקרובים ודרגי עצמו אף אמר לפני מספר שבועות כי עניין זה יהיה מכשול רציני שמנהיגי האיחוד יהיו חייבים לעבור כדי להגיע לפתרון המשבר."הלחץ שייגרם לשוק המשני - שוק האג"ח בעקבות הפרעון שלהן, יהיה משמעותי מאוד", הוא מוסיף.

"התוצאות הגרועות ביותר עבור משבר החוב של אירופה הן בינאריות. התחזית הקיצונית ביותר שצופה קריסה מוחלטת של גוש האירו תגרום גם לקריסה מוחלטת של מערכת האשראי, אך מעבר לכך המשבר ייגלוש אל כל שוקי העולם שכן ה-ECB נחשב לשחקן מרכזי במערכת הכלכלית העולמית", אומר גארי אוונס, אסטרטג ב-HSBC. בנוסף, אוונס חוזה אפסייד של 2% בלבד לשוקי המניות ב-2012 והוא פסימי במיוחד לגבי הצמיחה של הכלכלה העולמית.

קארל ווינברג, כלכלן בחברת ההשקעות HFE, טוען כי הפעולות של דרגי חיוביות ומרגיעות את השווקים אך אליה וקוץ בה - הן מספקות למשקיעים גם אזהרה לגבי המדיניות הזאת והיכולת שלה להביא לייצוב של שוקי האג"ח.

"המדיניות של הזרמת כספים למערכת הבנקאות רק יכולה, הבמקרה הטוב, להגן על הבנקים במקרה של קריסה כללית של השווקים", מוסיף ווינברג. כמו כן, מבחינתו, קובעי המדיניות באירופה צריכים לנקוט בפעולות מאסיביות יותר כמו הזרמת כספים משמעותית יותר לקרן החילוץ (EFSF), כדי להציל את גוש האירו מקריסה.