בנקים בארה"ב: "אירופה כבר במיתון - התמ"ג יתכווץ 0.8%"

גופי ההשקעות הגדולים ביותר בארה"ב בתחזיות פסימיות לכלכלת גוש האירו: "יש שני פתרונות אפשריים למשבר: תוכנית רכישות אג"ח גדולה של הבנק האירויפ, או השקה של אג"ח כלל-אירופאיות"

בכל הקשור לכלכלת מאקרו, המחצית השנייה של שנת 2011 הייתה כולה אירופה. הזינוק בחובות של יוון, יחד עם כניסתן של איטליה וספרד לתמונה כמועמדות הבאות לחילוץ - העלו את רף החרדה בשווקים והעלו בקרב המשקיעים זכרונות מהמשבר של שנת 2008.

האם שנת 2012 תהיה דומה? עם כניסתו של נגיד הבנק המרכזי האירופי (ECB) החדש, מריו דרגי, ניכר סנטימנט חדש. דרגי, שהגיע מאיטליה מוכת החובות (1.9 טריליון אירו) שבכל הקשור לטיפול במשבר נוקט בקו אגרסיבי בהרבה מקודמו בתפקיד ז'אן-קלוד טרישה, הספיק לחתוך את הריבית פעמיים ולהכריז על תוכנית רכישות אג"ח "בדלת האחורית" - באמצעות הבנקים.

כעת, בפתח השנה החדשה, גופי ההשקעות הגדולים בוול סטריט מנתחים את המצב בגוש האירו, ומעניקים תחזיות באשר לסיכויי היחלצותה מהמשבר. אז מה, בעצם, חושבים בארה"ב על אירופה?

בנק אוף אמריקה

בבנק ההשקעות הגדול צופים כי גוש האירו יחווה מיתון ב-2012, עם התכווצות של כ-0.6% (שתחל במחצית השנייה של השנה) בכלכלה המקומית ואבטלה ברמה של 10.7%.

בבנק אוף אמריקה מאמינים כי קרן החילוץ האירופאית (EFSF) לא תספיק כפי שהיא כיום, כדי לחלץ את אירופה מהמשבר. "הפגיעות של המכניזם לטיפול במשבר מסבירה מדוע התרחישים המרכזיים שלנו כוללים מיתון בגוש", כותבים כלכלני הבנק.

קרדיט סוויס

בבנק השוויצרי סבורים כי הכלכלה האירופאית נמצאת "כבר כעת במיתון" וצופים צמיחה של שלילית של 0.5% בגוש האירו, בעוד דרגי צפוי להוריד את הריבית בגוש צפויה לשפל כל הזמנים - 0.75%.

"חוסר הנכונות של מנהיגי אירופה לקבל החלטות באשר למשבר מוסיפים להעיב על התחזיות של לגוש האירו", כותבים כלכלני הבנק. בבנק מעריכים כי ישנם שני פתרונות אפשריים למשבר: הראשון, תוכנית רכישות אג"ח באופן ישיר על ידי ה-ECB, בדומה לזו שביצע הפדרל ריזרב בארה"ב; השני, השקה של אג"ח כלל-אירופאיות (אירו-בונדס), שתאפשרנה מחזור חובות בעלויות נמוכות של הכלכלות ה"חלשות" ביבשת.

גולדמן זאקס

בבנק מעריכים כי כלכלת גוש האירו תתכווץ כ-0.8% בשנת 2012, כאשר צופים כי מיתון "חד וקצר טווח" בכלכלות גרמניה וצרפת.

"משבר החוב יימשך", מעריכים כלכלני הבנק, "אולם המצב ישתפר בשוק המניות לקראת סוף המחצית הראשונה של שנת 2012". מנגד, בבנק צופים כי לאור יכולתו של ה-ECB להתערב לאורך זמן במשבר, "האירוע צפוי להיגרר במשך זה מה, ולהשפיע לשלילה על השווקים הגלובליים".

דוישטה בנק

בבנק הגרמני לא אופטימיים באשר ל-2012, וצופים מיתון עם צמיחה שלילית של כ-0.5%, אבטלה של 11.1% וריבית נמוכה בשיעור 0.75%. מנגד, צופים בדויטשה כי הכלכלה האירופאית תתאושש ב-2013, ותשוב להציג צמיחה של כ-1%.

"בהתחשב בסקפטיות של המשקיעים בשווקים הגלובליים, נדרש פיתרון מקיף וגדול בהרבה מכל מה שגובש עד כה", טוענים כלכלני הבנק, שסבורים כי יציאה של יוון מגוש האירו "אפשרית, אבל לא סבירה".

מורגן סטנלי

כלכלני הבנק מעריכים כי כלכלת גוש האירו תתכווץ בכ-0.2% ב-2012, עם אבטלה של 11% וריבית בשפל חדש - 0.5%, רמה בו לא הייתה לעולם מאז גוש האירו נוסד.

בתרחיש החיובי ביותר, מעריכים כלכלני הבנק כי אירופה תסבול מ"מיתון 'קטן' יחסית", כאשר דירוג האשראי המושלם ("AAA") של גרמניה יעמוד בפני סיכון לאור הלחצים המתמשכים על שווקי האג"ח.

UBS

ב-USB אופטימיים, וצופים צמיחה חיובית של כ-0.2% בכלכלת גוש האירו השנה. כלכלני הבנק חוזים כי "כלכלת אירופה תתאושש מהמשבר, אולם צעדי הצנע ומחנק האשראי בשווקים יגררו את אירופה למיתון בשני הרבעונים הראשונים של השנה".

לטענת הבנק, פירוקו של גוש האירו לא יוביל לפיתרון המשבר: "השווקים לא יוכלו להתמודד עם המצב הזה, ויהיה אסון לכלכלה האירופאית בפרט והגלובלית בכלל".