גישושים אצל כלל ביטוח בנוגע לרכישת כלל פיננסים

(עדכון) - לפי שעה מדובר בגישושים ראשוניים שלא הבשילו לכדי הבנות ובוודאי שנושא המחיר לא עלה במסגרתם

קבוצת כלל ביטוח , בניהול שי טלמון ובשליטת קבוצת אי.די.בי של נוחי דנקנר, עשויה למכור את פעילות בית ההשקעות שבשליטתה - כלל פיננסים. אמש נודע כי קבוצת כלל ביטוח קיבלה לאחרונה כמה גישושים ראשוניים משחקנים מקומיים הפועלים בשוק הפיננסים בנוגע לאפשרות לרכוש את כלל פיננסים או חלקים מפעילותה. לפי שעה מדובר בגישושים ראשוניים שלא הבשילו לכדי הבנות ובוודאי שנושא המחיר לא עלה במסגרתם.

‏כלל הודיעה לבורסה בעניין זה כי "החברה בוחנת מעת לעת אפשרויות שונות לביצוע פעולות למכירה, רכישה או מיזוג של החזקותיה בחברות שבהחזקתה. במסגרת זו, בהמשך לפניות ראשוניות שהתקבלו בחברה, ואשר אינן כוללות תנאים מוצעים לעסקה, נערכת בחינה ראשונית של האפשרות למכירת/מיזוג כלל פיננסים בע"מ, לצד ג', אך יודגש כי למועד זה לא התקבלה כל החלטה על עסקה כאמור". נציין שבקבוצת כלל מסרבים להתייחס לזהות הגורמים שהביעו עניין ראשוני בפעילות הפיננסים הפרטית של הקבוצה.

‏כזכור כלל פיננסים נמחקה אשתקד מהמסחר בבורסה, לאחר שאיבדה גובה והפכה לגוף מקרטע שרחוק מרחק רב מהמעמד המוביל שהיה לה לפני שנים וטרם ההנפקה לציבור. בית ההשקעות כלל פיננסים, שהפך לגוף המוכר כיום ב-2003, הונפק במארס 2007 - בימי גאות כשבית ההשקעות נחשב למוביל בשוק. ואולם מאז גם שוקי ההון שינו כיוון ובעיקר כלל פיננסים עצמו שהפך לבית השקעות בעייתי שחווה קשיים כמעט בכל אפיק פעילות. בתחילת 2011 קבוצת כלל ביטוח השלימה הצעת רכש למניות בית ההשקעות החבוט ומחקה אותו מהמסחר בבורסה בשווי הנמוך ממחצית שוויו בעת ההנפקה (536 מיליון שקל).

‏לבית ההשקעות, המנוהל על ידי יורם נווה שמונה לתפקידו בנובמבר האחרון, פעילות בתחום ניהול קרנות הנאמנות (מנהל כ-8.6 מיליארד שקל שהם כ-6% מהשוק, נכון לסוף 2011), ניהול תיקי השקעות בארץ ושיווק השקעות, ניהול נכסים פיננסים בחו"ל באמצעות חברת הבת טיטניום, שירותי ברוקראז', שירותי ליווי וייעוץ לגיוס הון, וכן שירותי ייעוץ לעסקאות מיזוג ורכישה והשקעות בינלאומיות. בשנים האחרונות בית ההשקעות מכר חלק מפעילויותיו במסגרת מאמצי התייעלות.

‏לא מן הנמנע שבכלל בוחנים מכירת אחזקות אגב מצב השווקים הנוכחי והרצון להניב רווחים בימים בהם תוצאות קבוצות הביטוח נשחקות ודרישות ההון הרגולטורי מחמירות ומכבידות על חברות הביטוח יותר מאשר בעבר. נזכיר כי לאחרונה כלל ביטוח מכרה את אחזקותיה בפעילות אחרת בקבוצה, שבעבר נחשבה למוצלחת במיוחד אך בשנים האחרונות החלה להניב לקבוצה הפסדים - סינדיקט ברודגייט, משוק לויד'ס, שנמכר בדצמבר בתמורה לכ-70 מיליון שקל.