הדיל בין האוצר לביטחון: תתייעלו - תקבלו 2.5 מיליארד שקל

האוצר דורש ממערכת הביטחון להתייעל, כולל מהלכים להפרטת תע"ש ופינוי מחנות ■ פקידי החשב הכללי והממונה על השכר יוכלו לבקר ולפקח על השכר וההתחייבויות ■ השאלה: האם התנגדויות קואליציוניות יפילו בסוף את החבילה של רה"מ נתניהו?

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, סיכם עם פקידי האוצר את כלל הפרטים של "חבילת ההתאמות הגדולה", שיציג לממשלה ביום ראשון הקרוב. החבילה כוללת התאמות, בסך 5.4 מיליארד שקל, וכן תוכנית מקיפה למערכת הביטחון, בסך 3 מיליארד שקל.

לפי הסיכום, יוקצו 2.5 מיליארד שקל לפרק החינוך של טרכטנברג, 700 מיליון שקל לפרק השירותים החברתיים (ללא חינוך) ו-2.2 מיליארד שקל בגין התחייבויות קודמות, לרבות ההסכם עם הרופאים, והתוכנית "עוז לתמורה" עם ציבור המורים העל-יסודיים.

מהלך זה ימומן, ברובו, על ידי קיצוץ בתקציב הביטחון, בסך 2.68 מיליארד שקל (כ-2.1 מיליארד שקל קיצוץ פרטני, ועוד 580 מיליון שקל בגין קיצוץ רוחבי); קיצוץ בסך 1.28 מיליארד שקל בתקציב המשרדים (מתוכו 700 מיליון שקלים קיצוץ רוחבי); ועוד 1.5 מיליארד שקל מתקציב ההתאמות (רזרבה למקרי חירום, במסגרת המעבר בתקציב הדו-שנתי). החבילה שגובשה, שומרת על מסגרת ההוצאה, שכן היא "סגורה".

כל המשרדים יסבלו מקיצוץ רוחבי ואחיד (פלאט) בשיעור של 4% (תקציב הרכש); משרדים מסוימים, בהם התחבורה ובעיקר הביטחון, יספגו גם קיצוץ פרטני (מעבר לקיצוץ הרוחבי). נזכיר, כי מאז אישור מסקנות דוח ברודט, תקציב הביטחון הוחרג תמיד מקיצוצים רוחביים.

הישרדות בספק

במוקד החבילה, תוכנית ההתייעלות המקורית, שנחשפה אתמול (ד') ב"גלובס", וגובשה עם אגף התקציבים, לפי קריטריון "תתייעל-תקבל". לפי התוכנית - אשר פרטיה הסופיים סוכמו אמש באישון לילה - מערכת הביטחון תקבל ב-2012 תוספת של 2.5 מיליארד שקל, מותנים בהוצאה לפועל של 5 מהלכים; מקדמה בסך חצי מיליארד שקל מתקציב 2013 (צפויה להתקזז בתקציב הבא); ועוד תוספת של חצי מיליארד שקל שאינם מותנים.

חמשת המהלכים הם: מתן אפשרות לפקידי חשכ''ל והממונה על השכר לבקר ולפקח על השכר וההתחייבויות; הוצאה לפועל של הפרטת תע"ש; פינוי מחנות ומסירתם למינהל מקרקעי ישראל, לצורך שיווק קרקעות; פינוי תדרים לצורך שימוש אזרחי; ויישום מסקנות ועדת גורן (הוועדה הציבורית לבחינת זכאות לסיוע מאגפי השיקום של משרד הביטחון).

המשותף לחמשת המהלכים - כולם מפנים מקורות או כספים, הן לשימוש מערכת הביטחון עצמה (שקיפות ובקרה ויישום מסקנות ועדת גורן), הן למשק כולו (פינוי קרקעות או תדרים).

לעת עתה, ספק אם אפילו חלק קטן מהחבילה ישרוד, בשל התנגדויות קואליציוניות.