הדוד מת - ושני יזמי נדל"ן מצאו 6.7 מ' ד' במזוודה בביתו

לטענת האחים, המזוודה נמצאה לפני כ-11 שנה ■ השניים לא דיווחו על כך לרשות המסים, כדי להסתיר את הכסף מהידועה בציבור של הדוד ■ הפרשה נחשפה לפני כשבועיים בעקבות הצהרות הון בעייתיות שהגישו למס הכנסה ■ רשות המסים לא שוללת חשד שסיפור המזוודה הוא כיסוי להלבנת כספים

הותר לפרסום: שני אחים, יזמי נדל"ן ממרכז הארץ, מצאו, לטענתם, בשנת 2001 בבית דודם, שנפטר ב-2000, מזוודה ובה אוצר - 6.8 מיליון דולר במזומן - ולא דיווחו על כך לרשויות המס. השניים, אורון ורועי לוסטרניק, בני 41 ו-48, הסתירו את הכסף מהיורשות החוקיות של הדוד - אמם, אחותו של הדוד המנוח, וממי שהייתה הידועה בציבור שלו.

לפי החשד, הכספים הוסתרו, כדי שלא יגיעו לידי הידועה בציבור במסגרת סכסוך ירושה. ל"גלובס" נודע, כי גרסתם של האחים לא בהכרח מתקבלת על-ידי הרשויות כמקור האמיתי לכסף. לשאלת "גלובס" השיבו ברשות המסים, כי "כל כיווני החקירה פתוחים". על הפרשה, שנחשפה על-ידי רשות המסים לפני כשבועיים, לאחר חקירה סמויה, הוטל צו איסור פרסום, שהוסר היום.

הפרשה נחשפה במסגרת ביקורת שומה שנערכה במשרד השומה תל אביב 4, בעקבות הצהרות הון בעייתיות שהגישו האחים למס הכנסה. במהלך הבדיקה עלה חשד, כי האחים לא דיווחו על הכנסה חייבת בסך של כ-22 מיליון שקל. בהצהרות ההון שהתבקשו השניים להגיש, רשם אורון לוסטרניק סכום מזומן של 2 מיליון דולר, וכן 3.5 מיליון שקל - סכומים שלא הופיעו בהצהרת ההון הקודמת, שהגיש.

מאבק ירושה

בדיונים שנערכו לאורון לוסטרניק במשרד השומה, הסביר רואה-החשבון שייצג את האחים, כי מדובר בכסף שמצאו "מתחת לבלטה בביתו הדוד ולקחו אותו לחזקתם", כאשר כל אחד לקח מחצית מהסכום. בהצהרת ההון של רועי לוסטרניק נרשם, כי התקבל בירושה סכום גדול מהדוד, אולם הסכום לא ידוע, ולכן הוא מציין אותו בעלות של שקל אחד בלבד.

לאור ממצאי הביקורת ונתונים נוספים שהצטברו, נפתחה חקירה במשרד חקירות מס הכנסה תל אביב. במהלך החקירה הודו החשודים, כי מצאו בבית דודם שנפטר, מזוודה ובה ארוזים 6.77 מיליון דולר, התחלקו בכסף שווה בשווה ולא סיפרו ליורשות החוקיות ולרשויות.

עוד סיפרו השניים בחקירה, כי התנהל מאבק ירושה סביב הרכוש המוצהר שהותיר הדוד, מונה מנהל עיזבון ועלה חשש שהכספים יתגלגלו לקופת העיזבון. האחים הודו כי לקחו לכיסם את הכספים וכי לא הייתה להם כוונה להחזירם למנהל העיזבון, כדי שלא יתגלגלו לידי הידועה בציבור של הדוד, שהייתה גם מזכירתו.

"לא נותר גרוש"

מבקשת המעצר שהוגשה נגד האחים לבית משפט השלום בת"א עולה, כי השניים אינם מוזכרים בצו הירושה כיורשים של הדוד, וכי צו הירושה מחלק את הרכוש של הדוד, באישור של בית המשפט, בין אחותו, אימם של האחים, לבין הידועה בציבור שלו.

האחים אף "הסדירו" בינם לבין עצמם את העלמת הכספים, כאשר ערכו תצהיר אצל עורך-דין, בו כל אחד מהם מצהיר "לאור ידיעתנו בעת מציאת הכסף, כי הגברת מיכאלי (הידועה בציבור, א' ל"ו) רוצה 'לשדוד' את העיזבון, שמרנו בסוד ולא סיפרנו את דבר מציאת המזוודה, לאף אחד ובמיוחד לא להורינו ואפילו לא לבנות זוגנו".

לשאלה לאן נעלם הכסף סיפקו האחים גרסאות שונות בחקירותיהם. לטענת אורון לוסטרניק, חלק מהכסף בזבז וחלק הפקיד בבנקים או בחשבונות החברות שבבעלותו. החשוד הוסיף כי הפקיד את 6 עד 8 מיליון שקל בבנק, אך לא סיפק הסבר לשאלה, כיצד המיר את הכספים מדולרים לשקלים, למעט הטענה כי פרט את הכסף לאורך השנים. לשאלת חוקר המס מה נותר מהכסף הרב שנמצא, השיב: "היום אין לי גרוש מהכסף שמצאתי אצל דוד שלי".

אחיו הצעיר, רועי, שהצהיר בפני רשות המסים שקיבל שקל אחד בלבד מהירושה של דודו, הסביר לחוקריו כי לא באמת קיבל שקל אחד, אלא "זה רק המינוח". כשנשאל על-ידי החוקר: "לא הבנתי, מצאת את הכסף או הדוד הוריש לך?", השיב האח הצעיר: "מצאתי אותו... לקחתי חלק לעצמי". לשאלת החוקר מדוע הוא משתמש במונח "לקחתי", ולא "קיבלתי", השיב: "קיבל - זה אם הדוד היה בחיים ונתן. הדוד לא היה בחיים". בהמשך הודה, כי לא קיבל את הכסף מכוח צוואה או ירושה אלא "מכוח זה שמצאנו את זה".

גם רואה-החשבון של האחים נחקר, והתקשה להשיב לשאלה מדוע הכסף לא דווח. "אם זו גניבה, זה אכן חייב בדיווח, וחייב להיות משולם מס", אמר.

בדיון על שחרורם בערבות של האחים טענה רשות המסים, כי "מבלי להיכנס לדיון משפטי אם בוצעה כאן גניבה או לא, הרי שלקיחת הכספים היא הכנסה החייבת במס, והיה עליהם לדווח על ההכנסה בדו"ח שהגישו. לרשות יש יסוד להניח וראיות לכאורה שהחשודים עברו את העבירות המיוחסות להם - השמטת 22 מיליון שקלים מהכנסתם החייבת - עבירות מסוג פשע".

ביהמ"ש שחרר את החשודים בערבויות של 1.6 מיליון שקל לכל אחד, הוציא צו לאיסור יציאתם מהארץ למשך 180 יום והורה על הפקדת דרכוניהם במשרד החקירות ברשות המסים.

עו"ד דורון ברזילי, המייצג את רועי לוסטרניק, מסר כי "נעשה עוול גדול לרועי לוסטרניק ולאחיו". עו"ד רון רוטשילד, בא-כוחו של אורון לוסטרניק, לא מסר תגובה עד סגירת הגיליון.

"תספורת" של מעל 100 מיליון שקל למחזיקי האג"ח של אמריקן קולוני

שמו של רועי לוסטרניק מוכר היטב למי שעקב אחר הגל הראשון של הסדרי החוב לאחר משבר האשראי העולמי. קודם לכן, בימי הבועה העליזים של 2007 הצליחו לוסטרניק ושותפו, משה גבריאל, לגייס עבור חברת הנדל"ן אמריקן קולוני (כיום אינטרקולוני) שבשליטתם יותר מ-160 מיליון שקל באג"ח ללא ביטחונות, כסף שהושקע בעיקר בייזום פרויקטים במזרח אירופה. בשיאה, נסחרה אמריקן קולוני בת"א לפני שווי של כ-450 מיליון שקל.

אלא שהמשבר הכלכלי הקשה שפרץ בעולם בשלהי 2008, וגרם לקריסת מחירי הנדל"ן במזרח אירופה, הנחית את צמד החולמים על קרקע המציאות, ודרדר את החברה לסף קריסה. בתחילת 2010 נאלצו מחזיקי האג"ח של החברה לספוג את אחד מהסדרי החוב הקשים ביותר, שבו מחקו כמעט את כל כספם. במסגרת ההסדר, הומר חוב אג"ח של 132 מיליון שקל ל-90% ממניות החברה.

צמד היזמים האלמונים, לוסטרניק וגבריאל, מחקו בתוך שנים ספורות מאות מיליוני שקלים מכספי המשקיעים, בדומה לחברות נדל"ן ישראליות נוספות, שפעלו באותה תקופה במזרח אירופה. בד בבד עם הידרדרות מצב החברה שבשליטתם, ניהלו השניים סכסוך משפטי מר עם ורדה בורשטיין, בעלת מניות באמריקן קולוני, שהתנגדה להסדר החוב בחברה.

עו"ד יוסי שגב, שייצג את בורשטיין במאבק מול בעלי החברה, העלה בזמנו טענות קשות נגד לוסטרניק וגבריאל, כמו גם כלפי הדרך שבה העניקו להם המוסדיים אשראי: "בבדיקת החברה הסתבר, ששני החבר'ה האלה פיארו את היכולות שלהם ויצאו לבורסה, ולאחר מכן גייסו 163 מיליון שקל באג"ח ממוסדיים... זה פשוט לא ייאמן. אם היית הולך לבנק ומבקש כזה סכום היו זורקים עליך את הנעליים. נתנו להם אשראי בלי שום ביטחונות וערבויות. אי אפשר להאשים רק את מי שלקח את הכסף, אלא גם את מי שנתן והפקיר אותו".

בעקבות הסדר החוב בחברה עברה השליטה באינטרקולוני לידי "צייד השלדים" ירון ייני. החברה נסחרת כיום בשווי של 30 מיליון שקל.