"האתגר הגדול שעומד כיום בפני הסינים הוא שקיפות"

יאיר דרורי מתכלית דיסקונט מאמין שעד שהחברות הסיניות תצגנה סטנדרטים חשבונאיים כמקובל במערב, כדאי להימנע מהשקעה ישירה בהן ■ כיצד בכל זאת ניתן ליהנות מהצמיחה הסינית

עוד מדינות גדולות במערב נאבקות בחובות ומשברים, ומציגות שיעורי צמיחה מינוריים, המעצמה הסינית ממשיכה לדהור. קונצנזוס האנליסטים בשוק גורס, כי סין תציג שיעורי צמיחה של 9.3% בסיכום 2011 (הנתונים הרשמיים צפויים להתפרסם בפברואר), והבנק העולמי צופה לה "נחיתה רכה" לעבר 8.4% ב-2012.

בחודש שעבר פרסמנו כאן ראיון עם ג'ים אוניל, ראש חטיבת ניהול הנכסים של גולדמן זאקס ומי שזכה לכינוי "גורו השווקים המתעוררים". כצפוי, אוניל המליץ על השוק הסיני. עמדה זו משקפת למעשה את מרבית המלצות מנהלי ההשקעות, בכל הנוגע לחשיפה גלובלית ולעדיפות היתרה שניתנת לסין.

אך בעיני יאיר דרורי, האנליסט הראשי של תכלית-דיסקונט, נתפסת השקעה בשוק המניות הסיני כעסק לא פשוט בכלל. למרות האטרקטיביות והפוטנציאל לרווח, דרורי מעדיף להימנע מהשקעה ישירה בחברות סיניות. "בין סין לבין המערב קיים שוני תרבותי ולכן, יש לנקוט משנה זהירות".

דרורי מזכיר את חברת המחקר האמריקנית Muddy Waters, שמעת לעת מפרסמת מחקרים; מאלו עולה, כי הסטנדרטים החשבונאיים בחברות הסיניות אינם תואמים לאלה האמריקניים, וכי חלק מהחברות מנפחות ומעוותות נתונים. בשל חוסר השקיפות האמורה והיצירתיות החשבונאית המופגנת שם, אומר דרורי כי "לא ניתן להתעלם מהחריצות של הסינים ומהביקוש שהם יוצרים, אך אני מעדיף להשקיע בחברות שנהנות מהצמיחה בסין אבל נמצאות תחת הבקרה של העולם המערבי".

דרורי סבור כי סין תמשיך להיות דומיננטית גם בעתיד, אך מציע לא להקל ראש בכל הקשור לפערי התרבות הגדולים. "נכון, בסין יש צמיחה יפה, אבל ברגע שאין אמון בשוק - כל היתר לא משנה. האתגר הגדול שעומד כיום בפני הסינים הוא שקיפות; ואם הם ירצו להשתלב בכלכלה העולמית, הם יהיו חייבים לעשות את השינוי המנטלי המתבקש. עד שזה יקרה, אני מעדיף פיקוח ובקרה מערביים".

לאלו המתעקשים להיחשף לשוק הסיני, מציע דרורי, בנוסף לפיקוח החשבונאי, פרמטרים להשקעה נבונה בסין. ראשית, על החברה לפעול במדינה וליהנות מהצמיחה ממנה. שנית, יש לבדוק כי מדובר בחברה שאינה מאוימת משרשרת הצמיחה הסינית, והיא בעלת יכולת להתמודד עם שאיפות הסינים לייצר כמה שיותר בעצמם. שלישית, הוא מציע לאמוד את הסיכויים לכך שהחברה תהיה קיימת גם בעוד כחמש שנים. בהתאם מציג דרורי, במיוחד עבור "גלובס", שלוש המלצות.

סותבי'ס / מיתוג עצמי באמצעות החזקת אמנות

שוק המכירות הפומביות מגלגל כ-9 מיליארד דולר בשנה, וסותבי'ס חולשת על כמחצית מהשוק. 3.3 מיליון אנשים מוגדרים כיום באסיה כעשירים, מספרם צומח יותר מקצב צמיחת הכלכלה, והם יוצרים ביקוש חזק לאמנות ייחודית. פלח הלקוחות מסין הולך וגדל, שעה שעשירי המדינה מנסים למתג עצמם באמצעות החזקת יצירות אמנות נדירות, ובשנים האחרונות צמחה שלוחת החברה בהונג קונג ביותר מ-100%.

העמלה הממוצעת של סותבי'ס למכירה פומבית עומדת על כ-20%, והרווחיות התפעולית היא 30% בקירוב. לחברה עודף מזומן על חוב של 180 מיליון דולר; ושווי הבניין שבבעלותה בניו יורק, המשמש כמטה החברה, מוערך בכ-400 מיליון דולר.

דרורי סבור כי ההאטה בסין לא צפויה להשפיע רבות על עשירי המדינה, אשר ימשיכו לגוון את פורטפוליו הנכסים. לאחר שאיבדה 36% מערכה בשנה החולפת, כשהיא נסחרת במכפיל 10 ועם עתיד ורוד, לדבריו, קיימת אטרקטיביות במניה.

רולס רויס / בגלל התעופה הפנים-ארצית

החברה הבריטית מייצרת מנועים למטוסים, ספינות ותחנות כוח, ורוב הכנסותיה ממגזר התעופה האזרחית. למרות שחברות תעופה רבות פשטו רגל בשנים האחרונות, עסקי רולס רויס דווקא פורחים כתוצאה מביקושים חזקים ממדינות מתפתחות.

שוק התעופה בסין צומח במספרים חד-ספרתיים גבוהים, והסינים בונים שדות תעופה גם ליד ערים קטנות. עבור אנשי עסקים סינים רבים, השימוש בתעופה פנים ארצית היא הדרך היעילה להגיע ממקום למקום.

רולס רויס אינה זולה, ואף עלתה 17% בשנה החולפת (מכפיל 15 לשנה הקרובה); אך דרורי מציין, כי היא בעלת חוסן פיננסי: יש לה עודף מזומן על חוב של מעל מיליארד פאונד, תוכנית אסטרטגית לצמיחה ארוכת-טווח של 7% בשנה, ויתרון טכנולוגי על-פני יצרניות סיניות.

פרנו ריקארד / לא מוותרים על אירוח באלכוהול איכותי

החברה הצרפתית מייצרת 107 סוגי שתייה חריפה, וידועה במותגים המוכרים שלה, כגון שיבאס, ג'יימסון ואבסולוט. עד לפני שלוש שנים ארה"ב ואירופה (ללא צרפת) היו השווקים המובילים של החברה, אולם צמיחה ממוצעת של מעל 15% בשנה באסיה, הפכה את השוק האסייתי בכלל, והסיני בפרט, לשוק הגדול והצומח ביותר של החברה.

צריכת אלכוהול זר בסין היא מנהג הנפוץ בעיקר אצל בני המעמד הבינוני-גבוה, ואירוח באלכוהול איכותי אינו דבר שעליו הצרכן הסיני יוותר בקלות. לכן בשנים הקרובות צופה דרורי המשך צמיחה במכירות החברה בסין. במכפיל 15 ובהתחשב במנועי הצמיחה שלה, הוא מציין כי מדובר בהחלט בהשקעה מעניינת.

ההמלצות של דרורי
 ההמלצות של דרורי

הגורמים בכתבה עשויים להשקיע בניירות ערך ו/או מכשירים, לרבות אלו שהוזכרו בה. האמור אינו מהווה ייעוץ או שיווק השקעות, המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם