לאן הולך האירו?

המאבק המוניטרי בין גוש האירו לארה"ב, משנה את הקורלציה בין הדולר לנכסים המסוכנים

תחילה אציג בפניכם שני גרפים יומיים: של האירו , ושל מדד המניות S&P 500 :

משה שלום אירו סנופי
 משה שלום אירו סנופי

בשני הגרפים סימנתי את התקופה שבין אמצע נובמבר, ועד עכשיו, כתקופה שמעניינת אותנו כאן. מייד ניתן לראות את הקורלציה, שהתקיימה בין שני "נכסים מסוכנים" האלה עד לתקופה המסומנת.

והנה, מאז אמצע האזור המסומן, נראה בבירור שינוי מהותי בהתנהגות הנכסים: הירידה המשמעותית והעקבית, של המטבע האירופי (EUR/USD) איננה מלווה בירידה דומה בנכס הקורלטיבי לו עד כה. משהו השתנה במאזן הכוחות, והעלייה בדולר, הנובעת מהשפעת האירו על הדולר אינדקס, אינה גוררת בהכרח את המניות להמשך מגמה יורדת.

הקורלציה נפסקה

איך ניתן להסביר זאת? מה קרה ששינה את הקורלציה בצורה כל כך מובהקת? הדבר המשמעותי היחיד שקרה, סביב אותה תקופה, הייתה ההפנמה שהבנקים המרכזיים כולם, ובמיוחד ה-ECB, סוף סוף החליטו לבצע מהלכים רציניים לדחייה נוספת של הבעיה האירופאית.

תחילה, ה-Swap שעשו הבנקים המרכזיים שמחוץ לאירופה, ולאחר מכן תוכניתו של ECB. תוכנית אחרונה זו, אשר הזרימה למעשה כחצי טריליון אירו לידי הבנקים, הייתה לדעתי נקודת המפנה, ואנו רואים בגרפים את ההשפעה שלה בצורה הבולטת ביותר.

אבל מייד יאמרו לי, ובצדק: דברים אלה נעשו בסוף נובמבר, ובדצמבר, ואתה מראה לנו שינוי שהחל באמצע נובמבר! ואשיב בצורה שבה אני משיב לתלמידיי, כאשר אני משכנע אותם להשתמש בניתוח טכני לצורך תזמון הכניסה והיציאה מנכסים פיננסיים:

צאו תמיד מתוך הנחה, שאנחנו לא יודעים דבר על מה שקורה מאחורי הקלעים. תנועה של נכסים פיננסיים תעשה, ברוב המקרים, הרבה לפני שנשמע על הסיבות לאותה תנועה במדיה הפיננסית. כאשר הסיבה אכן תיוודע, זה כבר יהיה מובנה מזמן במחיר.

הבה ניקח את תוכנית ה-ECB כדוגמא: היא אמנם הוצגה לפנינו בדצמבר, אך איננה נבנית בין לילה, ועל ידי בן אדם אחד או שניים. לא היה מנוס מכך שהיא תיוודע להרבה מאוד אנשים בשלבי הכנתה. וכך, באופן בלתי נמנע, היא החלה "לנזול" החוצה כמשהו שמתבשל, ובכך החלה להשפיע על המערכת.

אבל שוב נשאל, איך זה שהאירו יורד (הדולר עולה), ונכסי הסיכון, הנקובים בדולרים, עולים גם הם? התשובה מורכבת משני חלקים:

  1. מאז תחילת המשבר אנו נמצאים במטוטלת של השחתת מטבעות. לעיתים הפד משחית את הדולר יותר, ולעיתים הפעולות של קובעי המדיניות האירופאים משחיתים את האירו יותר. כאשר הבנק המרכזי הרלוונטי נראה אקטיבי יותר, כך תהיה השפעתו על המטבע גדולה יותר. כרגע, אין QE רשמי בארה"ב לעומת ה-ECB שהולך ובונה את התשתית ל-QE רשמי באירופה.
  2. זה זמן מה שאנו מקבלים תוצאות כלכליות טובות יותר מן המקרו האמריקאי, וזה מביא את המשקיעים להיפטר מן האירו, ומן הנכסים הנקובים באירו, לטובת הדולר והנכסים המייצגים צמיחה הקשורה לארה"ב. כך, קיבלנו בסוף שנת 2011 מצב בו מדדי אמריקה היו סביב נקודת האיזון לעומת הפסדים של כ-20 אחוז במדדי אירופה.

האם התהליך הולך להשתנות בקרוב? על מנת לענות על כך אנו צריכים לדעת אם יש סיבה ל-ECB לבצע עוד הרחבות כמויות. אני מביא בפניכם טבלא של גיוסי ההון, של כל מדינה אירופאית ב-2012, ואתם תשפטו בעצמכם (מאתר ZeroHedge):

משה שלום טבלא
 משה שלום טבלא

להשלמת התמונה, הבה נסתכל על האירו מבחינה טכנית, וזאת על פי הגרף השבועי שלו:

משה שלום אירו שבועי
 משה שלום אירו שבועי

מאז אוגוסט 2011, בו האירו חצה מטה את קו המגמה העולה (בכחול), ולאחר ששבירה זו נבדקה מלמטה בנובמבר אותה שנה, אנו רואים ירידה די תלולה במטבע האירופאי. משיא הבדיקה (1.42) ועד עכשיו (סביב 1.27) ראינו רק שבועיים ירוקים בים של שבועות אדומים.

כמו שאפשר לראות, הירידה מן השיא של מאי יצרה למעשה מניפה של קווי מגמה (בכחול) יורדים, כאשר כעת המחיר נמצא תחת הקו השלישי והחד ביותר. הימצאות במצב כזה מצביע בדרך כלל על סיום קרוב של הירידה, אבל עדיין אין סימנים לכך.

למרות זאת אציין כמה אלמנטים טכניים שכדאי לשים לב אליהם, אם וכאשר הם יתנו לנו את אותו סימן ראשוני שאכן משתנה כאן משהו:

  1. היפוך, ויצירת שיאים ושפלים עולים סביב אזור 1.26, המהווה אזור תמיכה היסטורי, ורמת ה-78.6% תיקון Fibonacci.
  2. חצייה של קו המגמה הכחול השבועי, התוחם כרגע את הירידה.
  3. חצייה של קו המגמה הסגול של אינדיקאטור ה-MACD, ואולי הופעת קווי היסטוגרמה ירוקים.

על פי מה שכתבתי בחלק הראשון של הסקירה, ועל פי שאיפתה של גרמניה להחזיק באירו סביב 1.20 (שיעזור לא מעט לסקטור היצוא שלה), יש להניח שאותו שינוי יקרה קרוב יותר לתחתית הקודמת (1.19) מאשר בעתיד הקרוב, אבל אנחנו לא נביאים, וזאת במיוחד בתקופה זו, שבה הפוליטיקאים קובעים כל כך הרבה בשווקים הפיננסים.

  • משה שלום ראש מחלקת המחקר ב FXCM ישראל (חברה למסחר במטבע חוץ, מדדים וסחורות), ומרצה במכללת מגמות.
  • ניתן לפנות אליו, ולהצטרף לרשימת התפוצה שלו, דרך פניה ישירה לאימייל: Moshe.Shalom@gmail.com.
  • מובהר ומודגש כי האמור בסקירה זו אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. בפרסום המידע בסקירה זו אין משום המלצה או חוות דעת בקשר לביצוע כל עסקה או השקעה בניירות ערך, לרבות רכישה ו/או מכירה של ניירות ערך. יודגש כי לגבי כל מידע מכל סוג המופיע בסקירה - על כל אדם לבצע בדיקה ואימות נוספים, תוך התחשבות בנתונים ובצרכים המיוחדים שלו. יצוין כי במידע עלולות ליפול טעויות וכן עשויים לחול לגביו שינויי שוק ו/או שינויים אחרים, וכי אף עלולות להתגלות סטיות משמעותיות בין התחזיות והניתוחים המופיעים למצב בפועל. אשר על כן, קבלת החלטה כלשהי על סמך נתון, דעה, חוות דעת, תחזית או ניתוח המופיע במסגרת הסקירה - הינו על אחריות הקורא בלבד.