בתחתית שרשרת המזון

קשטן לא לבד: עם השנים הולך מעמדם של המאמנים ומידרדר

קן מקדונלנד היה מאמן קבוצת הכדורסל של אוניברסיטת ווסטרן קנטקי עד יום שישי. ביום שישי, פחות או יותר אמצע העונה במכללות, מקדונלד פוטר אחרי שלוש שנים וחצי בתפקיד. האוניברסיטה טוענת שהוא פוטר בגלל הרגרסיה של הקבוצה (לא הגיעה לטורניר המכללות בשנתיים האחרונות) והמאזן הגרוע העונה (11 הפסדים ורק חמישה ניצחונות). אבל בכדורסל מכללות לא מפטרים מאמן באמצע עונה - אלא במקרה שהוא מעורב באיזשהו סקנדל.

הסקנדל שמקדונלד מעורב בו קרה במשחק בין ווסטרן קנטקי ללואיזיאנה-לאפייט. 21 שניות לסיום ההארכה, כשהתוצאה 70-70, לואיזיאנה-לאפייט לקחה פסק זמן. אחרי הפסק זמן נשארו על הפרקט שישה שחקנים שלה מול חמישה של ווסטרן קנטקי, השופטים לא שמו לב, ולואיזיאנה-לאפייט קלעה סל ניצחון 3 שניות לסיום. מקדונלד התלונן אבל, בניגוד לציפיות, לא עשה סצנה. יום אחר כך הוא פוטר.

הסיפור של מקדונלד חריג רק בגלל הנסיבות: ברור שהאוניברסיטה ניצלה את המחדל, ששודר בכל ערוץ ספורט בארה"ב, כדי להיפטר ממאמן שהיא לא רצתה יותר. אבל בעידן שבו האקט הכי פופולרי בספורט הוא להיפטר מהמאמן - ע"ע הפיטורים של דרור קשטן מהפועל ת"א השבוע, ומעמד המאמן (בכל הענפים) הולך ונחלש, הנסיבות הן הדבר היחיד שעוזר להבין איפה באמת עומד האיש שלכאורה אמור להיות בראש הפירמידה.

***

המיקום של המאמן בהיררכיה הארגונית משתנה, בהתאם לחשיבותו למערכת כמובן, מענף לענף. בכדורגל המודרני למשל, אומר פרנק למפארד מצ'לסי, שבעשור האחרון שיחק אצל מאמנים מהאליטה (ז'וזה מוריניו, פיליפה סקולארי, חוס הידינק, קרלו אנצ'לוטי), אימון "פחות קשור לטקטיקה ויותר קשור לניהול כוח אדם".

הרעיון (הנכון בעיקרו) שאימון כדורגל הוא בעיקר פונקציה של יחסי אנוש פגע קשות במעמד המאמן. בעלי קבוצות ממהרים להיפרד ממאמנים (גם) כי נוח להם להאמין שמאמן חדש יחדיר ביטחון חדש ומוטיבציה חדשה בשחקנים - וזה הרי, בסופו של דבר, התפקיד שלו. באנגליה, מקום שבו למאמן עדיין קוראים מנג'ר, פוטרו 36 מאמנים בארבע הליגות הבכירות בשנת 2010. הזמן הממוצע של מאמן כדורגל אנגלי בתפקיד באותה עונה היה 1.4 שנים.

מצבם של מאמני NBA לא הרבה יותר טוב. מאמני NBA, בהכללה כמובן, נמצאים בתחתית שרשרת המזון הארגונית: מתחת לבעלים, לכוכב של הקבוצה (שחקן פרנצ'ייז, אם יש כזה) ולג'נרל מנג'ר. "זו ליגה של שחקנים", אומר מייק בראון, מאמן הלייקרס, "והשחקן הכי טוב שלך צריך לאפשר לך לאמן אותו. כרגע קובי בראיינט מאפשר לי לאמן אותו. אין לי בעיה להגיד את זה".

בראון, שלפני הלייקרס אימן את לברון ג'יימס בקליבלנד, יודע איפה הוא חי: הצעד הראשון שקליבלנד עשתה בקיץ 2009 כדי לשכנע את ג'יימס להישאר היה לפטר אותו ולהציע לג'יימס לבחור את המאמן הבא. המאמן הבא, לא משנה באיזה קבוצה ובאיזה סיטואציה, בדרך כלל לא שורד יותר משלוש שנים; הכהונה הממוצעת של מאמן NBA היא 2.64 עונות - השנייה הכי קצרה בין הליגות המקצועניות בארה"ב, לפני הוקי קרח (2.58 עונות למאמן).

בבייסבול (3.78 עונות למאמן) המאמן נחשב קצת יותר מבכדורסל. בפוטבול (4.34 עונות למאמן) הוא נחשב הרבה יותר. "לאף מנכ"ל באמריקה", אומר העיתונאי והסופר פטריק לנצ'יוני, מעין גורו עסקי בארה"ב, "אין רמה כזו של אחריות ישירה על ניהול אישי, אסטרטגיה, טקטיקה ויחסי ציבור, ועם כל כך הרבה עוזרי מאמנים, שחקנים וסגל לנהל, למאמן NFL יש בפוטנציאל יותר אתגרים ניהוליים מכל מנהל שאני ראיתי בעולם התאגידי".

המורכבות של תפעול קבוצת פוטבול נותנת למאמנים חמצן. מאמן פוטבול לא בונה שיטה; הוא בונה מערכת (System) מסובכת שצריכה לפעול בתיאום אוטומטי. "אם אתה עושה שינוי", אומר צ'רלס קאסרלי, לשעבר ג'נרל מנג'ר ב-NFL (וושינגטון רדסקינס ויוסטון טקסנס), "לוקח הרבה זמן לפתח מערכת חדשה. אז כשדברים לא עובדים, אתה שואל, אנחנו צריכים לתת לזה יותר זמן? הטבע של המשחק מכתיב שמאמנים יאמנו יותר זמן".

***

הזירה שמאז ומתמיד נתנה למאמנים הכי הרבה זמן היא ספורט מכללות, בעיקר כי בספורט מכללות המאמן נדרש להיות איש חינוך לא פחות מאיש מקצוע. אבל הזמנים, הם משתנים. בשנת 2000 היו 23 מאמנים בדרג הראשון בפוטבול מכללות שהיו בתפקיד יותר משמונה שנים; בשנת 2008 היו 13 כאלה, והכהונה הממוצעת הייתה קצת יותר מחמש שנים. שבע מ-12 המאמנים ב-ACC, המחוז הכי יוקרתי בכדורסל המכללות, התחילו את עונת 2011/12 עם פחות משלוש שנים בתפקיד.

הפיטורים של קן מקדונלנד, שהתנהג כמו איש חינוך, מוכיחים שהיום גם מאמן מכללות הוא לא יותר מעוד איש מקצוע.