לניר עושה זאת שוב: בבילון שווה כמעט חצי מיליארד שקל

בבילון כבר שווה פי חמישה מהשווי שלפיו רכש אותה נועם לניר ■ מדוע זינקה מניית החברה ב-106% ב-2011 ומה השוק "מריח" לגביה?

כפי שזה נראה כרגע, מניית בבילון שכחה כיצד נראה תמרור עצור, והיא אפילו לא מאיטה למראה תמרור "תן זכות קדימה". מניית החברה, שפיתחה תוכנת תרגום אך הפכה די מהר לחברת אינטרנט שרוב הכנסותיה נובעות מפרסום מבוסס חיפוש מקוון, לא עוצרת באדום, לא מאיטה בכתום ואת הרמזור הירוק היא עוברת בטיסה.

והנה המספרים שמסבירים זאת. בבילון הפכה אשתקד למניית היתר בעלת הביצועים הטובים ביותר. המניה הוסיפה לערכה 106%, וכשנפתחה השנה החדשה, כאילו דבר לא השתנה. במהלך השבוע האחרון, ועד לרגע כתיבת שורות אלו, הוסיפה המניה לערכה 13%, וזאת - למי ששכח - בתקופה שבה שוקי ההון עדיין עובדים תחת אי-ודאות כבדה. אתמול (ב') נסגרה המניה במחיר שיא של כל הזמנים, 10.29 שקלים, המשקף שווי חברה של 477 מיליון שקל (124 מיליון דולר) - כמעט חצי מיליארד שקל לחברה שעד לפני ארבע שנים שוק ההון לא ממש ספר אותה.

למה ומדוע (1)

הריצה אחרי מניית בבילון, במיוחד לאחר ביצועיה בשנה החולפת, מעט מחשידה, אך נראה ששוק ההון מריח בשורות כל כך טובות מכיוונה, וכמנהגו מדי שנים - הוא כבר ממהר לגלם אותן במחיר המניה. בבילון סוגרת בימים אלו קצוות אחרונים לקראת היוודע תוצאותיה לרבעון האחרון של 2011, ולפי תגובת השוק - נראה שמדובר יהיה ברבעון טוב. מאוד טוב. החברה סיימה את שלושת הרבעונים הראשונים של 2011 עם הכנסות של 141.2 מיליון שקל - עלייה של 67% לעומת התקופה המקבילה של 2010. הרווח התפעולי עמד על 14.2 מיליון שקל, בדומה לזה של התקופה המקבילה של 2010, וזאת על רקע השקעה מסיבית שביצעה החברה ברכש מדיה.

השקעה ברכש מדיה היא אחת ההשקעות הכבדות ביותר שמבצעות חברות אינטרנט דוגמת בבילון, וכפי שזה נראה - ההשקעה המסיבית שבוצעה אשתקד אמורה לתת את פירותיה בשורה העליונה והתחתונה של החברה החל מהשנה הנוכחית, וכנראה שזו סיבה מספיק טובה לשוק ההון להמשיך לרדוף אחר המניה כמו שור זועם.

למה ומדוע (2)

כדי להבין מה עומד מאחורי ההצלחה של בבילון צריך לגלוש לאתר דוגמת www.alexa.com או לאתר www.googletrends.com.

שני אלו מודדים את תנועת הגולשים לאתרי אינטרנט מובילים, ומהם ניתן ללמוד עד כמה אתר כזה או אחר הוא פופולרי במדינה כזו או אחרת, וכפועל יוצא - כיצד הוא הופך לפלטפורמה יותר אטרקטיבית למי שרוצה לשווק את עצמו דרך האינטרנט. לפי alexa, האתר של בבילון מדורג במקום מספר 55 בדירוג אתרי האינטרנט הכי פופולריים בעולם, ובמקום אף גבוה יותר (ככל הנראה בעשירייה החמישית) אם מנטרלים מהדירוג אתרים מקומיים של אתרים בינלאומיים (דוגמת גוגל הודו או יאהו יפן).

נתון זה כשלעצמו מסביר את היכולת של בבילון לשפר את מעמדה בקרב שותפותיה (החל מגוגל וכלה במנועי חיפוש מקומיים יותר).

לעומת alexa, האתר של גוגל טרנדס מאפשר להבין את עוצמת הנהירה של הגולשים לאתר של בבילון, ומספיק להסתכל על הגרף שמתאר את המספר היומי של המבקרים הייחודיים באתר החברה. קו שטוח שנותר על כנו מתחילת 2009 ועד תחילת 2011, ואז נסק אל על.

המודל העסקי של בבילון מוכיח את עצמו, לפחות כרגע, גם בגלל חדירתה למדינות כמה שיותר אטרקטיביות מבחינתה, וזה אומר מדינות ששיעורי החדירה של האינטרנט בהן עולה, במקביל לעלייה בשיעור החדירה של כרטיסי האשראי בהן - מדינות דוגמת ברזיל, מקסיקו, הודו, ארגנטינה ועוד.

ועוד משהו. אין משבר כלכלי או יש משבר - האינטרנט עדיין כאן, וזה אומר שרובנו נמשיך לבלות חלק ניכר מזמננו מול האינטרנט, כולל מול אתר כמו בבילון, ומכאן הפוטנציאל הטמון בעתיד החברה.

לניר עושה זאת שוב (1)

נועם לניר, בעל השליטה בבבילון, רכש את השליטה בחברה כשזו נסחרה לפי מחיר מניה של 2.3 שקלים בערך (בשקלול דיבידנדים), ואילו עכשיו נסחרת המניה לפי מחיר של 10.3 שקלים, וזה אומר כמעט פי חמישה בתוך ארבע שנים - מספרים שהופכים את השקעתו זו לאחת המוצלחות שנראו בעשור האחרון בשוק ההון המקומי.

לניר השקיע מהונו העצמי 24 מיליון שקל ברכישת המניות (דרך השותפות חנפ"ק), בבילון חילקה עד כה דיבידנדים בשווי כולל של 82 מיליון שקל, ומבדיקת "גלובס" עולה כי לניר קרוב להחזר כל השקעתו בחברה. חלקו בדיבידנד שקיבלה חנפ"ק לאורך השנים (בחנפ"ק היו מושקעים משקיעים אחרים מלבד לניר) עומד על 15 מיליון שקל, ואם לוקחים בחשבון רווח ממכירת חלק ממניות בבילון שקנה דרך ליוורמור השקעות (כולל דיבידנד שזו קיבלה - בערך 3 מיליון שקל) - אז כל שנותר ללניר הוא לבצע חלוקת דיבידנד גדולה כמו הראשונה (30 מיליון שקל) או שתיים כמו הקטנות (17 מיליון שקל כ"א), כדי להחזיר את כל השקעתו בחברה.

לפי הקצב שבו בבילון צומחת כרגע, ומחויבותה לחלק מדי שנה לפחות מחצית מרווחיה כדיבידנד, יש סיכוי שלניר אכן יכסה בקרוב את כל השקעתו בחברה.

לחנפ"ק (שכעת רוב מניותיה הן של לניר) נותרו 17.1% מההון (82 מיליון שקל). לזרוע ההון סיכון של ענק ההוצאה לאור Reed Elsevier יש 18.4% (88 מיליון שקל), ואילו לליוורמור (לאחר שרכשה חלק ממניות שותפי חנפ"ק) יש 6% (28 מיליון שקל).

ועוד משהו. בבילון כבר שווה קרוב לחצי מיליארד שקל, וכל עוד המניה תמשיך לדהור, יש סיכוי שבעדכון הבא של מדד ת"א 100, החברה תיכנס למדד. בבילון נסחרת כרגע לפי מכפיל רווח נקי של 28, אך בשקלול תוצאותיה לרבעון האחרון - ייתכן כי מדובר במכפיל זול יותר, ומכאן העליות האחרונות במחיר המניה.

לניר עושה זאת שוב (2)

לניר הצליח כשהנפיק את אמפייר אונליין לפי שווי של כמיליארד דולר, והצליח כשמכר חלק ניכר מפעילותה תמורת כרבע מיליארד דולר. ההצלחה של בבילון, לעומת זאת, אמיתית ומוחשית יותר. אמפייר אונליין ניצלה חלון הזדמנויות קטן לבועה שיותר מאוחר התפוצצה - ובפניה שלה. בבילון, לעומתה, זה עסק הרבה יותר אמיתי, הרבה יותר יציב וחזק, והרבה פחות מסוכן, ולכן הצלחתה העסקית מכניסה בכיס הקטן את הסיפור העסקי של אמפייר אונליין. וכן, לניר הפך למיליונר כבד הודות לאמפייר ולא הודות לבבילון, אך הדרך שבבילון עברה תחת ידיו - מיהלום גולמי ליהלום מלוטש - כן מהווה מודל לחיקוי ולא עוד אפיזודה חולפת כמו אמפייר.

המדור חברה על הכוונת מלפי חודש
 המדור חברה על הכוונת מלפי חודש