אסד יצא לנאום עם בני משפחתו: "אנחנו עומדים לנצח"

נשיא סוריה הפתיע ויצא לרחוב כדי לנאום מול ההמונים שהריעו לו: "אנו עומדים זמן קצר לפני ניצחון בסוריה והשבת השקט למדינה" ■ הצהיר: "אני אוהב את העם הסורי"

נשיא סוריה בשאר אסד הפתיע היום כשיצא בשעות הצהריים לרחובות ונאם בפני המוני תומכים. הנשיא אמר: "אני אוהב אתכם, אני אוהב את המולדת, אני אוהב את העם הסורי, אני חלק ממנו".

עוד אמר אסד בנאומו הקצר: "אתם העם הסורי, אתם מעניקים לי את הכוח לחיות. הייתי רוצה ללחוץ לכולכם את היד, אתם נותנים לי כוח להמשיך". מדובר באירוע יוצא דופן שעדיין לא קרה, בה יצא הנשיא חשוף לגמרי עם בני משפחתו, ללא כל חשש ממורדים שינסו לפגוע בו.

אתמול: "לא אברח מאחריות כמו מנהיגים אחרים"

הנאום היום הגיעה יממה אחת בלבד לאחר הופעתו אתמול. בשעות הבוקר נשיא סוריה נשא נאום בו התייחס להמשך גל המחאה האלים במדינתו.

זו הייתה הפעם הרביעית בה נאם אסד מאז פרוץ גל המחאה, והפעם הראשונה בה נאם מזה יותר מחצי שנה. הפעם הראשונה הייתה בסוף חודש מרס בשנה שעברה, בנאום בו הכריז על שורה של רפורמות. נאומו השני היה בחודש יוני, בצל הדיווחים על הימלטותם של אלפי פליטים סורים דרך הגבול המשותף לטורקיה. בנאומו אז קרא לאלפי הפליטים לשוב למולדתם. נאום נוסף נשא בפני חברי הממשלה החדשה שמינה בחודש אפריל.

"אני לא זה שאוותר על האחריות שלי", הבהיר אסד בפתח נאומו ובכך הפריך את השמועות והדיווחים על כוונתו לעזוב את המדינה. "בנאום הקודם אמרו שאני נשיא לחוץ, אמרתי כבר בשנת 2000, איני שואף להיות בתפקיד רק בשביל התפקיד. מי שעושה זאת לא יזכה לכבוד מעמו. תמיד במדיניות שניהלתי, שמרתי על האינטרס של העם". אסד המשיך, "לא אברח מאחריות כמו מנהיגים אחרים".

הוא שב והאשים את כלי התקשורת הזרים במזימה נגד סוריה, ואמר כי הם ממשיכים לעוות את תדמית המדינה באמצעות דיווחים כוזבים. בהקשר זה התייחס לטענות כלפיו כי הוא אינו מאשר את כניסתם של כתבים זרים לשטחי המדינה. "בחודש וחצי הראשון אחרי פרוץ המשבר אישרתי את כניסתם של הכתבים, נהגנו בשקיפות, אבל הכתבים עיוותו את פניה ותדמיתה של סוריה", אמר אסד.

ביקורת חריפה על הליגה הערבית ומדינות ערב

לאחר מכן התפנה למתקפה חסרת תקדים את הליגה הערבית, שפקחיה הגישו השבוע את הדוח המסכם על המתרחש במדינה. "מדינות הליגה הערבית פשטו רגל מבחינה מוסרית", אמר. "כבר מראשית המשבר לליגה הערבית, 'תביאו את הפקחים שלכם'. אמרתי שלא הכל חיובי אבל רציתי שיבואו לראות את האמת. אבל הצעתי לא התקבלה. מדינות העולם מנסות לדבר איתי על דמוקרטיה, אבל אף מדינת ערב לא תומכת בי. רק רוצים לתקוף את סוריה ולאיים עליה כל הזמן".

"הליגה הערבית נכשלה בפתרון משברים בעבר, וכיום המצב אינו שונה", המשיך אסד במתקפה החריפה. "האם היא סייעה להאכיל פיות רעבים בסומליה, התערבה במשבר חלוקת סודן, מנעה את רצח העם העירקי או סייעה לשקם את עצי הזית שעקרה ישראל בפלסטין? לא, במקום זאת היא החליטה להקפיא את חברותה של סוריה בליגה", אמר.

בשלב זה פנה להתייחס ל"ערביותה" של סוריה, כ"לב הפועם של העולם הערבי". הוא תקף את מדינות הליגה וטען כי עצם השעייתה של סוריה אין בה כדי לפגוע כהוא זה בערביותה. "הליגה הערבית היא לא ליגה ולא ערבית", אמר וזכה לתשואות. "סוריה הייתה ותהיה לעולם ערבית, ומרכז העולם הערבי".

לאחר מכן סקר אסד את שורת הרפורמות שביצע משטרו מאז פרוץ המהומות במדינה: במישור הכלכלי, החברתי, במאבק בשחיתות וכן בתחום השלטון המקומי. הוא אמר כי הוא מוכן להרחיב את הממשלה כך שיהיו בה יותר גורמים המייצגים שכבות נוספות ברחוב הסורי, וקרא גם לנציגי אופוזיציה ליטול בה חלק. "אתם יכולים לקרוא לה איך שאתם רוצים", אמר אסד. "בין אם זו תהיה ממשלת אחדות לאומית, ובין אם שם אחר - החשוב הוא שהיא תורחב".

"אני מברך את העם הסורי שעמד בפני ניסיונות הטרוריסטים לבצע הפיכה בחודשים הראשונים של המשבר", חזר נשיא סוריה על האשמותיו. "כשלא מימשו את המזימות שלהם, הם עברו למזימות אחרות כדי לבצע פעולות של פשע וטרור נגד העם הסורי, חיסלו אנשים ברחב ופגעו ברכוש. למרות הסיוע מבחוץ הם לא מצליחים לבצע את המהפכה שלהם".

עם זאת אמר אסד כי הוא לא "יסגור את הדלתות" לפתרון ערבי למשבר, כל עוד הפתרון "יכבד את ריבונותה של סוריה". לדבריו, הוא מקבל בברכה את הרעיון של הרחבת הממשלה הסורית שתכלול "את כל הכוחות הפוליטיים". בחודש מרס הקרוב מתכנן הנשיא משאל עם לשינוי החוקה הסורית.